وزیر نفت : توافق نفتی ایران و عراق برای توسعه میادین مشترک


اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, وزیر نفت

وزیر نفت با اشاره به این که توسعه مشترک یک میدان نفتی با کشور همسایه برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است، گفت: بر اساس توافق حاصله بین ایران و عراق سهم نفت دو کشور مشخص می‌شود و هر یک از طرفین در صورت تمایل می‌تواند سهم خود را به دیگری بفروشد و یا بخرد.

 بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره موضوع تفاهمنامه وزرای نفت ایران و عراق بر سر میادین مشترک اظهار داشت: ما در خصوص تولید در دو میدان نفت شهر و یک میدان دیگر در خوزستان مذاکره کردیم که به طور مشترک توسعه داده شود. یعنی یک طرح توسعه و یک پیمانکار داشته باشد.  

 

وی با اشاره به اینکه این طرح توسعه مشترک برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است، افزود: بر اساس این تفاهمنامه  هر کشوری مجبور نیست که به طور جداگانه چاه، تاسیسات و یا واحد بهره برداری احداث کند.

 

زنگنه تصریح کرد: در میادین کوچک باید دو تا سه چاه احداث شود و یک واحد بهره برداری کوچک نیز نیاز دارد. بر این اساس نیازی نیست که هر کشوری به صورت جداگانه چاه، واحد بهره برداری و یا خط لوله احداث کند.

 

وی تاکید کرد: سهم نفت دو کشور نیز توافق می شود و هر یک از طرفین در صورت تمایل می‌تواند سهم نفت خود را به دیگری بفروشد و یا بخرد.  

 

وزیر نفت یادآور شد: در این طرح شرکت‌ها کار را انجام می دهند و به آن معنا نسیت که دولت‌ها پروژه را اجرا می کند و اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید ببینیم که اجازه قانونی به ما داده می شود یا خیر.

 

وی در ادامه از احتمال سپردن توسعه آذر 2 به شرکت اویک خبر داد و افزود: این شرکت باید توانایی خود را اعلام کرده و شرکای خود را معرفی کند و اگر قابل قبول بود کار را با این شرکت ادامه می دهیم.

 

مقام عالی وزارت نفت خاطرنشان کرد: فاز 2 آذر در قالب بیع متقابل توسعه پیدا می‌کند  اما این که در قالب قراردادهای جدید نفتی باشد یا خیر در حال بررسی است.