سیگار شانس موفقیت لقاح آزمایشگاهی را کاهش می دهد


اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی , سیگار

جراح ومتخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی با اشاره به تاثیر منفی استعمال سیگار بر باروری گفت: سیگار شانس موفقیت لقاح آزمایشگاهی ای وی اف (IVF) را کاهش می دهد. 

لقاح آزمایشگاهی یا خارج رحمی (IVF) شیوه‌ ای است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح می‌یابد و رویان حاصل برای ادامه بارداری طبیعی در رحم همان زن یا زن دیگری کاشته می‌شود.

 

دکتر سارا مختار درگفت و گو با  ایرنا به زنان سیگاری یا زنانی که همسران آنها سیگاری هستند، توصیه کرد که 2 تا 3 ماه قبل از اقدام به بارداری به روش IVF استعمال سیگار را ترک کنند.

 

وی با اشاره به اینکه میزان داروهای مصرفی برای تحریک تخمدان در زنان سیگاری بیشتر از سایر زنان است، اظهار کرد: تعداد تخمک هایی که از این افراد بدست می آید کمتر بوده و کیفیت تخمک ها به دلیل اثرات جبران ناپذیر سیگار، کاهش می یابد و در نتیجه جنین سالمی هم نخواهیم داشت.

 

جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: مصرف سیگار بر روی تخمک اثرات منفی داشته، یائسگی را جلو می اندازد و همچنین کارایی تخمک ها را کاهش می دهد.

 

** زایمان زودرس در زنان سیگاری بیشتر است

جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه سیگار سبب نازایی زنان می شود، اظهار کرد: زایمان زودرس در زنان سیگاری بیشتر سایر زنان است. زنان بارداری که سیگار می کشند علاوه بر زایمان زودرس، بیشتر در معرض حاملگی خارج از رحم و سقط جنین هستند.

 

مختار با اشاره به اینکه سیگار احتمال سقط را بیشتر می کند، گفت: براساس مطالعات انجام شده، شیوع سقط جنین در مادران سیگاری دو برابر سایر زنان است. براساس برخی منابع علمی در صورتی که زنان بیش از 10 عدد سیگار در روز بکشند، احتمال سقط در آنان افزایش می یابد.

 

وی به بارور غلط مردم در مورد بی خطر بودن قلیان اشاره کرد و گفت: قلیان برخلاف تصور بیشتر از سیگار مضر است و مردم به خصوص زنان باید از مصرف آن پرهیز کنند.

 

مختار ادامه داد: خیلی از مردم فکر می کنند که مصرف قلیان ضرری برای آنها ندارد و با این تصور غلط اقدام به کشیدن قلیان می کنند در حالیکه مضرات آن بیشتر از سیگار است .

 

وی به زنان و همسران آنان توصیه کرد که قبل از بارداری مصرف سیگار و قلیان را ترک کنند و حداقل 2 تا 3 ماه بعد از ترک سیگار و قلیان، اقدام به بارداری کنند تا بچه ای سالم داشته باشند.

فلوشیپ نازایی تاکید کرد که ترک سیگار شرایط بدنی را به حالت عادی برنمی گرداند. هرچند تاثیرات سیگار و قلیان بر باروری به مدت مصرف برمی گردد اما برخی از عوارض آنها برگشت ناپذیر است و یکسری از عوارض با مصرف نکردن آنها همچنان وجود خواهد داشت.

 

براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، 11 درصد ایرانی ها سیگار می کشند. سالانه 55 تا 65 هزار نفر براثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می دهند.

 

ایرانی ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان فقط صرف کشیدن سیگار می کنند و 20 هزار میلیارد تومان هم در این مدت هزینه درمان عوارض ناشی از سیگار می کنند.

 

مصرف قلیان به ویژه در بین زنان در حال افزایش است و متاسفانه شاهد رشد مصرف این ماده دخانی به ویژه در بین دختران هستیم و حدود 3 درصد زنان ایرانی سیگار می کشند.