سیاست ترامپ در قبال ایران خطرناک و معیوب است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان گفت: انتقادات تند ترامپ علیه ایران ممکن است به مذاق سعودی‌ها خوش بیاید، اما باید آمریکایی ها را نگران کند چرا که پیامدهای خطرناک به همراه خواهد داشت.

 به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارش خود با عنوان « سیاست دولت ترامپ در قبال ایران خطرناک و معیوب است»، نوشت: سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی یک موفقیت بزرگ بود. سعودی‌ها حسابی خوش خدمتی ترامپ را کردند و برایش در یک جشن و هزینه فرش قرمز پهن کردند. حتی سخنرانی ترامپ درباره اسلام که می توانست یک میدان مین باشد، مورد استقبال میزبانان قرار گرفت.

 

با این حال، اگرچه سخنرانی ترامپ و اظهارات تندش علیه ایران به مذاق میزبانان حاشیه خلیج(فارس) خوش آمده است، باید موجب نگرانی آمریکایی‌ها شود. فشار آوردن بر تهران به ترامپ اجازه می‌دهد تا به صورت نمادین سیاست های باراک اوباما را زیرپا بگذارد و محبوب جمهوری خواهان کنگره باشد اما این کار خطرناک نیز هست، چرا که توافق هسته‌ای را تضعیف، جنگ علیه داعش را کند و آمریکا را بیش از پیش در مناقشات منطقه‌ای غرق می‌کند.

 

در واقع اگرچه کاخ سفید و کنگره بر سر مسائل مختلف‌، از بیمه بهداشت تا روسیه اختلاف نظر دارند، به طور کلی روی افزایش فشار بر ایران چه از طریق تحریم یا حمایت از فروش تسلیحات بیشتر به منطقه اشتراک نظر دارند. این عقب راندن بیشتر متوجه آزمایش موشکی بالستیک ایران است، هر چند که توافق هسته‌ای را از انجام این آزمایشات منع نمی کند اما مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که آزمایش های موشکی ایران روح توافق را نقض می‌کند.

 

خوشبختانه کابینه ترامپ و خود رئیس جمهور از کناره گیری یک جانبه از توافق هسته‌ای عقب نشینی کرده‌اند اما اغلب از اتخاذ رویکردی سختگیرانه تر در قبال ایران حمایت می‌کنند.

 

گاردین در ادامه نوشت: متاسفانه رویکرد دولت جدید در قبال ایران اساسا معیوب است.

 

به عنوان مثال سیاست مورد علاقه کنگره، یعنی تحریم را در نظر بگیریم؛ دولت ترامپ در پاسخ به آزمایش های موشکی ایران مواردی را به فهرست تحریم‌ها کنونی افزود اما طرحی که هم اکنون در سنا در حال بررسی است، تاثیرگذارتر خواهد بود به رئیس‌جمهور این اجازه را می‌دهد که هر کسی را که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کند، هدف تحریم  قرار دهد و تحریم هایی را علیه سپاه پاسداران ایران اعمال کند.

 

اغلب این تحریم‌ها بیشتر نمادین هستند تا عملی، هر چند وضع تحریم علیه سپاه پاسداران می‌تواند هزینه هایی را برای ایران به همراه داشته باشد، پیامدهایی قابل توجه خواهد داشت. وضع تحریم های جدید حتی اگر به لحاظ فنی نقض توافق هسته‌ای نباشد، می‌تواند این توافق را به خطر بیاندازد و یک شکاف بین آمریکا و متحدان آمریکا و متحدان اروپایی اش که به شدت از همکاری ایران با برنامه جامع اقدام مشترک راضی هستند، ایجاد خواهد کرد.

 

نتایج انتخابات روز جمعه ایران نشان داد که مردم این کشور همچنان از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند وخواهان افزایش تعاملات با جهان هستند. توافق هسته‌ای کامل نیست اما شکست آن گاهی رو به عقب است. بدتر از آن این است که اگر توافق هسته‌ای با وضع تحریم جدید شکست بخورد، این آمریکا است که از سوی جامعه بین‌الملل سرزنش می‌شود.

 

گاردین با اشاره به حمایت ترامپ از سیاست ضد ایرانی عربستان، ‌تاکید کرد که این اقدامات واشنگتن اگرچه نمادین هستند، ‌خطراتی به همراه خواهند داشت.

 

افزایش تنش با ایران، جنگ علیه داعش را کند خواهد کرد، مسئله ای که جزو معدود نقاط اشتراک با ایران است و حتی می‌تواند نیروهای آمریکا در عراق و نقاط دیگری که گروه های شیعه مورد حمایت ایران در آن حضور دارند، به خطر بیاندازد.

 

در نهایت باید گفت که با وجود اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض، نه جمهوری خواهان کنگره و نه ترامپ یک استراتژی منسجم علیه ایران ندارند. تمایل آن‌ها برای اینکه سخت تر از باراک اوباما در قبال ایران به نظر بیایند، قابل درک است اما رویکرد دولت خطر نابودی توافق هسته‌ای با ایران و تضعیف منافع آمریکا در جاهای دیگر را در پی خواهد داشت راهبردی که پیروزی به همراه نخواهد داشت.