قدرت بویایی سگ ها و تشخیص زودهنگام پارکینسون


اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تشخیص زودهنگام پارکینسون

محققان می گویند که احتمالا به زودی می توان از بویایی سگ ها برای تشخیص بیماری پارکینسون سال ها قبل از بروز علائم آن استفاده کرد. 

به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف، هم اکنون محققان در تلاشند تا مولکول های بو را که با این بیماری ارتباط دارند، پیدا کنند تا از این طریق بتوانند سگ ها را برای تشخیص این بیماری آموزش دهند.

 

محققان دانشگاه منچستر ابتدا زمانی متوجه شدند که بیماری پارکینسون می تواند بوی قابل تشخیصی داشته باشد که زنی با حس بویایی قوی در شهر 'پرت' اسکاتلند ادعا کرد شش سال قبل از ابتلای همسرش به این بیماری و پیش از بروز هر گونه اختلال حرکتی، متوجه تغییری در بوی بدن وی شده بود.

 

محققان این زن را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که وی از طریق بو کردن نمونه های پوستی می تواند مبتلایان به پارکینسون را از افراد سالم تمییز دهد.

 

این زن همچنین در یک مورد فردی را شناسایی کرد که برغم ابتلا به پارکینسون، اما علائم این بیماری را نداشت و ابتلای وی تشخیص داده نشده بود .

 

بر این اساس، محققان دانشگاه منچستر و یک موسسه تحقیقاتی خیریه در انگلیس مطالعه ای را آغاز کردند تا از سگ ها برای آزمایش نمونه های پوستی به منظور تشخیص پارکینسون با استفاده از حس بویایی فوق العاده آنها استفاده شود.

 

برآورد می شود که آن بخش از مغز سگ ها که به تجزیه و تحلیل بو اختصاص دارد، 40 برابر بزرگتر از یک انسان است.

 

به گفته محققان، شناخت پتانسیل کامل سگ ها برای تشخیص بیماری های انسان آغاز شده است.

 

وی افزود: اگر بیماری ها رایحه داشته باشند، در ان صورت می توانیم از سگ ها برای تشخیص آنها استفاده کنیم.

 

سگ ها 300 میلیون گیرنده بویایی در بینی خود دارند که این شمار در انسان ها تنها پنج میلیون است. سگ ها حسگرهای زیستی رده اول محسوب می شوند و توانایی آنها برای کمک به انسان ها پیشرفت علمی مهمی عنوان می شود.

 

بیماری پارکینسون یا PD، لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می‌شود شیوع آن در تمام مناطق جهان یکسان است.