تیلرسون: روسیه موافقت کند، منطقه پرواز ممنوع در سوریه تشکیل می‌شود


اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,تیلرسون

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده آماده مذاکره با روسیه برای پیوستن به تلاش‌هایی با هدف ایجاد ثبات در سوریه جنگ‌زده است که شامل منطقه پرواز ممنوع هم می‌شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: واشنگتن می‌خواهد درباره استفاده از ناظران آتش بس حضوری و هماهنگی ارسال کمک‌های انسانی برای سوری‌ها با روسیه مذاکره کند.

 

تیلرسون در بیانیه‌ای پیش از آغاز نشست گروه ۲۰ در آلمان گفت: اگر دو کشور برای برقراری ثبات تلاش کنند، بنیان پیشرفت برای ایجاد آینده سیاسی سوریه شکل می‌گیرد.

 

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده نشد. تیلرسون همچنین گفت روسیه موظف است تا از استفاده از تسلیحات شیمیایی به دست دولت اسد جلوگیری کند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای تضمین ثبات سوریه دارد.

 

او گفت، مسکو باید اطمینان حاصل کند هیچ گروهی در سوریه به صورت غیر قانونی مناطق آزاد شده از دست گروه تروریستی داعش را "تحت کنترل و یا اشغال" نکند. این مقام آمریکایی از همکاری کشورش با روسیه در ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه تقدیر کرد و گفت: این مدرکی است که نشان می‌دهد دو کشور قادر به پیشرفت بیشتر هستند.

 

تیلرسون همچنین پیش از ترک واشنگتن به مقصد هامبورگ گفت: گمان می‌کنم جنبه مهم این مسئله این است که از اینجا تلاش برای بازسازی اعتماد میان خودمان و روسیه را در سطح نظامی – نظامی آغاز کردیم اما همچنین به سطح دیپلماتیک هم رسیدیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین درباره اولین دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر کشورش گفت، برای پوتین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مهم است که "تبادل خوبی" درباره ماهیت روابط دوجانبه داشته باشند. او تاکید کرد: اکنون به سختی می‌توان گفت که اهداف روسیه از این روابط چیست.