شانس های اسکار فیلم خارجی؛ از «تونی اردمن» تا «فروشنده»


جایزه اسکار برترین فیلم «خارجی» سال یک‌بار دیگر برای ایرانی‌ها اهمیتی فراوان دارد زیرا فیلم دیگری از اصغر فرهادی به فهرست نهایی 5 فیلم نامزد اسکار راه یافته است و هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که شانسی برای پیروزی نهایی ندارد.

روزنامه ایران، اسامی 5 نامزد نهایی برترین فیلم «خارجی» (غیرانگلیسی زبان) اسکار 2017 مانند 23 شاخه دیگر این جوایز در روز 5 بهمن ماه مشخص شد و برنده نهایی هم در روز توزیع جوایز یعنی صبح دوشنبه 9 اسفند در تالار کداک تئاتر شهر لس‌آنجلس امریکا معرفی خواهد شد و این روزی است که تمامی برندگان هشتاد و نهمین دوره این جوایز (منهای سه شاخه که جوایز‌شان پیش از آن و در آیینی بسیار کوچک‌تر اهدا می‌شود) مشخص خواهند شد.

 

مهم برای ایرانی‌ها 

جایزه اسکار برترین فیلم «خارجی» سال یک‌بار دیگر برای ایرانی‌ها اهمیتی فراوان دارد زیرا فیلم دیگری از اصغر فرهادی به فهرست نهایی 5 فیلم نامزد اسکار راه یافته است و هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که شانسی برای پیروزی نهایی ندارد و در روز توزیع جوایز نام کدام فیلم و فیلمساز به‌عنوان فاتح اسکار این رده روی «سن» اعلام خواهد شد و هر یک از نامزدها بخت و اقبالی را برای خود قائل خواهند بود. آنچه قطعی می‌نماید، این است که تحسین شده‌ترین فیلم «خارجی» امسال کاری از سینمای آلمان به نام «تونی اردمن» بوده که کیسه‌ای پر از جوایز و افتخارات وعناوین را در ماه‌های اخیر اندوخته است و اگر همین مسأله مبنای رایزنی‌ها باشد، احتمالاً جایزه اسکار را هم به آن خواهد افزود.

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

ایران که پیشتر با کاری از مجید مجیدی («به‌رنگ خدا») طعم نامزدی اسکار را برای نخستین‌بار چشیده بود، سرانجام با «جدایی نادر از سیمین» کار سال 2012 اصغر فرهادی که در بازارهای بین‌المللی و سایر کشورها با نام مخفف «جدایی» توزیع شد، به این جایزه مهم هنری دست یافت و با اینکه فرهادی در سال 2014 با «گذشته» با‌وجود حضور امثال بره نیس بژو در این فیلم به آن افتخار از نو دست نیافت، موفقیت‌های چشمگیر «فروشنده» در سال 2016 وی را با امیدهای بیشتری راهی محاسبات نهایی اسکار امسال کرده است.

 

«فروشنده» که شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی آن هستند، بواقع کاندیدای جایزه گولدن گلوب هم که بعد از اسکار دومین جایزه مهم و بزرگ و تبلیغاتی جهان است، شده و تکلیف این جایزه بسیار زودتر از اسکار صبح امروز (دوشنبه 20 دی) مشخص شد. در  اهمیت کار «فروشنده» همین بس که در کن مهم‌ترین جشنواره سینمای جهان نیز که جدید‌ترین دوره آن در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه امسال برگزار شد، جوایز برترین سناریو (برای اصغر فرهادی) و برترین بازیگر مرد (برای شهاب حسینی) را تصاحب کرد.

 

رکورددار و مدعی اول 

«تونی اردمن» همان‌طور که قبلاً آمد، رکورددار کسب جوایز بین‌المللی در میان فیلم‌های غیر انگلیسی زبان در سال 2016 بوده و سخت است که آن را مدعی اول اسکار «خارجی» هم ندانیم. این فیلم اخیراً در تمامی شاخه‌هایی که نامزد جوایز سال سینمای اروپا(European Film Awards) شده بود، به این جوایز دست یافت و از آن قبیل بودند: بهترین فیلم، برترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (پیتر سیمونیس چک)، برترین هنرپیشه زن (ساندرا هولر) و بهترین سناریو.

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

دیگر فیلمی که نامزد شدنش اسباب شگفتی نشده، «این پایان جهان است» ساخته زاوی یر دولان فرانسوی و کاری از سینمای کانادا  است که در جشنواره معتبر کن 2016 جایزه گراندپری را که معمولاً ویژه دومین فیلم برتر جشنواره است، به‌دست آورد. «فروشنده» جدید‌ترین کار تحسین شده اصغر فرهادی نیز در همین جشنواره (کن) درخشید و دو جایزه این جشنواره شامل عنوان برترین بازیگر مرد و برترین سناریو را به‌دست آورد و ناظران را به یاد سال 1997 انداخت که «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی نخل طلای بهترین فیلم را در این جشنواره تصاحب کرد و نخستین پیروزی عمده ایران در معتبرترین جشنواره فیلم جهان را به ثبت رساند.

 

در یک جزیره دور 

«تانا» یک کار اجتماعی و رمانتیک است که اتفاقات آن در جزیره‌ای در دریای پاسیفیک می‌گذرد و نماینده استرالیا در جوایز اسکار امسال است، در ونیز دومین جشنواره بزرگ سینمای جهان جایزه فیلم مردمی (محبوب‌ترین بین تماشاگران) را کسب کرد. «انتخاب پادشاه» هم که نماینده نروژ در انتخابات امسال اسکار است، پیرامون مخالفت هاکان پادشاه نروژ با واگذاری کشورش به آلمان نازی در ایام جنگ جهانی دوم است.

 

«مردی به نام اووه» که از سوی سوئد در شاخه اسکار برترین فیلم «خارجی» سال 2017 شرکت داده شده و به فهرست کوتاه نامزدی این جایزه راه یافته، با بازی رولف لاسکارد درباره مرد عزلت‌گرایی است که وقتی یک خانواده مهاجر در همسایگی او مأوا می‌کنند زندگی‌اش عوض می‌شود و مهربانی و لزوم کمک به دیگران را در وجودش حس می‌کند.

 

جمع کردن مین‌ها 

«سرزمین من» که از سوی دانمارک به آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری ارائه شده و فیلم افتتاحیه بخش پانورامای جشنواره پر اعتبار امسال تورونتوی کانادا بود، نشانگر اقدام اجباری گروهی سرباز اسیر شده آلمانی در زمان جنگ جهانی دوم است که به کار گرفته می‌شوند تا سواحل دانمارک را که پیشتر توسط آنها مین‌گذاری شده بود، از نو پاک کنند.

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

این فیلم در جوایز سالانه سینمای اروپا جایزه برترین فیلمبرداری را برای کامیلا هی‌یلم کنودسون که این فیلم را تصویر‌برداری کرد، به ارمغان آورد.  «زندگی من به‌عنوان یک زوکینی» که یک انیمیشن تهیه شده با سیستم استاپ موشن و نماینده سوئیس در اسکار امسال است، در جشنواره کن 2016 در قسمت موسوم به «دوهفته کارگردانان» به نمایش درآمد وکاندیدای سه جایزه «آنی» هم شده که مختص کارتون‌های برتر سال است و حوادثش در یک یتیم‌خانه روی می‌دهد. این فیلم در جوایز سالانه سینمای اروپا بهترین کارتون سال این قاره شناخته شد و کاندیدای گولدن گلوب برترین انیمیشن سال هم شده  بود.

 

معرفی فیلم ها: 

 

فروشنده (ایران) 

 ژانر: درام خانوادگی

 

تهیه کنندگان: الکساندر مالت گای و اصغر فرهادی

 

سناریست و کارگردان: اصغر فرهادی

 

مدیر فیلمبرداری:  حسین جعفریان

 

 تدوینگر:  هایده صفی‌یاری

 

موسیقی متن: ستار اورکی

 

زبان: فارسی /     مدت زمان: 125 دقیقه

 

بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجاد حسینی، مینا ساداتی، مارال بنی آدم، مهدی کوشکی، عماد امامی، شیرین آقاکاشی و مجتبی پیرزاده

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

موضوع: داستان زندگی یک زوج جوان و هنرمند است و مشکلاتی که پس‌از مستقر شدن‌در خانه‌ای که پیشتر یک زن صاحب روابط نامناسب اجتماعی در آن زندگی می‌کرد، برایشان پیش می‌آید و آنها و بویژه عماد (شهاب حسینی) را به‌سوی یک انتقام نصف و نیمه سوق می‌دهد.

 

جوایز: بهترین سناریو و برترین بازیگر مرد جشنواره کن 2016، جایزه ویژه هیأت ژوری جشنواره شیکاگو 2016، برترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره بمبئی، برترین فیلم بین‌الملل در جشنواره مونیخ و بهترین فیلم خارجی از دید مجمع ملی منتقدان امریکا. 

  

 ‌تونی اردمن (آلمان) 

ژانر: کمدی- درام

 

تهیه‌کنندگان: یوناس دورن باش

 

سناریست و کارگردان: مارن آده

 

مدیر فیلمبرداری: پاتریک اورت

 

تدوینگر: هایکه پارپلیز

 

موسیقی متن: پاتریک ویگل

 

 زبان: آلمانی، انگلیسی و رومانیایی

 

بودجه ساخت: 2/3 میلیون دلار

 

درآمد: 33 میلیون دلار /        مدت زمان: 162 دقیقه

 

بازیگران: پیتر سیمونیس چک، ساندرا هولر، مایکل وینتربورن، توماس لویبل، تریستان پوتر، هاده ویچ مینیس، لوسی راسل، اینگرید بیسو، ولاد ایوانوف و ویکتوریا کاسیاس

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

موضوع: یک معلم موسیقی به نام وینفرید کانرادی که رفتارهای عجیبی دارد و دایماً تغییر قیافه می‌دهد، برای دیدن مجدد دخترش پس از سال‌ها دوری از وی به رومانی سفر می‌کند و آنجا نیز به همان رفتارهای عجیب ادامه می‌دهد و خودش را به شکل آدم‌های درمانده و کارتن‌خواب در می‌آورد و این مسأله او و دخترش را که یک شغل سنگین و رنگین در شهر بخارست دارد، به دردسرهای عجیبی می‌اندازد.

  

مردی به نام اووه (سوئد) 

 ژانر: درام اجتماعی

 

تهیه‌کنندگان: آنیکا بلاندر و نیکلاس ویکستروم نیکاسترو

 

سناریست و کارگردان: هانس هولم

 

مدیر فیلمبرداری: گوران هالبرگ

 

 تدوینگر: فردریک موره‌دن

 

موسیقی متن: گوته استوراس

 

 زبان: سوئدی

 

بودجه ساخت: 7 میلیون دلار

 

درآمد: 38 میلیون دلار

 

مدت زمان: 116 دقیقه

 

بازیگران: رولف لاسگارد، باهار پارس، فیلیپ برگ، ایدا انگ وول، توبیاس المبورگ، کلاوس ویلرگارد، چاتارینا لارسون، بورجی لوند برگ و استفان گوویسکی

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

موضوع: اووه 59 ساله، مرد کاملاً جدا افتاده و منزوی در محله زیست خود (در گوشه‌ای از استکهلم) و نسبت به همه بدبین و حتی در اندیشه خودکشی است تا اینکه روزی مستقر شدن یک خانواده مهاجر آسیایی در همسایگی او و آشنایی آنها باوی، رموز دوستی و محبت را به اووه می‌آموزد و زندگی او را دگرگون می‌کند.

 

جوایز: کسب جایزه بهترین فیلم از دیدگاه مردم در جشنواره کابورگ و نیل به جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره گولدباگ.

  

 سرزمین من (دانمارک) 

ژانر: درام جنگی

 

 تهیه‌کنندگان: مالتی گرونرت و میکاییل چر ریکز

 

سناریست و کارگردان: مارتین زندولیت

 

 مدیر فیلمبرداری: کامیلا هی یلم کنودسون

 

 تدوینگران: پیتر سند هولت و مالی مالنه استنزگارد

 

موسیقی متن: سون مارتین

 

زبان: دانمارکی و آلمانی

 

بودجه ساخت: 35 میلیون کرون دانمارک

 

درآمد: 9/2 میلیون دلار

 

مدت زمان: 100 دقیقه

 

بازیگران: رولند مولر، میکل فالزگارد، لورا برد، لوییس هافمن، جوئل باسمن، اسکار بوکلمن و امیل بلتون

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان, اسکار فیلم خارجی

 

موضوع: فیلم براساس رویدادی واقعی و پیرامون گسیل اجباری دو هزار سرباز آلمانی به خاک دانمارک به قصد کشف و اطفای صدها بمب و مینی است که در زمان جنگ جهانی دوم این کشور کارگذاری کرده بودند. در این قضایا و در انفجارهای حاصل بیش از نیمی از آنها کشته یا بشدت مجروح و معلول شدند.

 

جوایز: برنده جوایز بهترین بازیگر مرد نقش اول، برترین بازیگر مرد نقش دوم و بهترین فیلم دانمارکی در جوایز موسوم به بودیل.