وزیر صنعت : طرح رونق تولید امسال با شرایط جدیدی اجرا می‌شود


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,وزیر صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال طرح رونق تولید با شرایط جدید افزایش ۱۰ درصدی تولید و اشتغال به واحدها اعطا می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده بعد از ظهر گذشته در زنجان، اظهار کرد: صنعت را در دوره‌ای از زمان تحویل گرفتیم که رشد منفی ۱۰.۵ درصدی و معدن رشدی حدود منفی یک یا ۲ درصدی داشت و رشد بخش کسب و کار در حد صفر بود ولی با امیدی که مردم در سال ۹۲ در انتخابات ایجاد کردند و خواستار اصلاحات و تغییر و تحول در جامعه شدند و با تلاش‌هایی که رئیس‌جمهور انجام داد، رشد سرمایه‌گذاری صنعتی که منفی ۴۱ درصد بود در سال ۹۳ به صفر رسید و پس از آن بهبود یافت.

 

وی افزود: بنا بر آماری که بانک مرکزی ارائه کرده، پارسال رشد اقتصاد ۸.۳ درصد و رشد صنعت ۶.۵ درصد بوده است و در اغلب زمینه‌های صنعتی به جز بخش مصالح ساختمانی که رکود داشت، رشد داشته‌ایم و از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به خصوص سیمان خواسته شده تا بازارهای جدیدی برای صادرات پیدا کنند تا مشکلات ناشی از کاهش صادرات در سال‌های اخیر و کاهش مصرف داخلی جبران شود.

 

نعمت‌زاده با بیان اینکه باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ برنامه راهبردی را در بخش صنعت اعلام کردیم و این برنامه جهت‌دهی اینکه چگونه رشد کنیم و توسعه در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی را مشخص می‌کرد و خدمات وابسته به تولید است، به طوری که اگر صنعت توسعه یابد خدمات نیز رونق می‌گیرد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قبل از انتخابات برخی در صدد سیاه‌نمایی با اعلام تعطیلی برخی واحدها بودند، گفت: در ابتدای کار دولت ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی متوقف بودند که با اقداماتی که انجام شد بیش از ۵۵۰۰ واحد راه‌اندازی شد و فقط در سال گذشته نیز ۵۴۰۰ طرح تکمیل شد.

 

وی افزود: باید توجه داشت که صنعتی که با پیشرفت صنعت دنیا پیشرفت نکند محکوم به فنا است و در تعطیلی برخی واحدها واگذاری‌های نادرست نیز نقش داشت.

 

این مسئول تصریح کرد: بر اساس تکلیفی که ستاد اقتصاد مقاومتی برای این وزارتخانه مشخص کرده در سال جاری باید شش‌هزار واحد تعیین تکلیف شوند که در این صورت ۷۰ هزار شغل ایجاد می‌شود و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ۴۰ هزار اشتغال دیگر نیز به وجود خواهد آمد.

 

وی با اشاره به طرح رونق تولید، اظهار کرد: بر اساس خواست رئیس‌جمهور با تصویب این طرح از واحدهای کوچک و متوسط حمایت بیشتری به عمل آمد، به طوری که در سال گذشته در بخش صنعت ۱۲ هزار واحد و در بخش خدمات و کشاورزی ۱۳ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند و استارت طرح رونق برای سال جدید با شرایط افزایش حداقل ۱۰ درصد رشد تولید و اشتغال، زده شده است.

 

این مسئول یادآور شد: انتظار داریم که امسال ۲۰ درصد افزایش صادرات را داشته باشیم و این میزان در برخی بخش‌ها به ۵۰ درصد نیز برسد و باید بدانیم که صنعت فقط با پول آباد نمی‌شود و مدیریت و دلسوزی هم نیاز دارد.

 

در ادامه این جلسه استاندار زنجان گفت: دولت تدبیر و امید در حالی در سال ۹۲ سکان را به دست گرفت که بسیاری از واحدها در آستانه توقف بودند و مشکلاتی از قبیل نقدینگی داشتند.

 

اسدالله درویش‌امیری ادامه داد: دو کار مهم در کشور با تصویب هیئت وزیران انجام گرفت که یکی از آن‌ها ایجاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و دیگری کارگروه طرح رونق تولید است که با فعالیت این دو کارگروه، اقدام بزرگی در راستای اشتغال و تولید انجام شد.

 

وی با اشاره به اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته، افزود: پرونده‌های بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی، تولیدی، کشاورزی و معدنی که مشکلاتی با دستگاه‌های خدمات‌رسان، تامین‌اجتماعی و بانک‌ها داشتند، بررسی و معضلات آن‌ها برطرف شد و این واحدها به جای دغدغه‌های فکری در مسیر تولید قرار گرفتند و از ۸ هزار شغل متزلزل صیانت شد که این مهم از دیگر اقدامات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و طرح رونق اقتصادی است و نیز بیش از شش‌هزار شغل جدید در طول سال گذشته در استان زنجان ایجاد شد.

 

درویش‌امیری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری صنعتی استان زنجان تا سال ۹۲ به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و این در حالی است که این سرمایه‌گذاری در سال ۹۵ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان انجام شده است. همچنین ۳۲ درصد اشتغال استان به بخش صنعت اختصاص دارد و بر اساس آمارهای رسمی، استان زنجان در حجم سرمایه‌گذاری صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سال ۹۵ جایگاه چهارم کشور را از آن خود کرده است.

 

استاندار زنجان یادآور شد: شش طرح بزرگ صنعتی در دست اقدام است که اگر این طرح‌ها تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری برسد، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌گذاری بخش صنعت توسط بخش خصوصی در استان اضافه می‌شود که زمینه اشتغال ۲ هزار نفر را فراهم می‌کند.

 

نماینده عالی دولت در استان زنجان اظهار کرد:  میزان صادارت از گمرکات استان زنجان در سال گذشته  ۳۵۰ میلیون دلار بوده و در استان زنجان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به ثبت رسیده و محصولات تولیدی واحدهای تولیدی روی ریل صادرات قرار گرفته است.