حضور دولت در صنعت خودرو سازی برای اجرای سیاست‌های عمومی است


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی ,نعمت زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اصراری به داشتن سهام در صنعت خودرو سازی نداریم، اما حضورمان در این صنعت در راستای اجرای سیاست های عمومی دولت مفید است.

 به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در ارتباط با واگذاری سهام دولتی در صنعت خودرو سازی، اظهار کرد: طبق قانون اصل 44 در یک سری صنایع مهم و عمده کشور دستگاه‌های واگذارنده می‌توانند تا 20 درصد از سهم را در اختیار داشته باشند، در بدو شروع  دولت سهام سازمان گسترش و نوسازی که یک سازمان دولتی و تحت پوشش دولت است، در دو خودرو سازی بزرگ 20 درصد  بود.

 

وی ادامه داد: در سال 93 صحبت شد که بخشی از آن را می‌شود واگذار کرد. آن زمان هم تقاضا برای ثبت نام در بورس بالا بود،‌ بنابراین با تصویب دولت سهام دولت در ایران خودور به حدود 14.5 درصد و در سایپا هم به حدود 17.5 درصد کاهش پیدا کرد، بنابراین سهم‌ها الان از 20 درصد هم کمتر است و واقعا در این صنایع مردم سهامدار هستند.

 

نعمت‌زاده افزود: یک سری دستگاه‌های عمومی هستند که از طریق بورس و یا به طرق متفاوتی از طرف دولت قبل، واگذار شده‌اند. ما فکر می‌کنیم بخاطر اهمیت خودرو که اغلب هم مورد سوال است،‌ داشتن یک صندلی در هیات مدیره در این دو شرکت مهم مفید و ضروری است.

 

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در همین راستا گفت: اما تعصبی هم نداریم که این نهادها دولتی اداره شوند. هیچ سهامی ممتازه‌ای هم در آنجا وجود ندارد. بالاخره مجمع عمومی و هیات مدیره‌هایشان هستند و تصویب می کنند و در هر شرکت سازمان گسترش یک نفر به عنوان هیات مدیره دارد که در آنجا سیاست‌های عمومی دولت را پیگیری می‌کنند.