عارف : استیضاح وزیری که مرکب امضایش خشک نشده، بی‌معناست / بررسی تناقضات دو گزارش رحمانی‌فضلی و قالیباف در مجلس


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عارف

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح آخرین اقدامات مجلس درخصوص حادثه پلاسکو و ابراز گلایه از عدم پوزش‌خواهی مسئولان از مردم، از بررسی گزارش وزیر کشور و شهردار تهران توسط مجلس خبر داد .

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به قرائت گزارش‌های مربوط به حادثه پلاسکو ازسوی وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی هفته گذشته مجلس، درباره اقدامات بعدی خانه ملت درباره این حادثه اعلام کرد: باتوجه به قرائت گزارش رسمی آقایان رحمانی‌فضلی و قالیباف در نشست علنی روز چهارشنبه هفته گذشته، از این پس کمیسیون‌های مربوطه موظفند اقدامات بعدی را تحت نظر داشته باشند.

 

آخرین وضعیت پلاسکو در مجلس

 

او گفت: از این پس کمیسیون عمران و دیگر کمیسیون‌های مربوطه وظیفه دارند، به‌طور گزارش‌های ارائه شده را بررسی کنند و نتیجه بررسی‌های خود را به نمایندگان مجلس ارائه کنند.

 

رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باتوجه به بخش‌های ضد و نقیض گزارش‌های ارائه شده در صحن و تفاوت‌های فاحشی که در برخی از مسائل میان دو گزارش وزیر کشور و شهردار تهران وجود داشت، مجلس چه اقدامی برای مشخص شدن واقعیت انجام می‌دهد، گفت: بررسی این مسائل از مهمترین وظایف کمیسیون تخصصی مربوطه است و باید در این باره تحقیقات لازم را انجام دهند.

 

ارزیابی گزارش‌های رحمانی‌فضلی و قالیباف توسط کمیسیون عمران



او ادامه داد: طبیعتاً ما در مجمع نمایندگان استان تهران نیز کار خود را ادامه خواهیم داد و آن‌چنان که از ابتدای وقوع حادثه پلاسکو از نزدیک این موضوع را دنبال کردیم، تا پایان به کار خود ادامه می‌دهیم، با این حال، نهاد رسمی و قانونی که وظیفه ارزیابی دو گزارش ارائه شده در صحن را برعهده دارد، کمیسیون تخصصی مربوطه در مجلس است که با بررسی دو گزارش، نتیجه ارزیابی را به مجلس اعلام کنند.

 

رییس فراکسیون امید مجلس ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به صدور حکم مشاور شهرداری تهران برای برخی نمایندگان اصولگرای مجلس بنابر ادعای نماینده رشت، در واکنش به سوال دیگری درباره ضعف مدیریتی آتش‌نشانی تهران اعلام کرد: گاهی اوقات ورود به این مصادیق و جزئیات منجر به گم شدن مسئله اصلی می‌شود؛ مسئله اصلی حادثه پلاسکو است و سوال اینجاست که چه کارهایی باید انجام می‌شد که نشد و این‌که چه کارهایی باید انجام شود که در آینده شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری نباشیم؛ این‌که درمورد یک موضوع مصداقی انگشت بگذاریم، درست نیست.

 

گلایه از عدم پوزش‌خواهی مسئولان در حادثه پلاسکو

 

رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش این مجمع درباره حادثه پلاسکو، گفت: یکی از بندهای گزارش کمیته ویژه‌ای که به این منظور در مجمع تهران تشکیل شد، مربوط به لزوم عذرخواهی از مردم بود و باتوجه به این که شاهد این مسئله نبودیم، همچنان گلایه داریم که چرا مسئولان درعین حال که پیگیر ابعاد مختلف حادثه هستند، از مردم عذرخواهی نکردند و ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس از آن‌ها پوزش می‌طلبیم.

 

واکنش به برخورد دوگانه برخی نمایندگان با حادثه پلاسکو و تصادف قطار مسافربری



او در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد دوگانه با حادثه پلاسکو و تصادف قطار مسافربری و این‌که چرا برخی از اصولگرایان مجلس بی‌توجه به قرائت گزارش مربوط به پلاسکو، همچنان به‌دنبال پیش بردن استیضاح وزیر راه و شهرسازی به‌دلیل حادثه تصادف قطار مسافربری در سمنان هستند، گفت: به هر حال استیضاح حق مجلس است و ما نگران استیضاح وزرا نیستیم. چرا که نمایندگان مطالباتی دارند که گاهی در قالب تذکر، سوال و تحقیق و تفحص و گاهی نیز در قالب استیضاح مسئولان مطرح می‌شود.

 

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزرا نیز باید به این مسئله احترام بگذارند و به سوالات پاسخ دهند و درصورتی که نمایندگان از این توضیحات در کمیسیون قانع نشدند، موظف به حضور در صحن علنی مجلس هستند و مجلس در صحن بر اساس ارزیابی عملکرد آن‌ها بنابر معیارهای تخصصی و کارشناسی نظر نهایی را خواهد داد.

 

متوجه مطالبات متقاضیان استیضاح دانش‌آشتیانی نمی‌شوم

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش که تنها سه‌ماه بعد از دریافت رای اعتماد ازسوی تعدادی از نمایندگان اصولگرا درحال پی‌گیری است، گفت: دقیقاً متوجه نمی‌شوم که نمایندگان متقاضی استیضاح دانش‌آشتیانی که یکی دو ماه پیش از مجلس رای اعتماد گرفته، چه مطالباتی دارند.

 

او گفت: دقیقاً نمی‌دانم چه کسانی به‌دنبال این استیضاح هستند و معلوم نیست آیا مطالباتی از قبل وجود داشته و نمایندگان با روی کار آمدن وزیر جدید کماکان به‌دنبال همان مسائل هستند یا خیر.

 

استیضاح وزیری که مرکب امضایش خشک نشده، بی‌معناست

 

عارف در پایان تصریح کرد: متوجه نمی‌شوم که استیضاح وزیری که هنوز مرکب امضایش خشک نشده، به چه معنایی است.