روبات جراح مغز نیز وارد اتاق عمل می شود


اخبارپزشکی,خبرهای  پزشکی, مغز

محققان از یک مته روباتیک برای جراحی مغز رونمایی کردند که می تواند اجرای مراحل پیچیده جراحی مغز را 50 برابر سریعتر انجام دهد.

 به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، این مته که توسط محققان دانشگاه 'یوتا' در آمریکا ابداع شده است، می تواند مدت زمان حساس ترین عمل های جراحی مغز را از دو ساعت به دو دقیقه و نیم کاهش دهد.

 

این دستگاه دستاوردی برای نجات جان بیماران مغزی عنوان شده است زیرا کاهش زمان جراحی مغز، احتمال ابتلای بیمار به عفونت را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد.

 

به گفته محققان، این مته می تواند نوعی جراحی پیشرفته جمجمه را 50 برابر سریعتر از فرآیندهای متعارف انجام دهد.

 

آنها می گویند: این روبات برش های سریع، تمیز و بی خطر ایجاد می کند و زمان باز ماندن زخم و بیهوشی بیمار را کاهش می دهد؛ بعلاوه احتمال خطای انسانی و هزینه جراحی را نیز کاهش می دهد.

 

در جراحی های پیشرفته به ویژه جراحی های جمجمه، معمولا از مته های دستی برای شکاف های ظریف و پیچیده استفاده می شود که این کار چند ساعت به مدت زمان جراحی می افزاید.

 

اما بر اساس این سیستم جدید، بیماران تحت سی .تی اسکن قرار خواهند گرفت تا محل دقیق ساختارهای حساس مانند اعصاب، رگ های بزرگ و شریان هایی که نباید به آنها نزدیک شد، مشخص شود.

 

جراحان با استفاده از این اطلاعات، مسیر برش مته را برنامه ریزی می کنند و جراح می تواند موانع ایمنی را در طول مسیر برش در عرض یک میلی متری ساختارهای حساس برنامه ریزی کنند.

 

با این حال این دستاورد هنوز روی انسان آزمایش نشده است.