وزير صنعت : صندلي ام را به جوان ها می دهم


اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , وزير صنعت

«قرار است بازنشسته‌ شوم و كارها را به دوستان جوان بدهم. » محمدرضا نعمت‌زاده راوي اين جمله است. در بين خودروسازان اين سخن را گفت و البته به آنها توصيه كرد« كاري كنيد تا سال آينده مردم شما را تشويق كنند. من كه قرار است بازنشسته‌ شوم و كارها را به دوستان جوان بدهم. اما بايد توجه به توسعه صنعت خودرو مورد ملاك مسوولان قرار گيرد. » اين جمله‌ها بيشتر شبيه خداحافظي است.

 

براي محمدرضا نعمت‌زاده 71 ساله كه خيلي‌ها هنگام راي‌اعتماد او را پدربزرگ صنعت مي‌خواندند، نوعي خداحافظي محسوب مي‌شود. به خصوص وقتي مي‌گويد: « البته ما قرار است بازنشسته شويم و كارهاي‌مان را هم كرده‌ايم ولي اين همايش‌ها بايد ادامه يابد و من نيز تا زنده هستم در اين برنامه‌ها شركت خواهم كرد.»

 

اين چهارمين سال است كه خودروسازها ميهمانان خارجي خود را به برج ميلاد دعوت مي‌كنند تا آنها را راضي به سرمايه‌گذاري خارجي در ايران كنند. عين چهارسال هم وعده‌هاي بسياري داده شده اما خبري از عمل نيست. يعني عملا خودروي جديدي از ماحصل اين رفت و آمدها توليد نشده و كيفيت هم همان كيفيت قبلي. يك‌سال بعد از توافق برجام البته رفت و آمد اروپايي‌ها به كارخانه‌هاي خودروسازي بيشتر شده، با اين حال اگرخبري درباره قراردادهاي جديد منتشر شده، از جزييات آن خبري نيست. حالا منصور معظمي، رييس هيات عامل ايميدرو مي‌گويند، خودروسازها بعد از برجام 6 قرارداد جديد بسته‌اند. خبري كه مي‌تواند اميدهاي تازه‌اي به صنعت خودروسازي ايران بدهند.

 

چهارمين همايش خودرويي‌ها البته يك نكته ويژه هم داشت و آن حضور كمرنگ‌تر چيني‌ها بود. چيني‌ها كه در سال‌هاي تشديد تحريم‌هاي غربي توانسته بودند بازار خوبي را براي خود در ايران دست وپا كنند، سايه شان بعد از لغو تحريم‌ها رفته رفته كمرنگ‌تر مي‌شود. به گونه‌اي كه برخي آمار از كاهش توليدات چيني تا حدود ٣٠درصد در سال جاري خبر مي‌دهند. به نظر مي‌رسد از اين پس با عقب‌نشيني چيني‌ها و با حضور پر رنگ اروپايي‌ها و آسيايي‌هاي خوش برند بازار خودرويي ايران همان‌طور كه مديران خودرويي ذكر كردند متنوع و در عين حال جذاب‌تر شود. حضور مديران خودرويي از سراسر دنيا در كنار مديران برند‌هاي معروف اروپايي و حتي مديران اصلي نمايندگي‌هاي خودروهايي كه در تلاش براي كسب نمايندگي در ايران هستند، نشان از اين دارد كه جسارت خودرويي‌ها بيشتر از ساير سرمايه‌گذاران براي حضور در ايران است.

 

ميزبان اين همايش محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت معدن و تجارت بود؛ خودروسازها در مدت وزارت او بيشتر از ساير بخش‌هاي صنعت، با او ارتباط برقرار كرده‌اند، شايد به همين دليل هم بود كه با تشويق‌هاي ممتد رضايت خود را از حمايت‌هاي او نشان دادند. نعمت‌زاده هم البته بدون پرده سخن گفت. او از كره‌اي‌ها خواست« به راه راست هدايت شوند و با ايران قراردادي ببندند كه توليد داخل و شرايط انعقاد قراردادهاي خودرويي را لحاظ كند. » وي حتي به صراحت اعلام كرد كه قرارداد با كرمان موتور فعلا مورد تاييد ما نيست تا زماني كه هيونداي به دنبال توليد داخل در كشور و البته صادرات باشد.

 

نعمت‌زاده با بيان اينكه قرارداد با رنو در مرحله نهايي قرار دارد و به زودي نهايي مي‌شود، گفت: از خودروسازان مي‌خواهم نسبت به ارتقاي خدمات فروش و پس از فروش خود اقدام كنند زيرا مردم نسبت به آنچه از ما مي‌بينند قضاوت مي‌كنند نه آنچه كه ما دوست داريم مردم بگويند. از طرفي زماني كه فعاليت‌ خود را آغاز كردم، انتقادات نادرستي از صنعت خودرو صورت مي‌گرفت كه البته صنعت خودرو مستحق اين انتقادات نبود.

 

نعمت‌زاده بعد از آنكه سال گذشته تحريم‌كننده‌هاي كمپين خريد خودرو را ضد انقلاب خطاب كرد، ديگر در اين رابطه اظهارنظر نكرده بود، اما ظاهرا اين موضوع خيلي دل وزير را آزرده است، به همين دليل بازهم به اين كمپين اشاره كرد. «سال گذشته يك عده آدم مغرض كمپيني را راه انداختند كه خودرو نخريد، چون ايراد دارد. من اين موضوع را آنقدر دنبال كردم تا آن خائنان را پيدا كردم و گزارش آن را به رييس‌جمهوري نيز دادم. موضوع اين بود كه آنها ديدند خودرو عامل رونق و شكوفايي اقتصاد است و قبل از انتخابات مي‌خواستند اين بخش را دچار مشكل كنند كه البته كور خواندند و با اقدامات ما و با پرداخت تسهيلات خريد خودرو ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده و توطئه آنها خنثي شد. »

 

بنز و  فولكس در آستانه ورود به ايران

مهم‌ترين خبر منصور معظمي، معاون وزير صنعت انعقاد قرارداد بنز و فولكس واگن تا پايان سال بود. معظمي گفت: تاكنون ٦ قرارداد خودرويي در دوران پسابرجام نهايي شده است. قرارداد بنز و فولكس واگن تا آخر سال جاري نهايي خواهد شد. هيچ‌وقت به دنبال انعقاد قرارداد با يك برند خاص نبوديم، درهاي ايران به روي همه خودروسازهاي دنيا باز است آن هم با شرايط خاص.

 

وي با اشاره به شرايط لازم براي انعقاد قرارداد خودرويي گفت: همان‌طور كه بارها گفته شده شرط صادرات، استفاده حداكثري از توان داخل، انتقال دانش و تكنولوژي در كنار خدمات پس از فروش از شروط اصلي همكاري با ايران است اما نكته اصلي در اين ميان اين است كه ما مي‌خواهيم خودروساز شويم نه توليد‌كننده پس به دنبال خودروسازهايي هستيم كه ما را در طراحي خودرو توانمند كنند.

 

 منصور معظمي اظهار داشت: طي سال جاري ايران‌خودرو با شركت پژو قرارداد بست كه محصول مشترك آنها اسفند امسال به بازار عرضه مي‌شود. همچنين شركت سايپا با سيتروئن قراردادي را منعقد كرد كه محصول آن نيز نيمه اول سال آينده به بازار عرضه مي‌شود.

 

به گفته معظمي، قرارداد ايدرو با رنو هم منعقد شده كه محصول مشترك آنها تا پايان سال ۲۰۱۷ يا سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد.

 

وي همچنين با اشاره به انعقاد قرارداد توليد گيربكس اتوماتيك، گفت: شركت فولكس واگن با يك خودروساز ايراني به تفاهم رسيده و در آستانه امضاي قرارداد هستند. شركت هيوندايي نيز با يك خودروساز ايراني قرارداد بسته كه محصولات‌شان به بازار عرضه خواهد شد.

 

انعقاد قرارداد با ايتاليايي - آلماني‌ها براي طراحي پلت فرم ملي

مديرعامل ايران خودرو هم از انعقاد قرارداد با يك شركت ايتاليايي-آلماني براي طراحي پلت‌فرم ملي تا ٢٥روز آينده خبر داد و گفت: اين قرارداد براي توليد و طراحي گيربكس و اكسنت و در نهايت پلت فرم ملي خودرو در ايران انجام خواهد شد كه در كنار قراداد با آلماني‌ها اتفاق مهمي در صنعت خودروي ايران است.

 

هاشم يكه‌زارع گفت: با پيش‌بيني افزايش توليد و فروش خودرو در منطقه در ١٠سال آينده گفت: خريد و فروش خودرويي تا سال ٢٠٢٧يعني 10 سال آينده به ٥/٨ مي‌رسد.

 

وي به انتقاداتي كه به قراردادهاي خودرويي مي‌شود گفت: ١٣٠ميليارد دلار بازار خودرويي ايران است كه اگر نتوانيم با خودروسازان بزرگ براي توليد خودرو همكاري كنيم اين حجم سرمايه به خارج از كشور مي‌رود.

 

قول مي‌دهم به وعده سالي يك خودرو جديد عمل كنم

 مديرعامل سايپا هم گفت: مي‌خواهم به وعده‌اي كه قبلا داده بودم، عمل كنم و از سال آينده هر سال يك خودروي جديد به بازار عرضه كنيم.

 

مهدي جمالي همچنين وعده داد كه به زودي پلت‌فرم ملي‌مان را رونمايي خواهيم كرد.

 

وي حتي با اشاره به رفع و رجوع مشكلات مالي كه سايپا سال گذشته با آن دست‌به گريبان بود گفت: سايپاي اتومات را تا پايان سال عرضه مي‌كنيم و محصول ٢١٢ نيز با امكانات جديد تا پايان سال عرضه مي‌شود. سايپا همه بحران‌هاي مالي‌اش را پشت سر گذاشته و امروز توليد خودرو در سايپا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است. اصلاح ساختار مالي سايپا با اتكا به دانش داخلي طراحي شده و موجب تغييرات زيادي شده است. من سال گذشته تعهداتي را به وزارت صنعت اعلام كردم كه بسيار سخت بود، ما تعهد داديم كه سايپا مي‌تواند معيار جديدي براي طراحي ساختار مالي باشد.

 

جمالي با بيان اينكه سايپا ۵۴ درصد رشد توليد داشته، تصريح كرد: سهم بازار سايپا ۶ درصد رشد كرده است.

 

او با كنايه به وزير صنعت مبني بر اينكه توقعاتش از سايپا زياد است، گفت: ما اعتقاد داريم همه بحران‌ها را مي‌توانيم پشت سر بگذاريم و در بحث كيفيت و خدمات پس از فروش نيز برنامه‌ريزي‌هاي جديدي داشته‌ايم. با طراحي جديد سي‌آر‌ام سايپا، ۱۹ درصد از ميزان شكايت‌ها كاسته شده و رضايتمندي مشتريان افزايش داشته است. هفته آينده ۶۰۰ ميليارد اوراق مرابحه جديد منتشر شده و محصولات سايپا در بازار بورس ارايه مي‌شود. براي نخستين بار برند سيپارت براي قطعات يدكي ايجاد و از امروز رونمايي شد تا مردم بتوانند قطعات را به صورت اينترنتي بخرند.

 

وي همچنين از مردم خواست تا براي نام‌گذاري خودرو ٢١٢اين گروه خودروسازي را كمك كنند.