طراحی مبارزه با جرم با الهام از زنبورعسل


اخبارعلمی,خبرهای علمی, طراحی مبارزه با جرم

محققان دانشگاه گرانادا واقع در اسپانیا با الهام از زنبورهای عسل، الگوریتم جدیدی طراحی کردند که امکان شناسایی و نابودی شبکه‌های اجتماعی مشکل‌ساز از جمله شبکه‌های تروریستی و مجرمانه را برای مجریان قانون فراهم می‌کند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این الگوریتم امکان تحلیل ارتباطات بین اعضای یک شبکه اجتماعی و شناسایی خطرناک‌ترین اشخاص یا عوامل فعال در آن را در اختیار می‌گذارد.

 

کندوی زنبورهای عسل یکی از کارآمدترین ساختارهای اجتماعی را دارد. این کندوها از مجموعه سازمان‌یافته‌ای از نیروهایی که وظایف تعریف شده‌ای دارند، تشکیل شده است و از طریق برقراری ارتباطات موثر بین اعضا، کارآیی آن به شدت افزایش می‌یابد. محققان با مطالعه ساختار جامعه زنبورهای عسل، رفتار آن‌ها و ردگیری جریان اطلاعات بین گروه‌های مختلف زنبورها، از این جامعه به عنوان مدلی برای درک بهتر شبکه‌های اجتماعی مضر استفاده کردند.

 

تحلیل‌های انجام شده توسط این الگوریتم، مبارزه موثرتر و کارآمدتر با شبکه‌های مجرمانه و تروریستی را امکان‌پذیر می‌کند.

 

معمولا مجریان قانون پس از شناسایی فعال‌ترین و خطرناک‌ترین اعضای یک شبکه، به این اعضا حمله می‌کنند. اما حذف مهره‌های اصلی در یک شبکه، متلاشی شدن آن را تضمین نمی‌کند. در واقع برای یافتن موثرترین راه متلاشی کردن شبکه‌های مضر لازم است فرآیندی طراحی و اجرا شود که امکان تحلیل مجموعه‌ای از موقعیت‌ها و اجرای موثرترین اقدامات را در کوتاه‌ترین زمان فراهم کند. این دقیقا کاری است که الگوریتم جدید متخصصان انجام می‌دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Information Sciences منتشر شده است.