طیب‌نیا: منابع افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه۹۶ حذف شده است


اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد می‌گوید در بودجه سال ۱۳۹۶ حکمی گذاشته شده بود تا مقداری از منابع صرف افزایش سرمایه بانک‌ها شود، ولی این حکم در مجلس حذف شده است.

به گزارش ایسنا، علی طیب نیا امروز در مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالا گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ حکمی گذاشته بودیم که بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه برای افزایش سرمایه بانک ها اختصاص یابد چرا که وقتی پول صرف افزایش سرمایه شود قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: متاسفانه این احکام در بودجه سال ۱۳۹۶ حذف شده است. مقدار آن یک ۱۰ هزار میلیارد تومان و یک ۵ هزار میلیارد تومان بود که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در این مورد با ما همکاری کنند.

 

طیب‌نیا ادامه داد: مشکل عمده ما در حال حاضر مربوط به تامین مالی است که تاکنون نظام مالی پولی ما بانک‌محور بوده، در حالی که وظیفه نظام بانکی تامین مالی کوتاه‌مدت و وظیفه بازار سرمایه تامین مالی بلندمدت برای بنگاه‌های اقتصادی است.

 

وزیر اقتصاد گفت: ما باید در جهت تسویه بدهی‌های دولت به نظام بانکی قدم‌هایی را برداریم. اگر انتظار داریم بانک‌ها وظایف خود را به نحو شایسته‌ای انجام دهند باید اقدامات موثری در این زمینه انجام شود. نماینده‌های مجلس نیز باید در این مورد کمک کنند. ما باید اصلاح نظام بانکی و افزایش سرمایه در نظام بانکی کشور را به عنوان یک اصل مدنظر قرار دهیم. ما باید کاری کنیم که بازار سرمایه محلی برای نگهداری دارایی‌های مردم باشد و از طرفی محل مناسبی برای تامین مالی باشد.

 

وی افزود: مردم حق دارند دارایی‌های خود را در یک بازار شفاف نگهداری کنند آن بازار باید جایی باشد که بتوان روی بازدهی آن حساب کرد و بتوان ریسک را ارزیابی کرد. جایی که دارایی‌ها از قدرت نقدشوندگی مناسب برخوردار باشند که بهترین مکان در این مورد بازار سرمایه است. در صورتی که مردم عادت کرده‌اند سرمایه خود را در املاک، طلا و عتیقه‌جات نگهداری کنند.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار اوراق بدهی اظهار کرد: تا پایان سال گذشته در بازار سرمایه کشور بازار بدهی که بتواند اوراق منتشر کند، نداشتیم و تنها اوراق مشارکتی در بازار پول منتشر می‌شد، اما از سال گذشته اقدامات مناسبی در بازار سرمایه از این نظر انجام شده است. هدف اول اوراق بدهی تامین مالی بنگاه‌های تولیدی با اولویت بنگاه‌های بخش خصوصی است. تولیدکنندگان به اتکای اعتبار خود و دارایی‌هایشان اوراقی منتشر کنند که نیازهای مالی‌شان برطرف شود. علاوه بر این هدف ما ساماندهی بدهی موجود دولت بود نه افزایش آن بدهی‌ها.

 

او درباره افتتاح معاملات پسته در بورس کالا نیز گفت: پسته یکی از مزیت‌های تولیدی بخش کشاورزی است و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی مطرح بوده است. امروز شاهد پیوند بازار سرمایه کشور در بخش کشاورزی هستیم. هر دوی اینها در اقتصاد نقش مهمی دارند.

 

طیب‌نیا ادامه داد: این دو فرهنگ ایجاد اشتغال در کشور و فرآیند ارتقای فناوری و مبارزه با فقر حرکت می‌کنند. در نتیجه ما مجبور هستیم که تمرکز خود را در بخش کشاورزی قرار دهیم. این بخش دارای ویژگی‌هایی است که در همه کشورهای جهان شناخته شده است.

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران یکی از مسیرهای مهم در بخش جهانی شدن ما بخش کشاورزی به خصوص پسته است که در گذشته نیز در بازارهای جهانی عرضه شده است. شکل‌گیری یک بازار منسجم برای پسته در بورس کالا کمک می‌کند تا فرآیند کشف قیمت آن در بازار شفاف و رقابتی و بر اساس استانداردهای بین‌المللی صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از ظرفیت‌های داخلی به نحو مناسبی استفاده کنیم و قیمت تمام شده را در محصولات کاهش دهیم چاره‌ای جز ورود به بازارهای جهانی نداریم. وقتی یک محصول در بازارهای خارجی ورود پیدا می‌کند با رقبای بزرگ بین‌المللی رقابت می‌کند. در نتیجه چاره‌ای جز تلاش مستمر برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده برای آنها وجود ندارد.