مرعشی: آمدن، ماندن و رفتن جهانگيري همه با نظر روحاني است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مرعشی

حضور اسحاق جهانگيري در آخرين دقايق از فرصت ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت كشور، خيلي غيرمترقبه نبود. از ظهر ديروز كه خبر جلسه سه نفر از اصلاح‌طلبان با حسن روحاني مطرح شد، نشان از موافقت آنان با معرفي كانديداي پوششي براي انتخابات دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري داشت. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري يكي از چند گزينه‌اي بود كه از سوي اصلاح‌طلبان براي ثبت‌نام در انتخابات، به حسن روحاني پيشنهاد مي‌شود.

 رييس‌جمهور كه از ابتدا، ورود كانديداي ديگري در كنار خود را ضرورت نمي‌داند، در اين جلسه با نظر متحدان خود كه همانا، جبهه اصلاحات، مجمع روحانيون مبارز و رئیس دولت اصلاحات بود، موافقت كرده و گزينه جهانگيري را مي‌پذيرد. حسين مرعشي، عضو هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «اعتماد» با بيان اين موارد، به اهداف معرفي اسحاق جهانگيري نيز اشاره كرد. او با بيان اينكه نظر مشورتي ما اين بود كه با در نظر گرفتن شرايط سياسي كشور بايد با سبدي از كانديداها در صحنه باشيم، در خصوص زمان كناره‌گيري جهانگيري از عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي گفت: ايشان براي وحدت در صحنه هستند و تصميم‌ نهايي در ماندن يا رفتن، به هماهنگي ايشان با آقاي روحاني باز مي‌گردد.

 

متن این گفتگو در زیر می آید:

 

صبح روز شنبه، جلسه‌اي با رييس‌جمهوري داشته‌ايد. اين جلسه با حضور چه كساني برگزار شد؟

من به همراه آقايان موسوي لاري و حسين كمالي از طرف شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي آخرين رايزني‌ها، خدمت آقاي روحاني‌ رسيديم.

 

‌ و در آن بحث كانديداي پوششي را مطرح كرديد؟

ما نظر مشورتي خود را داديم. اعلام كرديم كه با توجه به اوضاع جبهه رقيب و شرايط سياسي كه در كشور حاكم است توصيه اين است كه حتما با سبدي از كانديداها البته با محوريت حسن روحاني در صحنه باشيم.

 

‌ آقاي جهانگيري تنها پيشنهاد شما بود؟

از مجموع پيشنهاداتي كه به دكتر روحاني شد، ايشان هم نظر ما را مبني بر معرفي آقاي جهانگيري تاييد كردند.

 

‌ مخالفتي نداشتند با اين پيشنهاد؟

ايشان در اصل فكر مي‌كردند كه اين كار (معرفي كانديداي پوششي) ضرورت نداشته باشد اما، چون جبهه اصلاحات، شوراي عالي اصلاح‌طلبان و هم آقاي خاتمي و جامعه روحانيون مبارز بر اين امر تاكيد داشتند، به نظر متحدان خود احترام گذاشتند و رضايت خود را اعلام كردند.

 

‌ اصرار اصلاح‌طلبان براي معرفي كانديداي ديگري در كنار حسن روحاني به چه دليل بود؟

ببينيد، نكته مهم در اين تصميم‌گيري اين است كه جبهه اصلاحات مجموعه بزرگي از سياستمداران است كه فقط به يك انتخابات نمي‌انديشد، بلكه به انتخابات ١٤٠٠ هم فكر مي‌كند. مهم‌ترين دليل اين اقدام ما استفاده از فرصت انتخابات براي معرفي ظرفيت‌هاي خودمان و شخصيت‌هايي است كه مي‌توانند در طراز رياست‌جمهوري ايران باشند. با اين دليل دكتر روحاني هم قانع شدند كه با هماهنگي با ظرفيت‌هايي كه دارند و با معرفي ساير چهره‌ها، با اطمينان بيشتر گام در اين انتخابات ‌برداريم. ما تاكيد بر وحدت داريم.

 

‌ از چه زماني تصميم به معرفي آقاي جهانگيري گرفتيد؟

مدتي است كه در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و هيات رييسه و محافل مختلف اصلاح‌طلبان، اين بحث درگرفته است.

 

‌ گزينه‌هاي ديگر اصلاح‌طلبان چه كساني بودند؟

فعلا در مورد اين گزينه‌ها حرفي نمي‌زنم.

 

‌ اما چرا جهانگيري را معرفي كرديد؟ اين فرد گزينه مورد نظر همه اصلاح‌طلبان بود؟

چون نام جهانگيري از دوره قبل به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري مطرح بود. اما چون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي آن انتخابات ثبت‌نام كردند، ايشان از حضور خودداري كردند و الان خود را به عنوان كانديدا معرفي كرده‌اند.

 

‌ قرار است تا چه زماني در عرصه رقابت‌ انتخاباتي باقي‌ بمانند؟

ايشان براي وحدت در صحنه هستند و تصميم‌ نهايي در ماندن يا رفتن به هماهنگي ايشان با آقاي روحاني باز مي‌گردد.

 

‌ يعني ممكن است كه جهانگيري تا آخر بماند؟

به تصميم اين دو بزرگوار بستگي دارد. هرطور كه خودشان به نتيجه برسند.

 

‌ اصلاح‌طلبان زيادي مخالف معرفي كانديداي ديگري بودند، چطور شد كه پس از مدت‌ها به اين نتيجه رسيدند كه كانديداي پوششي معرفي كنند؟

تاكيد ما براي آماده بودن در شرايط احتمالي است تا قدرت مانور داشته باشيم. اين تحليل آيت‌الله هاشمي هم بود. الان هم خوشحاليم كه يكي از سياست‌هاي راهبردي ايشان اجرا شده است.

 

‌ تاكيد هاشمي بر شخص آقاي جهانگيري بود؟

نظر آيت‌الله اين بود كه در كنار آقاي روحاني، يكي از دوستان هم حضور داشته باشند. اين موضوع مورد تاكيد ايشان بود و الان هم بسيار خوشحاليم كه در نبود آيت‌الله هاشمي سياست راهبردي ايشان اجرا شده است.

 

‌ از شرايط احتمالي براي معرفي كانديداي پوششي نام برديد. آيا به دليل همان احتمال رد صلاحيتي بود كه مدت‌ها قبل صحبت‌ آن را مطرح كرده بوديد؟

دليل اصلي از معرفي آقاي جهانگيري، استفاده از ظرفيت‌هاي فعلي براي آينده است. در واقع معرفي اين چهره‌ها براي انتخابات دوره‌هاي آينده است.

 

يعني با اين حساب مي‌توان گفت كه گزينه اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري ١٤٠٠، آقاي جهانگيري است؟

اين دليل نه به معناي كانديداتوري جهانگيري براي دوره بعد رياست‌جمهوري است. مورد دكتر عارف را مثال مي‌زنم. ايشان در انتخابات گذشته حضور يافت و به نفع روحاني كنار رفت اما اكنون مي‌بينيد كه يكي از شخصيت‌هاي موثر اصلاح‌طلبان در مجلس است. عارف براي ايجاد وحدت كنار كشيد اما به يك سرمايه‌ تبديل شد. او به عنوان يك شخصيت موثر در مجلس حضور دارد. پس قرار نيست همه رييس‌جمهور شوند، مهم اين است كه ما شخصيت‌ها و چهره‌هاي خود را به جامعه براي هر انتخاباتي معرفي كنيم.