آخرین جزییات "هدایت تحصیلی" و تغییرات آن در سال آینده/منحل شدن تعدادی از مدارس غیرانتفاعی


اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,آموزش و پرورش

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش جزییات هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم را تشریح کرد.

 به گزارش ایلنا، مهدی فیض؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش وپرورش برگزار شد، با اشاره به سند تحول بنیادین، اظهار داشت: استخراج ماموریت‌ها از سند تحول وظیفه کارگروهی است که در دوره جدید شکل گرفته که نیمه اول سال ۹۶ نتایج این بازطراحی و بازتولید عرضه می‌شود و برای اجرا در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

تفویض اختیار از ستاد به مدارس

 

وی با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر مدرسه‌محوری، گفت: در حال حاضر تفویض اختیار از ستاد به استان‌ها و از استان‌ها به مناطق و به مدارس در دستور کار قرار گرفته است و وظایفی که قبلاً‌بر دوش ستاد مرکزی و ستاد مناطق بود به مدارس منتقل خواهد شد. در همین زمینه کارگروهی تشکیل شده و یکی از معاونت‌ها وظیفه هماهنگی در این حوزه را در اختیار دارد.

 

بازنگری برخی برنامه‌های تربیتی و تشکیل دو مجمع

 

معاون پرورشی آموزش و پرورش ادامه داد: در رویکرد تربیتی و به منظور بازنگری برخی برنامه‌های تربیتی دو مجمع مشورتی شامل مجمع پیشکسوتان تعلیم و تربیت که ۲۰ نفر هستند و همچنین شورای امور تربیتی در هفته تربیت اسلامی جلسات و اقدامات خود را آغاز خواهند کرد. موضوع مدرسه و شیوه مدیریت آن با رویکرد تربیتی در دستور کار شورای معاونان قرار گرفته است.

 

جزییات هدایت تحصیلی و تغییرات در سال آینده

 

فیض با اشاره به شیوه‌نامه هدایت تحصیلی در سال آینده گفت: این شیوه‌نامه قرار بود ابتدای امسال تدوین شود اما به تاخیر افتاد و در دوره جدید این شیوه نامه تدوین شده و آماده ابلاغ است. معتقدم اگر بخواهیم که هدایت تحصیلی به طور کامل اتفاق بیفتد، باید از ابتدای تحصیل دانش‌آموز این هدایت صورت بگیرد و یک پرونده برای او تشکیل شود.

 

آسیب شناسی مشکلات سال گذشته هدایت تحصیلی

 

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی شیوه هدایت تحصیلی را متمرکز به پایه نهم کردیم و دانش آموز باید برای انتخاب در پایه دهم یکی از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کارودانش را انتخاب کند. با توجه به مشکلات سال گذشته در هدایت تحصیلی آسیب‌شناسی در این زمینه صورت گرفته است. اولاً قرار است انتخاب دانش‌آموزان آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باشد. سال گذشته شاهد بودیم که در بعضی استان‌ها انتخاب‌ها بسیار تراکمی بود و به طور مثال در یک استان ۶۰ درصد دانش آموزان داوطلب رشته تجربی بودند.

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان باید به پیامدهای انتخاب نادرست خود آگاه باشند، افزود: دانش‌آموز باید انواع رشته و گرایش‌ها را مورد توجه قرار دهد و الگوی توسعه متوازن را عملاً با انتخاب دانش‌آموز محقق کنیم. یکی دیگر از سیاست‌هایی که در سال آینده مدنظر قرار خواهیم داد پاسخگویی حداکثری به تقاضای دانش‌آموزان است. به طوری که سال گذشته ظرفیت‌‌سازی براساس الگوی توسعه متوازن بود اما برای سال آینده هدایت تحصیلی براساس ایجاد ظرفیت حداکثری به منظور پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان خواهد بود.

 

فیض در ادامه تصریح کرد: تغییر دیگری که در هدایت تحصیلی رخ خواهد داد، این است که دو فرم را برای دانش‌آموزان آماده کرده‌ایم که فرم اول، فرم هدایت تحصیلیِ توصیه‌ای است که ۱۲ گزینه دارد و اولویت دانش‌آموز براساس این فرم‌ها شکل خواهد گرفت و ممکن است دانش‌آموزان به توصیه اول و توصیه آخر خود توجه و انتخاب کند.  فرم دوم، فرم اولویت ثبت نام دانش آموز است. به طور مثال اگر ۲۰۰ دانش آموز داوطلب رشته تجربی باشند، صد نفر اول اولویت هستند و صد نفر دوم اولویت‌بندی خواهند شد. هیچ دانش آموزی براساس اینکه پدر یا مادرش در آموزش و پرورش است نمی‌تواند با روابط این اولویت‌بندی‌ها را بهم بزند.

 

قیاس دانش آموزان با نمرات نهایی پایه هفتم، هشتم و نهم/تاکید بر میانگین نمرات

 

وی با اعلام اینکه از نیمه تیرماه کار ثبت‌نام با توجه به هدایت تحصیلی و براساس سوابق تحصیلی آغاز خواهد شد ادامه داد: برای دانش‌آموزان پایه نهم، سوابق تحصیلی پایه هفتم، هشتم و نهم مهم است و منحصراً به نمرات خردادماه و هماهنگ مربوط می‌شود. از این طریق قیاس بین دانش‌آموزان دقیق‌تر خواهد بود.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعیین حد نصاب‌ها برای دانش‌آموزان از سال گذشته سختگیرانه‌تر خواهد بود عنوان کرد: به طور مثال برای ورود دانش‌آموز به رشته ریاضی باید میانگین نمرات سه ساله او حداقل ۱۴ باشد و اگر کمتر باشد او نمی‌تواند تحصیل موفقی در رشته ریاضی داشته باشد.

 

رشته "معارف" و "کشاورزی" کمترین تقاضا از سوی دانش آموزان

 

فیض اضافه کرد: تغییر دیگر در هدایت تحصیلی سال آینده، این است که فصل رسانه و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فرهنگی – ترویجی را مدنظر قرار دادیم و به مدیران کل و مربیان پرورشی توصیه کرده‌ایم که شهر و استان خود را برای انتخاب درست و هوشمندانه آماده کنند. سال گذشته کمترین تقاضا برای رشته علوم و معارف اسلامی بود و پس از آن برای شاخه کارودانش و رشته کشاورزی بوده است و حتی به طور مثال در استان هایی که قطب کشاورزی بودند گرایش دانش آموزان به سمت رشته کشاورزی بسیار ضعیف بود و یکی از دلایل آن عدم اطلاع‌رسانی کافی بوده است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب دو سنجیده می‌شود اظهار کرد: این امکان نیز فراهم شده که اگر دانش‌آموز نتواند نمره حد نصاب را بگیرد او می‌تواند در شهریورماه امتحان دهد. اما اولویت باز هم با کسانی است که در شهریور امتحان نداده‌اند.

 

منحل شدن تعدادی از مدارس غیرانتفاعی در سال‌های اخیر

 

وی با بیان اینکه در قانون اساسی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از ارکان فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پذیرفته شده است ادامه داد: مدارس غیر انتفاعی بخشی از بدنه آموزش و پرورش هستند اما در سال های اخیر شاهد بودیم که تعداد دانش‌آموزان غیر انتفاعی کاهش یافته و حتی به علت کمبود دانش‌آموز، برخی از مدارس غیر انتفاعی منحل شدند که یکی از علل آن پذیرش‌های بی رویه در مدارس استعدادهای درخشان بود که اگر جلوی این روند گرفته نشود به ضرر آموزش و پرورش خواهد بود.

 

هدایت تحصیلی سال آینده بر الگوی توسعه متوازن متمرکز نیست

 

فیض با تاکید بر اینکه هدایت تحصیلی سال آینده بر الگوی توسعه متوازن متمرکز نیست، ادامه داد: توسعه متوازن زمانی معنا می‌یابد که حاکمیت نیاز خود را به آموزش عالی اعلام کند و پس از آن آموزش عالی نیاز خود را به آموزش و پرورش بگوید و این یک فرآیند مهندسی معکوس است که باید توسط حاکمیت صورت گیرد. که در حال حاضر حاکمیت مدافع این فرآیند نیست و آموزش و پرورش هم به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

 

امکان جابجایی دانش‌آموزان برای پایه دهم در مناطق

 

معاون پرورشی – فرهنگی آموزش و پرورش با اعلام این خبر که سال آینده امکان جابجایی دانش‌آموزان برای پایه دهم در مناطق ایجاد شده است گفت: به طور مثال یک دانش آموز در منطقه‌ای اولویت ج را دارد و در منطقه‌ای دیگر اولویت ب را دارد و این دانش‌آموز می‌‌تواند به منطقه‌ای که اولویت بهتری دارد نقل مکان کند بنابراین محدودیت جغرافیای برای پایه دهم برداشته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تربیت نامتوازن یکی از مشکلاتی است که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم، گفت: در رویکرد سند تحول نگاه ما این است که دانش‌آموز را برای تمامی نقش ها از جمله ایفای نقش در سیاست، خانواده و زندگی شخصی خود آماده کنیم به همین منظور الگوی فارغ‌التحصیلی مطلوب را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

فیض با بیان اینکه ۳۸ سال از انقلاب می‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم مدل تربیت اسلامی را که برآمده از آموزه‌های دینی باشد اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: اینکه یک کتاب با مجموع توصیه ها برای دانش آموزان داشته باشیم مدل و نظریه نیست و در حال حاضر فقط یکسری آموزه‌های اسلامی در کنار نظریه‌های غربی داریم.

 

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی برای دانش آموزان زود است

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد کرسی های آزاداندیشی برای دانش‌آموزان خیلی زود است، گفت: چرا که هنوز ظرفیت‌های ذهنی لازم را ندارند و ما اگر تنها بتوانیم در دوره دانش‌آموزی آنها را به افراد پرسشگر و نقاد تبدیل کنیم خیلی هنر کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: قرار است شیوه‌نامه هدایت تحصیلی بر روی سایت آموزش و پرورش بارگذاری شود و همچنین در چند نوبت در برنامه فرصت برابر صداوسیما به موضوع هدایت تحصیلی و شیوه‌نامه آن خواهیم پرداخت.