محکومیت 3 فرماندار در رابطه با جرائم انتخاباتی/قربانیان اسیدپاشی اصفهان دیه دریافت می‌کنند


اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,دادگستری استان اصفهان

رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: 166 پرونده تخلف انتخاباتی باز شده که 102 پرونده در حال رسیدگی بوده و برای 50 پرونده برائت صادر شده و در 10 پرونده نیز محکومیت صادر شده است. همچنین سه فرماندار در رابطه با جرائم انتخاباتی محکوم شده‌اند،

 به گزارش ایسنا، احمد خسروی وفا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1395 چیزی حدود 683 هزار و 514 پرونده وارده به دادگستری داشته‌ایم که این تعداد شامل پرونده‌های وارده به دادسرهای کل استان، محاکم حقوقی، کیفری و انقلاب و همچنین دادگاه‌های تجدیدنظر است.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 688 هزار و 843 پرونده مختومه شده است، افزود: 5 هزار و 329 پرونده از آمار پرونده‌های مانده قبل از سال 85 کسر شده است، همچنین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در کل استان 10 روز کاهش پیدا کرده و از 66 روز به 55 روز رسیده است.

 

رییس کل دادگستری استان اصفهان به شورای حل اختلاف اشاره کرد و ادامه داد: 204 هزار و 227 پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داه شده است که 204 هزار و 535 پرونده مختومه و 34 درصد پرونده‌های وارده با سازش حل شده است.

 

خسروی وفا با اشاره به کسر پرونده‌های مسن یعنی پرونده‌هایی که از زمان تشکیل آن‌ها دو سال کامل گذشته باشد، ادامه داد: از دو هزار و 213 فقره پرونده‌ای که قبل از خرداد ماه 94 در دادگستری اصفهان تشکیل شده است حدود هزار پرونده بررسی و از آمار کم شده است. از یک هزار و 463 پرونده‌ دادگاه انقلاب که عمدتا مربوط به مواد مخدر است نیز  یک هزار و 415 پرونده مختومه شده است.

 

وی با اشاره به آمار مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی معاونت اجتماعی دادگستری افزود: جرم اول کشور سرقت است و این جرم در اصفهان رتبه سوم را دارد؛‌ در اصفهان توهین در رتبه اول، جرح عمدی در رتبه دوم و ضربه غیر عمدی در رتبه چهارم جرائم قرار دارد؛ تهدید و تخریب نیز در رتبه‌های بعدی هستند. نگهداری مواد در استان در رتبه دوازدهم قرار دارد، در حالی که در کشور این جرم در رتبه نهم قرار دارد. همچنین استعمال مواد مخدر رتبه 15 در کشور را داراست، این در حالیست که در استان اصفهان استعمال دخانیات در 20 جرم اول قرار ندارد.

 

رییس کل دادگستری استان اصفهان به موضوع کلاهبرداری اشاره کرد و افزود: کلاهبرداری در استان اصفهان در رتبه نهم است، در حالی که این جرم در کشور در رتبه هشتم است. طلاق توافقی در اصفهان در رتبه نهم پرونده‌های حقوقی قرار دارد. طلاق به درخواست زوجه در کشور رتبه 12 و در اصفهان رتبه 14 را دارد؛ همچنین چک برگشتی در اصفهان رتبه چهار و در کشور در رتبه ششم است.

 

خسروی وفا به سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: از زمان ثبت نام در این سامانه تا زمانی که شماره فرد ثبت‌نام کرده تغییر نکند تمام شکایات و دادخواست‌ها از طریق پیامک ارسال می‌شود. در حال حاضر 223 هزار و 832 نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و 412 هزار ابلاغ الکترونیکی انجام شده است.

 

وی از خلع ید 6 میلیون و 510 هزار مترمربع از اراضی ملی خبر داد و گفت: در جلساتی با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان مقرر شد تا حمایت قضایی از سرمایه گذاری در اصفهان صورت بگیرد و 23 پرونده مهم به خصوص برخی پرونده‌های کارخانه‌های بزرگ در این طرح مطرح و از بیکاری 10 هزار نفر جلوگیری شد.

 

رییس کل دادگستری استان اصفهان به برخی از احکام مهم اشاره کرد و افزود: دستگیری باند صحنه سازی تصادف و اخذ دیه به دروغ، دستگیری باند سقط جنین، دستگیری دو نفر از کارمندان جهاد کشاورزی کاشان به جرم تبانی و تشکیل پرونده مهم پولشویی و کلاهبرداری از مهم‌ترین پرونده‌های قضایی استان بوده است، همچنین حکم سرقت مسلحانه 4 نفره از پست بانک، چند طلافروشی، بانک مسکن سپاهان شهر و آدم‌ربایی نیز صادر شده است که از این گروه 4 نفره سه نفر محارب شناخته شدند و حکم اعدام آن‌ها صادر و پس از ماه رمضان اجرایی می‌شود.

 

خسروی وفا تاکید کرد: 166 پرونده تخلف انتخاباتی باز شده است که 102 پرونده در حال رسیدگی بوده و در 50 پرونده حکم برائت صادر شده و در 10 پرونده محکومیت نیز صادر شده است. همچنین سه نفر از فرمانداران استان اصفهان به دلیل تبلیغات زودهنگام و جانبداری در انتخابات محکوم به جزای نقدی بدل از حبس شده‌اند اما حکم‌های آن‌ها هنوز قطعی نشده است.

 

وی تصریح کرد: دو مجتمع قضایی دیگر در سال جاری به مجتمع‌های قضایی اضافه خواهد شد که یکی متعلق به امور تجاری و بازرگانی و دیگری مجتمع شهدای هفتم تیر است. همچنین دفاتر پیشخوان قضایی راه اندازی خواهد شد.

 

رییس کل دادگستری استان اصفهان به بحث پرونده شهرداری سابق اصفهان اشاره کرد و گفت: این پرونده در حال ارسال به دادگاه است و احتمالا تا دو ماه دیگر به دادگاه می‌رود. در مورد پرونده کاشی نیلو دو نفر بازداشت هستند و بازداشت آنها ادامه خواهد داشت.

 

خسروی وفا به دیه اسیدپاشی معروف اصفهان اشاره و اظهار کرد: حکم دیه اسیدپاشی معروف اصفهان صادر شده است و آن دو تا سه خانم قربانی می‌توانند دیه خود را بگیرند، ولی متاسفانه هنوز فردی شناسایی نشده تا مجازات اصلی صورت بگیرد.