رئیس کل بانک مرکزی: آقای قالیباف! شهرداری تهران جزو همان چهار درصد است


اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , قالیباف

رئیس کل بانک مرکزی:

آقای قالیباف! شهرداری تهران جزو همان چهار درصد است / این سازمان یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟ 

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: بخشی از افزایش نقدینگی ناشی از افزایش شفافیت و پوشش آمارهای پولی و بانکی بوده که نباید آن را به عنوان افزایش نقدینگی تلقی کرد.

 به گزارش  انتخاب ، ولی‌الله سیف در یک نشست خبری اظهار داشت: حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 17 اردییهشت در گفت‌وگو با شبکه دو سیما، دیدگاه‌های خود را درباره رفع مشکلات اقتصادی کشور تشریح کرد و در عین حال، انتقاداتی را نسبت به عملکرد نظام بانکی به ویژه بانک مرکزی در حوزه نظارت بر بازار پول،‌ نحوه مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، مطالبات معوق بانک‌ها و بدهی دولت به نظام بانکی مطرح کرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات اخیر قالیباف، درباره عملکرد شهرداری تهران به بیان اظهاراتی پرداخت که از جمله آن می‌توان به بدهی پنج تا شش هزار میلیاردی شهرداری تهران اشاره کرد.

 

سیف در ادامه در واکنش به اظهارنظر قالیباف، کاندیداری ریاست جمهوری که گفته بود چهار درصد هستند که از منابع بانکی استفاده می‌کنند، گفت: این برخوردها سیاسی بوده است.

 

وی افزود: من عمرم را در نظام بانکی گذرانده‌ام و آشنایی کافی با نیروهای انسانی این مجموعه دارم. بنابراین از اظهارات آقای قالیباف تعجب کردم. ایشان به هر حال در شهرداری تهران کار می‌کند و من هیچ‌گاه چنین نگاهی را به شهرداری تهران و زیرمجموعه ایشان ندارم، از این رو انتظار دارم که با نگاهی دیگر بانک‌ها را مورد توجه قرار دهند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می‌گویند فقط چهار درصد از منابع بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

 

سیف همچنین گفت: کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

 

وی همچنین به بانک شهر به عنوان مجموعه زیر نظر شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌ در این بانک نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است. با این حال حوزه نظارت بانک مرکزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: به دنبال مسائل مطرح شده من خواستم تا در بانک مرکزی بررسی انجام شود که در نتیجه آن مشخص شد 40 درصد از تسهیلات بانکی برای 200 شخص حقوقی پرداخت شده که از جمله آن‌ها خود شهرداری تهران است.