سن بیولوژیکی افراد با ورزش کردن تا ۹ سال جوان تر می ماند


اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,سن بیولوژیکی افراد

سن بیولوژیکی افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، ۹ سال کمتر از سن تقویمی آنها است.

 به گزارش مهر، محققان دانشگاه یوتا عنوان می کنند ورزش منظم و پرتحرک می تواند پایه و اساس جوانی باشد چراکه موجب جوان ماندن سلول ها می شود.

 

لاری تاکر، استاد علم ورزش و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اینکه سن تقویمی شما ۴۰ سال باشد بدین معنا نیست که از لحاظ بیولوژیکی هم ۴۰ سال هستید.»

 

به گفته تاکر، «همه ما می دانیم که برخی افراد جوان تر از سن شان به نظر می رسند. هر چقدر از لحاظ فیزیکی تحرک بیشتری داشته باشید، پیری بیولوژیکی کمتری در بدن اتفاق می افتد.»

 

تیم تحقیق، داده های حاصل از نظرسنجی از بیش از ۵۸۰۰ آمریکایی را بررسی کردند. محققان نتیجه گرفتند افرادی که به شدت از لحاظ فیزیکی تحرک داشته و فعال هستند در مقایسه با افراد بی تحرک یا با فعالیت متوسط، «تلومرهای» به مراتب طویل تر دارند.

 

تلومرها، کلاهک انتهایی پروتئینی بر روی کروموزوم ها هستند. هر زمانیکه سلول تکثیر می شود، تکه کوچکی از این کلاهک از بین می رود. بدین معنا که هر چقدر سن بالا می رود، تلومرها کوتاه تر می شوند.

 

اما محققان مشاهده کردند تلومرهای افراد بزرگسال بسیار پرتحرک به لحاظ سنی ۷ سال جوان تر از افراد دارای تحرک متوسط بود. اما در مقایسه با افراد بی تحرک، این تلومرها ۹ سال جوان تر بودند.

 

منظور محققان از افراد پرتحرک، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند برای زنان و ۴۰ دقیقه پیاده روی تند برای مردان در روز و به دفعات ۵ بار در هفته است.