مرعشی: از آیت الله هاشمی یاد بگیریم صحنه را واگذار نکنیم


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان خاطراتی از آیت‌الله هاشمی تصریح کرد که یاد بگیریم که باید در سیاست حضور داشته و صحنه را واگذار نکنیم.

به گزارش ایسنا، حسین مرعشی در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نام "سردار صبر ، صلح و اعتدال"  در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:‌ ما باید از زندگی افرادی همچون آیت‌الله هاشمی درس بگیریم که یکی از نکته های قابل توجه در زندگی ایشان اهمیت به سیاست و سیاست‌ورزی است به طوری که آقای هاشمی از 14 سالگی تا 82 سالگی که به رحمت خدا رفتند لحظه ای حضور در سیاست را تعطیل نکردند.

 

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی اهمیت زیادی برای سیاست ورزی قائل بود افزود:‌ما تحت تاثیر سیاسیت های حاکم بر زندگی خود هستیم و نمی توانیم به آن بی تفاوت باشیم . در زندگی آیت‌الله هاشمی بخشی از سیاست ورزی ایشان به دوران مبارزه باز می‌گردد که در این دوران کار سخت و پیچیده ای داشتند از سویی در دوران استقرار و بحران های سال 1360 ، نقش آقای هاشمی در طراحی محیط سیاسی و ساماندهی فضای سیاسی کشور نقش استثنایی بود. 

 

این عضو حزب کارگزاران خاطر نشان کرد: در د وران دفاع مقدس آقای هاشمی بسیار هوشمندانه کمک امام (ره) بودند.از طرف دیگر در مجلس سوم  نیز همین گونه بود ، مجلسی که امام (ره) آن را شکل دادند و به نوعی امام (ره) از آغاز سالی که قرار بود این مجلس شکل بگیرد، هشدارهای لازم را دادند و مجلس سوم محصول اراده سیاسی امام (ره) بود.

 

مرعشی در ادامه بیان کرد:  بعد از رحلت امام (ره) جناح راست و حامیان آیت‌الله خامنه ای همین مسیر را ادامه دادند و حمایت از رهبری در دستور کارشان بود اما دوستان چپ ما در مجلس سوم گویا متوجه تغییرات موجود نشدند و شاید از رهبری آیت‌الله خامنه ای وحضور  آقای هاشمی در دولت راضی نبودند که نهایتا مجلس چهارم با اکثریت اصولگرایان شکل گرفت و جناح راست با شعار دقیقی همچون « اطاعت از رهبری و حمایت از هاشمی» انتخابات مجلس چهارم را برد.

 

وی خاطر نشان کرد: در همان انتخابات روحانیت مبارز به روحانیون مبارز پیشنهاد داد که لیستی ده نفره متشکل از هر دو جناح ارائه شود اما روحانیون مبارز این موضوع را نپذیرفت.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین تصریح کرد: مجلس چهارم تمام موازنه ها را در ایران به ضرر آقای هاشمی بهم زد و نهایتا این سیاست ورزی به تشکیل حزب کارگزاران در آن زمان ختم شد. 

 

مرعشی با تاکید بر اینکه مجلس پنجم زیربنای تشکیل دولت آقای خاتمی بود ، تصریح کرد: در این برهه نیز می توان با مطالعه، سیاست ورزی آقای هاشمی را پیدا کرد. روزی آقای خاتمی برای تشریح اهداف کاندیداتوری خود با آقای هاشمی دیدار داشت گفته شد آقای خاتمی در این دیدار مطرح کرده که تاکنون توسعه اقتصادی به خوبی پیش رفته و من اکنون می خواهم توسعه سیاسی و فرهنگی را به آن اضافه کنم و آقای هاشمی اعلام کرد که برنامه آقای خاتمی خوب است و همه برای پیشبرد آن کمک کنند.

 

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی در زمان ریاست جمهوری او همچنین تاکید کرد: دوستانی که از پیروزی آقای خاتمی مشعوف شدند حتی یک لحظه قدر این همت آقای هاشمی را ندانستند و آقای هاشمی در سالهای بعد نیز عرصه سیاست را ترک نکرد و پای مردم ایستاد.

 

مرعشی خاطر نشان کرد: فردی که از او اسم نمی برم حدود دو سال پیش در خواست ملاقات با آقای هاشمی را کرد و گفت که می خواهم از ایشان انتقاد کنم که چرا ایشان که اهل اعتدال بود، در این سالها انقدر حرف های محکم و تند می زند.آقای هاشمی در این دیدار یک کلمه پاسخ دادند، اینکه اگر این گونه باشم همه مسائل خودم ، فرزندانم ،‌دانشگاه آزاد ، نماز جمعه حل می‌شود اما کشور ، نظام و مردم چه می‌شوند؟

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: آیت‌الله هاشمی تاکید داشتند که طرف مردم باشند و مردم را تنها نگذارند . تشخیص آقای هاشمی واقعا این بود که جمهوری اسلامی ایران با دو کانون اسلام و مردم به پیروزی رسیده و در سالهای اخیر که احساس می کردند  ممکن است نقش مردم در نظام با برخی سخت گیری ها و تنگ نظری ها محدود شودواقعا آشفته و ناراحت می شدند.

 

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: در انتخابات 92 آیت‌الله هاشمی واقعا رفتار فوق العاده ای داشتند. آقای هاشمی در این انتخابات رد صلاحیت شد و من هم یک ساعت پیش آقای هاشمی استدلال کردم و خواهش کردم که در این انتخابات از کسی حمایت نکنید اما ایشان گفتند که حالا بگذارید ببینیم چه می‌شود و دو روز بعد بیانیه ای به نفع آقای دکتر روحانی منتشر کردند.

 

مرعشی در پایان گفت:‌ بعد  از انتخابات 92 و 94  آقای هاشمی گفت که من اکنون می‌توانم راحت بمیرم چون مردم آگاه و در صحنه حاضر هستند،یاد بگیریم که باید در سیاست حضور داشته و صحنه را واگذار نکنیم.