چهار سال روزه سکوت گرفتم.


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ایمان پناهی

ایمان پناهی از تجربه فعالیت در زمینه موسیقی بختیاری در آلبوم «دراز رود» و همچنین حضورش در مارکت موسیقی پاپ می‌گوید. .

به گزارش روزنامه صبا، ایمان پناهی، خواننده جوانی است که به تازگی نخستین آلبوم رسمی خود به نام «دراز رود» را منتشر کرده است، به گفته خودش موسیقی بختیاری در خون او جاری است و این آلبوم را برای حمایت از زادگاهش منتشر کرده است؛ این آلبوم هشت قطعه موسیقی دارد که قطعاتش را مهدی عالی، آرمان موری‌احمدی، بیژن حسینی و کامران بهرامی سروده‌اند. موسیقی و تنظیم این آلبوم بر عهده حمید توفیقی‌بروجنی است.

 

سول نشم ايل، های دايه دايه، دل زحمي، برگ چوگ، تكو تينا، كج بي‌قراري، گل سهر سر نگين و دراز رود، عنوان قطعات این آلبوم محلی لُری هستند. کریم قربانی، علی رحیمی، پیام طونی، مجید علیزاده، بهمن فریادرس و... نوازندگان این آلبوم هستند. همچنین میکس و مسترینگ آن نیز توسط منصور عامریان و پیام سوری انجام شده است. عباس قنبری خدیوی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه، پیرامون این آلبوم در یادداشتی آورده است: «این آلبوم برگ زرینی برای موسیقی بختیاری است که با طرحی نو و شیوه‌ای زیبا کام جان را می‌نوازد.» درباره آلبوم منتشر شده و همچنین فعالیت‌های جدید ایمان پناهی با او گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چگونه به عرصه موسیقی راه پیدا کردید؟

از سال ۱۳۸۴ موسیقی را با سازهایی چون گیتار و کیبورد شروع کردم و از سال ۸۶ تحت نظر استاد کوروش اسدپور که از خوانندگان بختیاری هستند مقام‌های موسیقی محلی را آموختم و کار کردم و از سال ۱۳۸۷ تا به امروز هم نزد استاد مزدا شاهانی تئوری موسیقی، مبانی و آواز را آموختم. اکنون موسیقی پاپ هم کار می‌کنم و البته در کنار آن موسیقی محلی را هم کنار نگذاشته‌ام و همچنان درگیر آن هستم.

 

با این شرایط ما باید شما را جزو خوانندگان سنتی و نواحی بدانیم یا پاپ؟

واقعیتش این است که من موسیقی را با پاپ شروع کردم و پاپ را بسیار دوست داشتم و این ژانر برای فعالیت مدنظرم بود؛ قصد داشتم در حد یک یا دو قطعه محلی داشته باشم نه آلبوم اما بعد از این‌که وارد این عرصه شدم مشکلاتی برای من پیش آمد، من شاگرد یکی از اساتید بنام موسیقی سنتی کشور بودم؛ این استاد کوک صدایم را به گونه‌ای گرفت که به صدای من آسیب شدیدی وارد شد و تارهای صوتی‌ام دیگر کوک نبودند.

 

حدودا چهار سال روزه سکوت گرفتم. چون تارهای صوتی من التهاب پیدا کرده بود و نمی‌توانستم آواز بخوانم. ۷۰ روز در خانه ماندم بدون آن‌که حتی یک کلمه صحبت کنم. بعد از آن‌ به کلاس رفتم، گیتار وکیبورد کار کردم و در خدمت استاد مزدا شاهانی تئوری موسیقی، شعرخوانی و فن بیان آموختم، قرار بود موسیقی پاپ نخستین کارم باشد اما چون موسیقی بختیاری در خون من است، وظیفه خود می‌دانستم از فرهنگ اصیل منطقه‌ام پشتیبانی کنم و پیرو هنرمندانمان باشم، نخستین کاری که منتشر کردم کار محلی بختیاری بود، اما به‌صورت جدی هم در زمینه موسیقی پاپ فعالیت دارم.

 

از انتشار نخستین آلبوم رسمی خود بگویید، جمع‌آوری این آلبوم چگونه برایتان میسر شد؟

نخستین آلبوم رسمی‌ام به نام «دراز رود» را منتشر کردم و چون بختیاری هستم ترجیح دادم نخستین آلبومم محلی باشد. در آلبوم «دراز رود» بهترین نوازندگان کشور همکاری داشتند؛ همچنین این آلبوم در بهترین استودیوهای کشور با بهترین تنظیم‌کنندگان ضبط شده است؛ در تنظیم موسیقی محلی و به‌خصوص بختیاری کسی را نداریم که به پای استاد حمید توفیقی برسد، او بهترین تنظیم‌کننده موسیقی محلی است. قطعات این آلبوم با دیگر قطعات بازار متفاوت است، همه کسانی که در این کار زحمت کشیدند موسیقیدانان بزرگ کشور بودند.

 

آلبوم شما نام عجیب و منحصر‌به‌فردی دارد؛ انتخاب نام بر چه اساسی بوده است و وجه‌تسمیه آلبوم چیست؟

من بختیاری هستم زادگاه من روستای دوراهات است. در آن منطقه رودخانه بزرگی وجود دارد و نام آلبوم الهام گرفته از آن روستا و همان رودخانه است. ما اساتیدی چون زنده‌یاد استاد بهمن علاالدین معروف به مسعود بختیاری داریم و وظیفه خود می‌دانم از موسیقی بزرگان زادگاهم حمایت و پشتیبانی کنم. اگر من این کار را نکنم و انجام ندهم به مرور زمان این موسیقی از بین خواهد رفت و فراموش خواهد شد. دوست داشتم به خاطر خدمت به فرهنگ زادگاهم در این راه قدمی بردارم و کاری انجام دهم؛ به گفته اساتید خیلی قوی در موسیقی بختیاری ظاهر شدم.

 

بازخوردهای آلبوم چگونه بود؟

خوشبختانه در مدت اخیر انتشار آلبوم «دراز رود» با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

 

پس می‌توان گفت به خاطر دینی که به زادگاهتان داشتید نخستین آلبوم خود را به‌صورت محلی منتشر کردید و به‌نوعی به زادگاهتان ادای دین کرده‌اید. در زمینه موسیقی پاپ تصمیم به انتشار آلبوم یا قطعه‌ای ندارید؟

در زمینه موسیقی پاپ چند قطعه دارم که تنظیم یک تا دو تِرک آن را میلاد ترابی انجام می‌دهد، همچنین تنظیم چند کار و شاید آلبوم تازه‌ام بر عهده علی عبدالمالکی که یکی از خوانندگان خوب کشورمان است باشد. اگر خدا بخواهد آثاری که در بخش پاپ کار می‌کنم، امسال به‌صورت رسمی و مجوز‌دار وارد بازار می‌شوند.

 

آلبوم تصویری دیگری هم آماده کرده‌ام که فعلا درگیر کارهای مجوز آن هستم نام این آلبوم محلی «تک تینا» (تک و تنها) است. این آلبوم موسیقی و تصویرش روایت جداگانه و حالت فیلم‌گونه دارد و متفاوت‌تر ازدیگر آهنگ‌های محلی من (بختیاری) است. تیزر آن در سایت‌های مجاز کشور پخش شده و قابل دسترسی است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ایمان پناهی

 

اگر خودتان بخواهید میان پاپ و موسیقی سنتی یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟

موسیقی پاپ و سنتی دنیاهای متفاوتی دارند؛ البته که بین این دو موسیقی تداخل به وجود می‌آمد؛ موسیقی سنتی موسیقی اصیل ایرانی است؛ مدتی این موسیقی را کار کردم ولی به خاطر مشکل در تارهای صوتی‌ام بنا به گفته دکترم نباید موسیقی سنتی کار می‌کردم یا به‌طور کل باید موسیقی را کنار می‌گذاشتم و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم به‌همین خاطر موسیقی پاپ را شروع کردم، چون علاقه بسیاری به این موسیقی داشتم.

 

از طرف دیگر موسیقی محلی در خون ما است چون سینه به سینه به ما رسیده است، در موسیقی محلی نغمه‌هایی وجود دارد که با این نغمه‌ها از زمان بچگی بزرگ شده‌ایم، من نزد استاد کوروش اسد‌پور این نغمه‌ها را به‌صورت علمی آموختم؛ در آن زمان تئوری موسیقی می‌خواندم و همزمان ساز هم می‌نواختم. با این‌که هنوز ابتدای راه هستم ولی چندی پیش نخستین آلبومم در استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد، مراسم رونمایی این آلبوم با حضور جمعیت بی‌نظیری اتفاق افتاد.

 

حضورتان در مارکت موسیقی پاپ در آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من موسیقی پاپ را دوست دارم چون با این موسیقی شروع کردم. تصور می‌کنم تن و خش صدای من هم به موسیقی پاپ و هم به سنتی نزدیک است، البته هنوز آثار پاپ را منتشر نکرده‌ام اما برای ورود به حوزه پاپ با دوستان هنرمندم مشورت کردم و با اساتید فن کارهایی را خواندم و ضبط کردم، صدای من به موسیقی پاپ هم می‌خورد و فکر می‌کنم تجربه شیرینی باشد. در عین این‌که موسیقی سنتی و نواحی در خون تک‌تک ما ایرانیان است و قدمت سرزمینمان را نمایندگی می‌کند.