چه کسی نماینده مراغه می شود؟

چه کسی نماینده مراغه

چه کسی نماینده مراغه

برگزیده ها: چه کسی نماینده مراغه می شود؟

برگزیده ها >بعد از فوت منتخب مردم مراغه و عجب شیر در مجلس دهم، عده ای در فضای مجازی مهدی دواتگری، نفر دوم انتخابات این حوزه را وکیل ملت در بهارستان دانستند. بعد از فوت منتخب مردم مراغه و عجب شیر در مجلس دهم، عده ای در فضای مجازی مهدی دواتگری، نفر دوم انتخابات این حوزه را وکیل ملت در بهارستان دانستند.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، صبح امروز خبری تاسف برانگیز مبنی بر درگذشت محمد علی حسین زاده، منتخب مردم مراغه و عجب شیر در مجلس دهم در رسانه ها منتشر شد؛ در حادثه ای که بامداد امروز در جاده قزوین - زنجان به وقوع پیوست سه سرنشین خودرو پژو پارس که از اعضاء خانواده حسین زاده بودند مصدوم شدند و منتخب مردم مراغه نیز فوت کرد.
بعد از نشر این خبر، سوالاتی در اذهان عمومی در خصوص اینکه نماینده مردم مراغه در مجلس دهم چه کسی خواهد بود در اذهان عمومی ایجاد شد.
در حوزه انتخابیه عجب شیر و مراغه، محمد علی حسین زاده (اصولگرا-لیست خدمت و تجربه) و مهدی دواتگری(اعتدال) با یکدیگر رقابت می کردند که برخلاف دور قبل کفه ترازو به نفع کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان سنگینی کرد و حسین زاده توانست از کل 90 هزار و 548 آراء ماخوذه صحیح، 50 هزار و 980 رأی را به خود اختصاص دهد و دواتگری با تحصیل 39 هزار و 568 رأی در جایگاه دوم قرار گرفت.
شاید در ابتدای امر اینگونه تصور شود که با درگذشت حسین زاده، نفر دوم آن حوزه انتخابیه به مجلس دهم راه خواهد یافت اما در قانون انتخابات طرق دیگری برای موارد این چنینی پیش بینی شده است.
طبق تبصره سه ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چنانچه به علت فوت، استعفا و یا هر علت دیگر، حوزه انتخابیه ای یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، وزارت کشور مکلف است ظرف مدت هفت ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان انتخابات را در حوزه مربوطه برگزار نماید.
در ماده فوق قانون گذار از لفظ "نماینده" استفاده کرده و شرایط فوق را برای منتخب پیش بینی نکرده است چراکه اگر اینگونه بود همچون سایر مواد لفظ "منتخب" را نیز به کار می برد، از آنجایی که نمی توان با تمثیل از نماینده، شخص منتخب را نیز در حدود این ماده قرار داد لذا برگزاری انتخابات دوباره در حوزه انتخابیه مراغه تا 7 ماه امکان پذیر نیست.
بر اساس تبصره سه ماده 8 قانون انتخابات زمانی قابل اجرا می گردد که اعتبارنامه شخص منتخب در مجلس دهم تائید شود، در این صورت به فردی که توانسته حائز شرایط شود با آغاز به کار مجلس دهم عنوان نماینده اطلاق می گردد اما اعتبارنامه مرحوم حسین زاده هنوز به مرحله تائید نرسیده بود و در حال حاضر نمی توان وی را نماینده خطاب کرد.
در شرایط فعلی راهکار حل این معادله ماده 4 قانون انتخابات می باشد که در آن به برگزاری انتخابات میان دوره ای اشاره شده است.
طبق این ماده انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه فاقد نماینده هم زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد، چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقیمانده هیچ یک از انتخابات مذکور برگزار نشود، انتخابات میان دوره ای برگزار خواهد شد.
در اصل ششم قانون اساسی از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و نظایر آن نام برده شده است که در عرصه فعلی تنها انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال آتی برگزار خواهد شد.
بنابراین انتخابات میان دوره ای برای تعیین تکلیف کرسی مراغه و عجب شیر در سال 96 همزمان برگزار خواهد شد و تا آن زمان این شهرستان فاقد نماینده خواهد بود.
هر چند مهدی دواتگری نمی تواند جایگزین منتخب مردم مراغه شود اما احتمال کاندیدا شدن وی در انتخابات میان دوره ای دور از انتظار نیست.

,