پمپاژ خون و اکسیژن توسط روده‌ها در عنکبوت‌های دریایی


اخبارعلمی ,خبرهای علمی ,عنکبوت دریایی

دانشمندان دریافته‌اند بدن عنکبوت‌های دریایی به جای استفاده از قلب از روده برای پمپاژ کردن خون و اکسیژن در سراسر بدن استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، روده انسان در داخل شکم وی فشرده شده اما روده عنکبوت‌های دریایی بیشتر شبیه دستگاه گردش خون بوده و در سراسر بدن آن‌ها گسترده شده است.

 

دانشمندان دانشگاه مونتانا در آمریکا نخست دریافتند روده این حشرات عملی بیش از هضم انجام می‌دهد زیرا در همه جا و حتی تا انتهای پاهای آن‌ها گسترده شده است.

 

تیم علمی سپس متوجه شد ضربان‌های قلب این عنکبوت‌ها به اندازه کافی قوی نیست تا خون را به فراتر از بخش‌های مرکزی اندام‌هایشان ببرد. همزمان، روده آن‌ها که به همه جای بدنشان گسترده شده، با انقباض‌های منظم و طی فرآیندی موسوم به peristalsis عمل نبض را انجام می‌دهد.

 

عمل نبض در حالت عادی برای حرکت دادن غذاها و مایعات از داخل سیستم گوارش است اما در این مورد دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که روده‌ها همچنین اکسیژن را در بدن این حشرات دریایی توزیع می‌کنند.

 

به دلیل لاغر و دراز بودن بدن‌ و پاهای این عنکبوت‌ها، مشاهده آن‌ها با استفاده از میکروسکوپ‌ آسان است بنابراین محققان مواد رهگیری‌کننده را در داخل خون و روده‌های این موجودات قرار دادند.

 

دانشمندان سپس از میکروسکوپ برای مشاهده چگونگی جریان‌یافتن خون در 12 گونه مختلف عنکبوت دریایی استفاده کردند و دریافتند روده‌های آن‌ها بخش عمده مسئولیت گردش خون و اکسیژن را در بدن انجام می‌دهند.

 

جزئیات این مطالعه در مجله  Current Biology منتشر شد.