اردوغان: سند سیاسی حماس صفحه جدیدی در حل مسأله فلسطین است


اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل, اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که سند سیاسی جدید جنبش مقاومت اسلامی (حماس) صفحه جدیدی در راستای تحقق وحدت و حل مساله فلسطین است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در همایش بین‌المللی اوقاف قدس در استانبول، خواستار پایان شکاف داخلی فلسطین شد و تأکید کرد، تا وقتی مسأله فلسطین و قدس حل نشود، صلح در منطقه محقق نخواهد شد.

 

وی بر لزوم عقب‌نشینی آمریکا از تصمیم خود برای انتقال سفارتخانه واشنگتن از تل‌آویو به قدس اشغالی تأکید و اعلام کرد که ترکیه مخالف این مسأله است.

 

وی گفت: بررسی‌ها درباره احتمال انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس کاملا بی‌جاست و باید متوقف شود.

 

اردوغان از کنفرانس اوقاف قدس در استانبول خواست نسبت به مسائل مربوط به وضعیت قدس شد هوشیار باشند.

 

وی گفت: حتی برداشتن یک آجر ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

 

اردوغان با تأکید بر این که آنکارا به هر کسی که فکر ممانعت از پخش اذان در مسجد الاقصی و قدس را در سرش بپروراند، پاسخ کافی و جامع خواهد داد، تصریح کرد که ترکیه از تمامی تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از مساله فلسطین در محافل بین المللی حمایت کرده است.

 

وی افزود، شرط اول و آخر حل مساله فلسطین تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ است.

 

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم و اظهار کرد، اسرائیل کودکانی را که در ساحل دریا بازی می‌کنند، می‌کشد و هیچ قدرتی هم جلودار آن نیست و این رژیم را وادار به توقف این سیاست‌هایش نمی‌کند.

 

اردوغان سیاست‌های اسرائیل را در قبال فلسطینی‌ها به تدابیر نژادپرستانه‌ نظام آپارتاید آفریقای جنوبی تشبیه کرد.

 

وی با تأکید بر این که ترکیه تمام تلاش خود را در راه مساله فلسطین و برقراری صلح و بازگشت قدس به آغوش ادیان آسمانی به کار می‌گیرد، افزود، شهر قدس امانتی مقدس بر گردن تمامی مسلمانان است و مسجد الاقصی از جمله مساجد سه گانه مقدس در دین اسلام است.