آیا ترامپ می‌تواند ریاست جمهوری‌اش را نجات دهد؟


اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار جدید

دوره شش ماهه اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید ملغمه‌ای از رسوایی، اغتشاش، عصانیت و یکسری دستاوردهای معدود بدون در پیش گرفتن راهی برای اصلاح امور بود که می‌تواند آینده بدی برای کلیت دولتش رقم بزند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از ای‌اف‌پی، همه روسای جمهور آمریکا در ابتدای کارشان بحران‌هایی را تجربه کرده‌اند که می‌توانست دردسر زیادی برای کاخ سفید درست کند.

 

در زمان آبراهام لینکلن، جنگ داخلی خونین رخ داد، در زمان بیل کلینتون او هدف تحقیقات قرار گرفت و در زمان باراک اوباما، بحران ریزش نفت در دریا به وجود آورد. با این وجود کمتر رئیس‌جمهوری در آمریکا یک چنین انزجاری را نسبت به خود به وجود آورده و با این تعدد بحران‌ها در شش ماهه اول ریاست جمهوری خود مواجه بوده است.

 

جولیان زلیزر، استاد تاریخ دانشگاه پرینستون در این باره می‌گوید: اینکه در ابتدای کار یک رئیس‌جمهور او در معرض رسوایی قرار بگیرد، قانون مهمی تصویب نشود، سطح محبوبیت ایقدر پایین بیاید و پتانسیل جدا شدن هم حزبی‌های جمهوری‌خواه آنقدر بالا باشد، نشانه خوبی نیست.

 

ترامپ در 20 ژانویه هنگامی که ریاست جمهوری خود را شروع کرد گفت، "واشنگتن دچار نقص عملکرد شده و تنها یک تاجر بی‌رحم مثل او می‌تواند آن را تعمیر کند." اکنون اما این وعده او هرچه بیشتر دور از دسترس به نظر می‌رسد.

 

در حال حاضر کاخ سفید با کمبود نیرو و کمبود نیروهای برخوردار از مهارت روبرو است و در تلاش برای جذب استعدادهای جدید است. این در حالی است که کارکنان موجود کاخ سفید از خستگی و عدم روحیه گلایه می‌کنند.

 

همچنین دستور کار سیاسی ترامپ نیز موفق نبوده است: دیوار مرزی ساخته نشده است، NAFTA (توافق تجارت آزاد آمریکا) لغو نشده است، توافق با ایران همچنان سر جایش است و قانون بهداشت و درمان باراک اوباما هنوز پابرجاست.

 

در عین حال گزارش شده که به رغم کنترل هر دو مجلس کنگره آمریکا توسط جمهوری‌خواهان، این کنگره به عنوان بی‌مصرف‌ترین کنگره 164 سال گذشته آمریکا معرفی شده است.

 

ترامپ به روند سابق کمپین انتخاباتی خود یعنی ایجاد درگیری با مطبوعات، قضات، حزب خودش، دموکرات‌ها و مقام‌های اف‌بی‌آی ادامه می‌دهد. همچنین روند افشاگری‌ها درباره ارتباط خانواده و دستیارانش با روسیه در جریان کمپین انتخابات ادامه دارد.

 

یکسری نقاط مثبتی نیز وجود داشته است، گروه تروریستی داعش عملا در موصل و رقه شکست خورد و ترامپ به وعده‌اش برای لغو پیمان تجاری ترانس پاسیفیک عمل کرده و با موفقیت یک قاضی محافظه‌کار به نام "نیل گور سوچ" را به عنوان قاضی دادگاه عالی منسوب کرده است. اما این دستاوردهای ترامپ ناچیز بوده است.

 

زلیزر گفت: از نظر من این شش ماه موفقیت آمیز نبوده است و دلیلی برای چنین موفقیتی نمی‌بینم.

 

همچنین الکس کونانت، یک استراتژیست جمهوری‌خواه در موسسه استراتژی‌های "فایر هاوس" گفت: اینکه ترامپ برای اصلاح امور نشست‌هایی را با سناتورها برگزار می‌کند و یکسری توئیت می‌فرستد قرار نیست به حل مسائلی نظیر اصلاحات بهداشت و درمان بپردازد.

 

او اذعان کرد که تغییراتی در رویه وی لازم است.

 

همچنین شخصیت ترامپ هم می‌تواند به بدترین دشمن دولتش تبدیل شود. زلیزر گفت: بخش عمده مشکلات پیش‌روی ترامپ ناشی از شخصیت خودش هستند و او نمی‌خواهد که این شخصیت را تغییر دهد.