ضربه ١٤٠‌میلیارد تومانی


اخبارورزشی,خبرهای ورزشی, فوتبال  ایران

وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف ازجمله فوتبال و سرخابی‌ها مهمترین بخش‌هایی هستند که همچنان با مشکلات مالی مواجه هستند

 به  گزارش  شهروند  ؛ ورزش ایران درچند ‌سال اخیر بیشتر از هر مسأله دیگری درگیر مسائل بودجه‌ای بوده و همین موضوع باعث توقف پیشرفت برخی ورزشکاران، استعدادها، باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و... شده است. بدهی‌های قبلی یکی از دغدغه مدیران ورزشی درحوزه‌های مختلف درچند ‌سال اخیر بوده و باعث شده تا چرخه ورزش ایران با سرعتی که باید حرکت نکند. هنوز هم مدیران وزارت ورزش، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها درگیر بدهی‌هایی هستند که قبل از دولت یازدهم برایشان به بار آمده و باید آنها را تسویه کنند.

 

٨‌هزار میلیارد، سهم پروژه‌های نیمه‌کاره

وقتی دولت یازدهم روی کار آمد، با هجمه وسیعی از پروژه‌های نیمه‌کاره ورزشی در اقصی‌نقاط کشور مواجه شد که چیزی فراتر از بحث بودجه‌ای وزارت ورزش برای تکمیل آنها نیاز بود. در اولین اقدام مدیران ورزشی تصمیم گرفتند هیچ پروژه جدیدی را کلید نزنند و بودجه‌ای که قرار است دراین راه استفاده شود، برای پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای باشد که مربوط به دولت‌های نهم و دهم است.

 

طبق اعلام امیررضا خادم، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش ٨‌هزار‌میلیارد برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌ کاره که در دولت قبلی کلنگ‌زنی شده، لازم است. این درحالی است که دربرخی شهرها و استان‌ها کلنگ ورزشگاه‌های چند هزارنفری زده شده که اصلا با جمعیت آن شهر همخوانی ندارد. با این حال درچند‌ سال اخیر به ترتیب اولویتی که سازمان توسعه و نگهداری درنظر گرفته بود، حدود ١١٠٠ پروژه به بهره‌برداری رسید و کلنگ‌زنی جدیدی هم نشد تا بار بدهی‌های قبلی از روی دوش دولت تا حدودی خالی شود.

 

بدهی انباشته فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال بعد از دوره ریاست محمد دادگان به دست علی کفاشیان سپرده شد و او ٨‌سال در رأس فدراسیون حضور داشت. شرایط به جایی رسیده بود که چه از نظر فنی و چه مالی هیچ‌کدام از اهالی فوتبال از وضع راضی نبود. بدهی‌ها روی هم انباشته می‌شد و به دلیل تحریم‌ها ایران از فیفا نیز دریافتی نداشت. این مسائل باعث شده بود تا طبق گزارش حسابرسی فدراسیون، نزدیک به یک‌سال قبل فدراسیون فوتبال بیش از ١٣‌میلیارد بدهی داشته باشد. با رسیدن بخشی از طلب ایران در فیفا، مشکلات مالی فدراسیون کمتر شده و بخشی از این بدهی پرداخت شده اما زمان زیادی خواهد برد تا بار مالی سنگینی که در دوره قبلی به فدراسیون تحمیل شده، جبران شود. البته دراین ماجرا اختلاف علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون با رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و وزرای سابق ورزش نیز تأثیر بسزایی داشت که درنهایت به ضرر فوتبال تمام شد.

 

ولخرجی عجیب سرخابی‌ها

یکی از اتفاقات عجیب از نظر مالی در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در زمان مدیریت محمد رویانیان و علی فتح‌الله‌زاده رخ داد. خیلی از کارشناسان معتقدند که استارت قراردادهای میلیاردی در فوتبال از زمان مدیریت این ٢ مدیر سرخابی رقم خورد که رقابت عجیبی را به راه انداختند و بدهی‌های چند میلیاردی روی دست ٢ باشگاه پرطرفدار گذاشتند. این ٢ مدیرعامل در دولت دهم روی کار آمدند، پرونده‌هایی را روی دست باشگاه خود گذاشتند که هنوز هم سرخابی‌ها چوب آن را می‌خورند.

 

پرونده شکایت مانوئل ژوزه که توسط محمد رویانیان برای سرمربیگری پرسپولیس انتخاب شده بود، هنوز هم باز است و به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و هواداران پرسپولیس تبدیل شده است. آنطور که شنیده می‌شود، باشگاه پرسپولیس چیزی حدود ٧‌میلیارد باید به این مربی و دستیارانش پرداخت کند. همین مسائل بود که باعث شد گمانه‌زنی‌هایی بابت بدهی ٦٠ میلیاردی در دوران مدیریت رویانیان به وجود آید. هنوز خبر موثقی بابت بدهی دقیق باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس منتشر نشده اما برخی از بالارفتن این مبالغ تا ١٠٠‌میلیارد خبر می‌دهند که بخش عمده‌ای(حداقل نیمی) از آن در بین سال‌های ٨٤ تا ٩٢ رخ داده است. این درشرایطی است که درفصل جاری سرخابی‌ها برای نخستین‌بار درسالیان اخیر تا حدود ٨٠‌درصد دریافتی داشته‌اند.

 

بیش از ١٦‌میلیارد بدهی روی دست وزارتخانه

محمود گودرزی اواخر ‌سال ٩٢ درشرایطی صندلی ریاست وزارت ورزش را دراختیار گرفت که با بدهی انباشته‌ای از دوره قبلی مواجه شد. طبق اعلام نصرالله سجادی، معاون وقت وزارت ورزش در دی‌ماه ٩٢ این وزارتخانه بیش از ١٦‌میلیارد بدهی داشته است. براین اساس، فدراسیون‌های ورزشی ١٦‌میلیارد و٧٠٠‌میلیون تومان بدهی قبلی داشتند. این مسأله نشان می‌دهد که وزارت ورزش با بودجه‌ای محدود می‌بایست علاوه برتأمین نیاز فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی ٢٠١٤ و المپیک ٢٠١٦، بیش از ١٦‌میلیارد بدهی را به فدراسیون‌ها پرداخت کند. البته مشخص نیست که چطور مدیران قبلی ورزش براساس بودجه‌ای تصویب شده بود، دخل و خرج خود را تعیین نمی‌کردند و این‌بار مالی سنگین را به مدیران بعد از خود در دولت یازدهم تحمیل کردند.

 

١٤‌میلیارد جایزه عقب افتاده

وزارت ورزش در دولت دهم، آیین‌نامه‌ای برای پرداخت جوایز به قهرمانان داشت که طبق آن باید در سال‌های ٩١ و ٩٢ نزدیک به ١٤‌میلیارد به مدال‌آوران و قهرمانان در رشته‌های مختلف پرداخت می‌شد. این اتفاق در زمان حیات دولت دهم رخ نداد تا دولت یازدهم مجبور شود در اوایل کار خود این میزان جوایز را به قهرمانان و مدال‌آوران اهدا کند.

 

تقسیم عجیب بودجه ورزش!

درشرایطی که وزارت ورزش در دولت یازدهم تغییراتی را درمیانه راه داشت، اما این اتفاقات هم باعث نشد تا بخش مالی رها شده و برای تقسیم بودجه به صورت سلیقه‌ای رفتار شود. این درحالی است که به نظر می‌رسد در دولت گذشته بودجه ورزش کشور براساس ارتباطات هر رئیس فدراسیون با وزارت ورزش مرتبط بوده است. کریم صفایی، رئیس سابق فدراسیون تیراندازی با کمان در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته، دراین‌باره می‌گوید: «به اتاق آقای وزیر ورزش در دولت دهم رفتم، به من گفت آقا کریم اگر پول می‌خواهی ورزشکارانت باید بروند استقبال رئیس جمهوری! گفت اگر نروند تو هم قید پول را بزن. گفتم شما دو‌سال است به من پول نداده‌اید این هم روی آن.» همین مسأله در فدراسیون فوتبال نیز به شکلی مشابه رخ داد چون کفاشیان ارتباط خوبی با وزیر وقت نداشت و همین موضوع باعث ضربه خوردن فوتبال کشور شده بود. حالا اما اتفاقاتی که از سوی وزارت ورزش برای فوتبال رخ داده، باعث رضایت اهالی فوتبال شده است. همچنین جایزه مدال آوران المپیک و قهرمانان در روزهای پایانی‌سال ٩٥ به آنها اهدا شد تا مدال آوران خیلی زود به حق خود برسند.

 

١٤٠‌میلیارد روی دست ورزش

اگر بخواهیم به صورت حدودی بدهی‌های ورزش در دوره‌های نهم و دهم دولت را محاسبه کنیم، به عدد بالایی می‌رسیم. حدود ١٠‌میلیارد در فدراسیون فوتبال، بیش از ٣٠‌میلیارد در وزارت ورزش و نزدیک به ١٠٠‌میلیارد در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در ٨‌سال بدهی ایجاد شده است. این رقم در مجموع ١٤٠‌میلیارد می‌شود که یک مبلغ تقریبی برای مجموع بدهی‌های ورزش در دولت‌های نهم و دهم می‌توان درنظر گرفت. این ارقام علاوه بر پروژه‌های نیمه کاره و پرتعدادی است که از ٨‌سال قبل به دولت یازدهم تحمیل شده است.