مردی با پرتودرمانی خواب‌هایش تمام رنگی شد!/مورد غیرقابل توضیح دانشمندان


اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,پرتودرمانی

«خواب‌های رنگی ببینی»؛این حرف را شاید خیلی‌ها شنیده باشند اما درباره یک مرد استرالیایی این مسئله پس از پرتو درمانی به واقعیت تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین،این مرد ۵۹ ساله که پیش از این در تمام طول زندگی خود خواب‌های سیاه و سفید دیده بوده  در طول دوره پرتودرمانی خود خواب‌هایش تمام رنگی شده‌اند. 

 

بر اساس گزارشی که نیوساینتیست منتشر کرده این مرد به خاطر تومور سرطانی در چشم خود تحت رادیوتراپی قرار گرفته بود. استفاده از پرتودرمانی عوارضی به همراه دارد اما دیدن خواب‌های رنگی موردی بوده که تاکنون دانشمندان با آن مواجه نشده‌اند و به دنبال توضیحی برای آن هستند. مایکل مک‌کی، انکولوژیست پرتو در این رابطه می‌گوید که رنگی شدن خواب‌های این بیمار ممکن است به دلیل تاثیر پرتودرمانی بر فعالیت الکتریکی مغز باشد. شواهدی وجود دارد که پرتوتابی می‌تواند بر فعالیت الکتریکی مغز تاثیر بگذارد.

 

به عنوان نمونه افرادی که در  فاجعه اتمی چرنوبیل در معرض پرتوهای رادیو اکتیو قرار گرفته بودند در تست‌های الکتروانسفالوگرافی(EEG) مغزشان فعالیت الکتریکی غیرمعمولی نشان داده بود. برخی دیگر از محققان اعتقاد دارند که این مسئله شاید توجیه ساده‌تری داشته باشد. پرتودرمانی  ممکن است باعث شود که فرد در مراحل مختلف خواب دفعات بیشتری بیدار شود. این مسئله احتمال توجه و به خاطر آوردن خواب‌های رنگارنگ را بیشتر می‌کند. تومور این مرد با پرتودرمانی درمان شد و چند روز پس از اتمام درمان، دوباره به  دوران خواب‌های سیاه و سفید خود بازگشت.