توصيه به روحاني براي مناظره آخر


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مرتضی مبلغ

مرتضی مبلغ می‌گوید: «واقعیت این است که مخالفان حسن روحانی كه به‌شدت دنبال سياه‌نمايي و تخريب عملکرد دولت هستند، خود مسبب ايجاد مانع در برابر ناکامی‌های دولت بودند و با اين كار سعي كردند كه اقدامات روحاني را تحت‌الشعاع قرار دهند». او با انتقاد از سبک موضع‌گیری‌های ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم علیه دستاوردهای دولت تدبیر و امید ادامه می‌دهد: «اصولگرایان با روش‌هاي سوخته و بسيار مخرب چون دادن وعده‌هاي توخالي و عوام‌فريبانه به صحنه آمده‌اند».

 

او معتقد است که يك بار در اين كشور تجربه شد كه تزريق پول چه فاجعه‌اي به وجود مي‌آورد؛ حالا اين آقايان دوباره با همان روش‌ها و وعده و وعيدهاي تزريق پول وارد عرصه شدند كه بسيار براي كشور فاجعه‌بار است.

 

مشروح گفت‌وگوي ما با معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات به شرح زیر است:

 

‌قریب به ١٠ روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است. این روزها بیش از آنکه به برنامه‌های کاندیداها پرداخته شود، فرصت صرف بیان شعارها می‌شود. عملکرد دولت یازدهم نیز مخصوصا در مناظره‌ها خیلی کم به مردم معرفی شده است. به نظر شما، کدام‌یک از عملکردهای دولت را می‌توان عاملی مهم برای اعتماد مجدد ملت به او نشان داد؟

كشور در سال ٩٢ كه دولت تحويل حسن روحاني شد با حجم زیادی از خرابي‌ها، مشكلات و بحران‌ها در عرصه اقتصادي، اجتماعی و به‌خصوص سياست خارجي روبه‌رو بود. البته درباره  اثر عملكردهاي غلط مديران قبل آن‌قدر گفته شده كه لازم نيست دوباره آن را تكرار كنم. فقط این را بگویم که شرايط با استقرار دولت یازدهم به گونه‌اي تغییر یافت که توانست قطار اجرائي كشور را كه از ريل خود خارج شده بود به ريل بازگرداند که متأسفانه این اقدامات ناديده گرفته مي‌شود.

 

‌مشکل نادیده گرفته‌شدن این اقدامات را ناشی از چه می‌دانید؟

واقعیت این است که مخالفان حسن روحانی كه به‌شدت كار سياه‌نمايي و تخريب را انجام مي‌دهند، همواره دنبال اين بودند تا مطالباتي را مطرح كنند كه خود مسبب ايجاد مانع در برابر آن بودند و با اين كار سعي كردند اقدامات روحاني را تحت‌الشعاع قرار دهند. من فكر مي‌كنم كه روحاني همين كه توانست كشور را به حالت آرامش و ثبات برساند و هم اينكه فضاي اميد را ايجاد كند نمره ٢٠ مي‌گيرد. یادمان هست که کابینه یازدهم چگونه انتخاب شد. در شرایطی که مجلس نهم روی کار بود و اجازه نمی‌داد هر مدیری که مورد قبول روحانی است روی کار بیاید، دولت توانست بخش اعظمی از مشکلات کشور را حل‌وفصل کند و کار بزرگی را انجام دهد. درست است كه امروز ركودي نسبي بر كشور حاكم است اما در سال ٩٢ آن چيزي كه كل جامعه و اقشار ضعيف را به‌شدت رنج مي‌داد تورم افسارگسيخته‌اي بود كه در نتيجه دولت ناكارآمد، هر روز به شكل فزاينده‌اي تداوم پيدا مي‌كرد. نرخ تورم تك‌رقمي در تاريخ جمهوري اسلامي بي‌سابقه است. این كار بزرگي بود كه دولت در چهار سال توانست آن را انجام دهد. 

 

‌شاید از همه این اقدامات مهم‌تر برجام باشد که آن هم به سرنوشت بقیه اقدامات دچار شد... واقعیت این است که مخالفان برجام به نحوي آن را مطرح كردند كه انگار بايد با برجام معجزه قرن رخ دهد. آنها سعي كردند نتيجه برجام را با ايجاد توقعات زياد تحت‌الشعاع قرار دهند.

اما چه کسی است که فراموش کند که تحريم‌ها چگونه اقتصاد كشور را فلج كرده بود، مسكن چگونه با سرعت به سراشيبي رفته بود و بسیاری دیگر از این مسائل كه اگر تا امروز ادامه مي‌يافت، معلوم نبود که بر سر کشور ما می‌آورد. قبل از برجام، هيچ نوع مبادله بين‌المللي انجام نمي‌شد و تمام تبادلات اقتصادي با مشكلات جدي روبه‌رو و مصيبت‌هاي بزرگي در اين زمينه براي كشور ايجاد شده بود. در نتيجه اين امر تمام دشمنان ما حق ايران را براي رسيدن به انرژي هسته‌اي به رسميت شناختند.  تمام قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل يكجا برداشته شد و ایران از فصل ٧ منشور ملل متحد خارج شد. این مورد در تاريخ سازمان ملل بي‌سابقه بود. تاکنون كشوري نبوده كه با يك قيام و قعود در شورای امنیت از بند قطع‌نامه‌های ملل متحد خارج شود. 

 

‌تاکنون دو دور از مناظرات تلویزیونی برگزار شده است ارزیابی شما از سبک موضع‌گیری و نقد رقبای اصولگرای روحانی چیست؟

به نظر من در اين مناظره‌ها دو نكته اساسي وجود داشت. يكي اينكه متأسفانه رقباي اصولگرا با يك روش‌هاي تجربه‌شده، سوخته و بسيار مخرب براي كشور و نظام وارد عرصه شده‌اند و آن وعده‌ها توخالي، پوپوليستي و عوام‌فريبانه است. يك بار در اين كشور تجربه شد كه تزريق پول چه فاجعه‌اي به وجود مي‌آورد و چه مصيبت‌هايي به‌خصوص براي همان اشخاص ضعيف كه مخاطبان اصلي اين کاندیداها هستند ايجاد مي‌كند. اين آقايان دوباره با همان روش‌ها و وعده و وعيدهاي تزريق پول وارد عرصه شده‌ا‌ند؛ كه بسيار براي كشور فاجعه‌بار است. وعده‌هاي عجيب و غريب و توخالي بدون اينكه نشان دهند كه چقدر عملياتي است. ايجاد پنج ميليون شغل در كشور یک حرف بدون پشتوانه است.

 

با هر نوع مديريتي كه فكر كنيد انجام آن غيرممكن است. يكي از آقايان مي‌گويد ما با يك ميليون تُن توليدات پتروشيمي ٢٠٠ هزار شغل مستقيم و ٤٠٠ هزار شغل غيرمستقيم ایجاد می‌کنیم.به نظر من همين يك مورد کافی است كه اين فرد بي‌كفايتي و بي‌اطلاعي خود از واقعيت‌ها را اثبات كند. اين حرف‌هاي عجيب‌وغريب و غيرواقعي چيزي جز عوام‌فريبي نيست. اگر كسي دلش براي دردمندان و نظام بسوزد به خودش اجازه نمي‌دهد كه اين‌گونه آنها را فریب دهد. يكي ديگر از آقايان هم که همه اطرافيانش همان مديران ارشد آن هشت سال كذايي هستند كه مسببان اصلي آسيب به كشور به‌شمار می‌آیند. حال اگر اینها بخواهند بازتوليد همان جريان باشند روی‌کارآمدنشان مي‌تواند تكرار فجيع‌تر آن دوران باشد.

 

‌انتقاد شما به این مناظره چه بود؟

همه کاندیداها كلي‌گويي مي‌كنند. بعد از گذشت ٤٠ سال از پیروزی انقلاب انتظار مي‌رود كه همه نامزدها برنامه‌هاي دقيق و عالمانه و كارشناسانه خود را مطرح و ساير كانديداها هم آن را نقد كنند، اما متأسفانه اين اتفاق نمي‌افتد و راهبرد سياه‌نمايي و تخريب كه چند سال پيش از سوی جرياني اصولگرا دنبال می‌شد، در اين مناظره‌ها هم به‌شدت خود را نشان مي‌دهد و به‌طورطبيعي جریان مناظره به جريان مچ‌گيري كه يكي از آفت‌هاي مناظرات است تبدیل شده. 

 

‌به نظر شما روحانی در مناظره روز جمعه که آخرین دور مناظرات تلویزیونی است باید چگونه حضور یابد؟

به نظر من چند نكته کلیدی را نباید فراموش کرد؛ يكي اينكه خیلی از مسائل بايد براي مردم روشن شود. باید فجایع شعارهاي توخالي و غيرواقع‌گرايانه و از همه مهم‌تر پول‌دادن به مردم برای همه بازگو شود. هرچند مردم ايران آگاه هستند و يك‌بار این شعارها را تجربه كرده‌اند، ولي باز هم بايد به‌خوبي به آنان توضیح داده شود. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که جريان رقيب به‌گونه ظريفي جاي پاسخ‌گو و سؤال‌كننده را عوض کرده است، درحالی‌که جريان اصولگرا بايد تا دو دهه پاسخ‌گوي عملكرد هشت سال گذشته خودشان و خرابي‌هايي كه بر كشور وارد شد باشند.

 

واقعیت این است که تمام انتقاداتي را كه به دولت وارد مي‌كنند مربوط به عملكرد خودشان است. روحاني و جهانگيري بايد در جوابشان به رقبا بگويند كه این شما بوديد كه باعث مشكل شديد و ما در طول اين چهار سال سعي كرده‌‌ايم آواربرداري كنيم‌.

سومین نکته هم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که روحانی و جهانگیری ولو در فضاي نامناسبي كه اصولگرايان در مناظره‌ها ايجاد مي‌كنند باید برنامه‌هاي دولت آینده را هم اعلام کنند. به‌خصوص اين مورد باید به مردم گفته شود كه اگر در این دولت به‌واسطه مجلس نهم نتوانست نیروهای توانمندی را تعیین کند با حضور مجلس دهم، کابینه قدرتمندی تشکیل خواهد داد تا بتوانند برنامه‌های دولت را به‌خوبی پیش ببرند.

 

‌پیش‌بینی شما از آراي حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو چیست؟

جامعه همه روش‌هاي تبليغاتي را در انتخابات گذشته تجربه كرده است. ما امروز چيز جديدي در عرصه انتخابات نمي‌بينيم. درواقع پديده جديدي نداريم كه كسي بيايد و حرف‌هاي نو و جديدي بزند تا جامعه بخواهد نسبت به آن اقبال نشان دهد. رقباي اصولگرا همان روش‌هاي گذشته را پيش كشيده‌اند، آن‌هم به شكل كپي‌برداري. دولت هم كه ساري و جاري است. بنابراين چون جامعه همه اينها را تجربه كرده و فهميده كه چه كساني دلسوزانه برايشان كار مي‌كنند، از وعده‌ووعيدهاي كاذب پرهيز مي‌كنند، كشور را به سمت آرامش و اعتدال پيش مي‌برند و به دنبال گشايش‌هاي بيشتر در كشور هستند، اقبال خوبي به روحاني خواهند داشت و به‌طورقاطع روحانی برنده انتخابات خواهد بود. 

 

احبار سیاسی  - شرق