بیماری‌های تنفسی علت ۴ درصد مرگ‌ها در کشور


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,بیماری‌های تنفسی

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیون نفر در جهان به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند، گفت: ۴ درصد مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های تنفسی است. 

به گزارش ایسنا، دکتر احمد کوشا با اشاره به اینکه دیدگاه‌های کلان مسوولان و سیاست‌گذاری‌های آنان می‌تواند در سلامت موثر و یا حتی منهدم کننده باشد، گفت: جهت‌گیری‌های سیاست‌گذاری باید درست باشد تا اقدامات به نتیجه برسد.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد نفر در جهان به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند، ادامه داد: از مدت‌ها پیش برنامه‌های موثری در جهت کنترل بیماری آسم انجام شده است.

 

کوشا با اظهار اینکه بیش از ۴ میلیون مرگ در جهان در اثر بیماری‌های مزمن تنفسی اتفاق می‌افتد، بیان کرد: در دنیا آسم شایع‌ترین بیمار مزمن در دوران کودکی است.

 

وی گفت: طبق بررسی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، مشخص شده است که در کشور ۱۰ درصد کودکان و نوجوانان و ۹ درصد بالغین به آسم مبتلا هستند و هفت درصد مرگ و میرها در جهان به علت بیماری‌های مزمن تنفسی است.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری‌های مزمن و غیرواگیر است، افزود: شایع‌ترین آنها بیماری قلبی و عروقی است که ۴۶ درصد مرگ و میرها را شامل می‌شود. ۲ درصد نیز دیابت، ۱۳ درصد سرطان‌ها و ۴ درصد نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی است.

 

کوشا با بیان اینکه در رابطه با بیماری‌های تنفسی و آسم چهار اقدام اساسی توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است، تصریح کرد: از جمله این اقدامات افزایش سطح دانش همگانی در خصوص بیماری‌های تنفسی و آسم، همکاری بین بخشی  و کنترل عوامل خطر مانند کنترل مصرف دخانیات و کاهش آلودگی هوا و استانداردسازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت در نظام سلامت است.

 

وی با اظهار اینکه برای هر کدام از این موارد در وزارت بهداشت، برنامه‌های خوبی طراحی شده است، گفت: برای افرادی که با بیماری‌های غیرواگیر تنفسی مواجه هستند، آموزش‌هایی را داشته‌ایم. همچنین تشکیل کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر و تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شورای عالی سلامت از جمله اقدامات برای کاهش بیماری‌های تنفسی بوده است.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: از سال ۲۰۱۱ سازمان ملل متحد به دلیل پیشگیری از روند بیماری‌های غیرواگیر یکی از جلسات اجلاس سران را به مساله بیماری‌های غیرواگیر اختصاص داد و سازمان بهداشت جهانی تمام کشورها را متعهد کرد که تا سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر چهارگانه را کاهش دهد.

 

کوشا با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر چهارگانه، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، گفت: برای کنترل اینگونه بیماری‌ها باید مواردی مانند کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، سیگار، دخانیات و مصرف الکل را کنترل کنیم.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه کاهش مواجهه مردم با فاکتورهای خطر در اولویت است، بیان کرد: دخانیات از جمله اولویت‌هاست و در حال حاضر تمامی مراکز عرضه دخانیات موظف شده‌اند که پروانه فروش داشته باشند. همچنین با قلیان‌سراها برخورد خواهد شد.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدواریم از سال‌های آینده فروش دخانیات در مراکز عرضه مجوزدار و رعایت فاصله صدمتری از مراکز آموزشی صورت گیرد، افزود: در سال‌های آینده امیدواریم شاهد آن باشیم که به افراد زیر ۱۸ سال دخانیات فروخته نمی‌شود و امیدوارم اثرات اقدامات خود را ببینیم.

 

کوشا، با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی گفت: هنوز هم اگر بخواهیم سلامت مردم را ارتقا دهیم، باید از سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه استفاده کنیم. مهم‌ترین انقلاب را کشور ما در نظام سلامت سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه انجام داد که در روستاهای دور افتاده منجر به کنترل بیماری‌های واگیردار آن زمان شد.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی بیان می‌کند که اگر می‌خواهیم در سلامت مردم موفق باشیم در کنار تمام برنامه‌ها باید نقش ۷۵ درصدی خود مردم و سایر بخش‌ها را در نظر داشته باشیم.