فیتیله‌ای‌ها، میزبان بچه‌ها در ماه رمضان


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیتیله‌ای‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، پخش برنامه «فیتیله» بعد از یک سال و اندی توقف، دوباره آغاز شد. این برنامه به کارگردانی محمد مسلمی و تهیه‌کنندگی علیرضا آقایی در ایام ماه رمضان از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹ از شبکه دو پخش می‌شود. رویکرد برنامه آموزشی، تفریحی، سرگرمی و تربیتی است و تلاش دارد در قالب نمایش‌های متنوع و جذاب بچه‌ها را با قصص ایرانی و خارجی بیشتر آشنا کند. این برنامه همچنین تلاش دارد با معرفی بازی‌های گروهی به کودکان، آنها را به تحرک و فعالیت هر چه بیشتر تشویق کند.

 

بازی‌های گروهی در فیتیله

محمد مسلمی که علاوه بر بازیگری، کارگردانی فیتیله را هم به عهده دارد، درباره رویکرد این برنامه به جام‌جم گفت: این مجموعه قبلا تولید شده بود اما به واسطه اتفاق ناخواسته‌ای که رخ داد، متوقف شد و حالا بر مبنای تصمیم جدید، پخش برنامه شاد فیتیله در ماه رمضان از شبکه دو شروع شده است.

 

در این برنامه سراغ قصه‌ها و حکایت‌های جذاب برای بخش نمایشی رفته‌ایم که محتوا و مفاهیم آن نسبت به سری‌های قبل برنامه متفاوت است. به همین دلیل از قصه‌های ایرانی و خارجی استفاده کرده‌ایم.

 

این کارگردان و بازیگر درباره این‌که قصه‌های انتخاب شده از ادبیات کهن است یا معاصر؟ توضیح داد: ما هم از قصه‌های ادبیات کهن استفاده کرده‌ایم و هم این‌که تعدادی از قصه‌ها را به روز کرده‌ایم و با نگاه فانتزی آن را به تصویر کشیده‌ایم تا فضا برای مخاطبان، طناز و مفرح باشد. تلاش می‌کنیم در قالب نمایش بچه‌ها را با رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های زندگی آشنا کنیم.

 

مسلمی درباره انتخاب قصه‌های خارجی توضیح داد: به هر حال کشورهای دیگر هم مثل ما ادبیات دارند، اما ما به دنبال افسانه‌هایی بودیم که بار آموزشی برای بچه‌ها داشته باشد. در مجموع، محور بخش‌های نمایشی درباره مسائلی همچون احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها، رفتار صحیح تغذیه، خواب و... است. ما در قالب نمایش رفتارهای شخصی و اجتماعی را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم.

 

وی در خصوص بازی‌های گروهی فیتیله نیز تصریح کرد: مهرداد نظام‌آبادی مجری برنامه در این زمینه متخصص است و از سوی دیگر قبل از تولید، تحقیقات گسترده‌ای در این باره انجام داده و تلاش کرده‌ایم تا بازی‌هایی را به تصویر بکشیم که بچه‌ها از حواس پنجگانه‌شان بهره ببرند و با همفکری یکدیگر بازی کنند. از این طریق سعی داریم تا بچه‌ها از تنبلی و کم تحرکی فاصله بگیرند. سرپرست نویسندگان کریم خودسیانی است و هشت نویسنده هم با او همکاری داشته‌اند. برای تولید سری جدید برنامه قصد داریم از شیوه‌های جدید استفاده کنیم.

 

احترام به قومیت‌ها

علی فروتن دیگر بازیگر این برنامه درباره دلایل موفقیت برنامه فیتیله گفت: احساس می‌کنم انسجام گروه در طول این سال‌ها نقش موثری در موفقیت برنامه داشته است. از سوی دیگر، برنامه صرفا برای بچه‌ها سرگرم‌کننده نیست و بار آموزشی دارد. خیلی از مخاطبان دیروز که برنامه فیتیله را تماشا می‌کردند، حالا بچه‌هایشان برنامه را می‌بینند. البته ما همیشه به همه قومیت‌ها احترام می‌گذاریم و باز هم برای همان اتفاق ناخواسته عذرخواهی می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: همیشه تلاش کرده‌ایم تا بچه‌ها با هر قومیتی که هستند کنار هم با آرامش زندگی کنند. ما مدیون لطف خدا هستیم که بعد از گذشت این همه سال که برنامه روی آنتن است، همچنان مخاطب داریم و مردم وقتی ما را در کوچه و خیابان می‌بینند ابراز لطف می‌کنند.

 

فروتن در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که خودتان پدر هستید، وقتی در قالب نمایش می‌خواهید مطلبی را به کودکان آموزش بدهید، آیا بچه‌های مردم را مثل بچه خودتان تصور می‌کنید، عنوان کرد: وقتی من در کسوت پدر می‌خواهم مطلبی به بچه‌ام بگویم، حتما مستقیم خواهم گفت، اما وقتی در جایگاه یک بازیگر قرار می‌گیرم نباید مستقیم‌گویی کنم. یکی از دلایل موفقیت برنامه هم در این است که به هیچ وجه مستقیم‌گویی نمی‌کنیم.

 

این بازیگر اشاره کرد: بچه‌ها نسبت به مستقیم‌گویی همیشه مقاومت دارند و دوست ندارند کسی با آنها دستوری حرف بزند، به همین دلیل ما مفاهیم را در قالب نمایش‌های جذاب، مفرح و شاد به بچه‌ها منتقل می‌کنیم تا در ضمیر ناخودآگاه بچه‌ها نهادینه شود و در آینده برایشان کاربرد داشته باشد. البته این برنامه که در حال پخش در ایام ماه رمضان است، قبلا تولید شده است، اما در سری‌های جدید قصد داریم با رویکرد جدید به موضوعات تولید کنیم.

 

پرورش سوژه‌ها در اتاق فکر

علیرضا آقایی، تهیه‌کننده برنامه فیتیله درباره تولید این برنامه گفت: این برنامه در ۲۶ قسمت تولید شده است و مفاهیم آموزشی را در دل نمایش‌ها قرار داده‌ایم. گروه نویسندگان تلاش کرده‌اند کاراکترهای نمایشی برای بچه‌ها جذابیت لازم را داشته باشد. ما در این برنامه سعی می‌کنیم اصول اولیه زندگی را در قالب مفاهیم کاربردی به بچه‌ها انتقال بدهیم تا به آنها مهارت‌های اجتماعی را بیاموزیم.

 

وی ادامه داد: همه سوژه‌ها از قبل در اتاق فکر مورد بررسی قرار می‌گیرند و به همه جوانب توجه می‌کنیم. علاقه‌مندیم مفاهیم آموزشی برنامه به بهترین شکل ارائه شود تا بچه‌ها بخوبی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال به آنها آموزش می‌دهیم که هرگز احترام به بزرگ‌تر را فراموش نکنند یا مهارت نه گفتن را به آنها یاد می‌دهیم. خوشبختانه تا امروز مفاهیم آموزشی برنامه با اقبال بچه‌ها روبه‌رو شده است.

 

این تهیه‌کننده با اشاره به سابقه برنامه فیتیله گفت: این برنامه سابقه درخشانی دارد و از این تجربه همیشه بهره برده تا روی مخاطب تاثیر بگذارد. ضمن این‌که همیشه از شیوه‌های جذاب استفاده می‌شود تا آیتم‌های برنامه برای مخاطب مفرح باشد. خوشبختانه برنامه همیشه مخاطب‌پسند بوده و تعامل خوبی هم با مخاطبان داریم. امیدواریم مردم همیشه از تماشای برنامه فیتیله لذت ببرند.

 

به دنبال بازی‌های پرتحرک

مسلمی: در سری جدید فیتیله سراغ بازی‌هایی رفته‌ایم که برای بچه‌ها پرتحرک باشد، زیرا این روزها بچه‌ها فقط درگیر بازی‌های انفرادی همچون بازی‌های کامپیوتری هستند، اما ما از این بازی‌ها فاصله گرفته‌ایم و در برنامه از بازی‌های هدفمند و با رویکرد آموزشی و تربیتی استفاده کرده‌ایم.