زیاد خوردن و کم کار کردن اقتصاد مقاومتی نیست


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مصطفی پورمحمدی

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد که توسعه خدمات اجتماعی، به واسطه افزودن بر بار مالی دولت در شرایط کنونی یکی از نقاط ضعف برنامه ششم توسعه بشمار می‌رود و در این موضوع به مجلس نقد وارد است.

  به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس اظهار داشت: امروز وقت کار و تولید، افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده است نه زمان مصرف کردن و پوئن دادن. این انتقاد را باید با صدای بلند مطرح کرد؛  زیاد خوردن و کم کار کردن اقتصاد مقاومتی نیست، اقتصاد مقاومتی به معنی آن است که کم بخوریم و محصول زیاد هم تولید کنیم. اگر مدام هزینه‌ها را زیاد کنیم، نمی‌توان موفق عمل کرد.

 

وی گفت: دولت باید کم مصرف باشد؛ هزینه‌های دولتی را باید کاهش دهیم؛ خدمات اجتماعی مطلوب در یک چرخش خوب اقتصادی باید ایجاد شده و افزایش یابد؛ باید فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌وری و تولید را افزایش دهیم تا خدمات اجتماعی هم توسعه داده شود. ما باید خدمات اجتماعی را افزایش دهیم اما متناسب با رشد تولید و بهره‌وری و درآمد سرانه و صادرات.

 

وی در بخشی از سخنان خود با تبریک ایام‌الله دهه فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: ما هنوز در متن انقلاب قرار داریم و حجاب معاصرت مانع از درک کامل دست‌آوردهای انقلاب شده است.

 

وزیر دادگستری با اشاره به جایگاه ملی، منطقه‌ای و جهانی ایران در عصر حاضر، گزارش یکی از نشریات خارجی مبنی بر این‌که ایران قدرت هفتم جهان است را یادآور شد و گفت: شاید تهیه و انتشار چنین گزارش‌هایی که ایران را در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی‌، علمی، سیاسی و امنیتی و نظامی در قدرت هفتم جهان عنوان کرده است، با هدف ایجاد ایران‌هراسی باشد اما خواهی نخواهی وقتی دشمن توان کشوری را اینچنین بزرگ نشان می‌دهد، تاثیر روانی زیادی برجای خواهد گذاشت.

 

وی گفت: امروز بلندگوی تبلیغی ما در دنیا دشمن ما است؛ اگرچه رسانه‌های مختلف و صدا و سیما تلاش زیادی انجام می‌دهند اما بودجه صدا و سیما در مقایسه با بنگاه‌های اطلاع‌رسانی دنیا، بسیار اندک است. ما قدرت اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی زیادی در جهان نداریم اما جایگاهمان در دنیا بالا است و این جایگاه را دشمنان ایجاد کرده‌اند؛ به فرمایش رهبری این همان رزق غیر محتسب است. ما تبدیل شده‌ایم به یک قدرت و اینکه دشمنان مبلغ این جایگاه بوده‌اند نفی کننده توان ایران نیست.

 

وی در عین حال تصریح کرد: این جایگاه و حفظ آن نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ باید ضمن تلاش برای حفظ این جایگاه، در راستای ارتقاء آن به نحوی شایسته تلاش کرد.

 

وزیر دادگستری با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص مباحث اقتصادی و با اشاره به این‌که «رهبر معظم انقلاب خود را یک انقلابی می‌دانند»، گفت: اقتصاد در تفکر انقلابی نقش بالایی دارد؛ نمی‌توانیم بگوییم انقلابی هستیم اما اقتصاد توانمندی نداشته باشیم؛ نمی‌توان گفت دارای جایگاه بالایی هستیم اما به بحث اقتصاد نگاه ویژه‌ای نداشت. امروز و بعد از 40 سال مدیریت انقلابی، آزاد و مستقل، باید به یک بلوغ مدیریتی برسیم که رسیده‌ایم و مردم باید محصول این مدیران بالغ برا بچشند؛ بنابراین باید روی تمام شاخص‌ها خصوصا در مباحث اقتصادی حساس باشیم.

 

وی با تصریح این‌که «مجموع شاخص‌ها نشان‌دهنده وضعیت مناسبی است»، گفت: اما این‌که با توجه به ظرفیت‌های موجود از جایگاه کنونی و شاخص‌های موجود راضی هستیم؛ مطلب دیگری است. ایران امروز یک جامعه سیاسی اجتماعی پرتحرک و پویا محسوب می‌شود که با وجود طرح مباحث سیاسی خیلی جدی و رقابت‌های اساسی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، انسجام و وحدت بالایی در آن وجود دارد که علت آن فرهنگ بالای مردم و حرکت زیر سایه مقام معظم رهبری است.

 

وی در بخشی از سخنان خود به وضعیت استان فارس اشاره و با تاکید بر این‌که «روند رشد جی‌دی‌پی در استان فارس طی سال‌های گذشته خوب بوده و در سه سال اخیر افزایش یافته است»، گفت: سال 82 شاخص جی‌دی‌پی فارس 4 درصد بود و سال 93 این عدد به حدود 5 درصد رسیده است.

 

پورمحمدی با بیان این‌که «فارس از ظرفیت‌های انسانی مطلوب، مراکز علمی و آموزش‌عالی بسیار توانمند و پتانسیل‌های اقتصادی و صنعتی و اجتماعی بسیار مناسبی برخوردار است»، گفت: فارس باید بیش از سهم وسعت و جمعیتی خود تاثیرگذار بوده و الهام بخش باشد؛ استان فارس به‌نوعی باید در کشور استان پیش‌ران محسوب شود.

 

وی با اشاره به نرخ اشتغال جمعیت فارس، گفت: براساس آمارها جمعیت شاغل فعال در فارس یک میلیون و 300 هزار نفر و تعداد افراد بیکاربالغ بر 179 هزار نفر اعلام شده است؛ این عدد آمار نگران کننده و حساسیت‌آفرینی محسوب می‌شود.

 

وی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و شاخص‌گذاری توسط همه دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده را یک ضرورت دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در بیان آمار اشتغال، کم‌گویی است.

 

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به این‌که «سال آینده بالغ بر 40 هزار نفر بر آمار بیکاران فارس اضافه می‌شود»، گفت: باید همه بخش‌ها برای سال آینده برنامه‌ای ارائه دهند که در بخش‌های مختلف برای ایجاد اشتغال، شغلی که قابل اندازه‌گیری باشد، چه برنامه‌ای خواهند داشت. باید شاخص داشته باشیم.

 

وی لزوم توجه به افزایش بهره‌وری را مد نظر قرار داد و با اشاره به کاهش 600 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در کشور، گفت: علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت در سال زراعی گذشته، خرید گندم افزایش داشته است؛ این همان بهره‌وری محسوب می‌شود. سال 91 میزان خرید گندم 4.5 میلیون تن و سال گذشته این میزان 10.8 میلیون تن بوده است؛ در سال زراعی گذشته موفق به کاهش 5 درصدی مصرف آب و افزایش 20 درصدی راندمان آب شده‌ایم.

 

وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در سطح کشور و خصوصا استان فارس، لزوم مدیریت آّب، بهبود وضعیت کشاورزی، توجه به تغییر رفتار در الگوی کشت و استفاده از آب، افزایش بهره‌وری و ... را مورد تاکید قرار داد.