ترکیه در عملیات آمریکا در «رقه» شرکت نمی‌کند


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , ترکیه

درپی تداوم اختلافات آنکارا و واشنگتن بر سر کُردهای سوریه، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش در عملیات آزادسازی «رقه» شرکت نخواهد کرد.

 به گزارش  فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که اکنون در آمریکا به سر می‌برد اعلام کرد که اگر کشورش با هرگونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه مواجه شود، بدون اجازه گرفتن از ایالات متحده یا هر کشور دیگری با آن مقابله خواهد کرد.

 

اردوغان طی نشست مطبوعاتی در سفارت ترکیه در آمریکا با اشاره به دیدار خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده گفت نگرانی شدید آنکارا از حمایت تسلیحاتی واشنگتن از گروه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کُرد سوری را به وی ابراز داشته است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی تاکید کرد: «ما آشکارا به آنها گفتیم اگر هر نوع حمله‌ای از سوی ی.پ.گ و پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) علیه ترکیه انجام شود، ما بدون اجازه گرفتن از کسی قوانین درگیری خود را اجرا خواهیم کرد.»

 

اردوغان همچنین به گمانه‌زنی‌های چند ماهه درخصوص شرکت کردن ترکیه در عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش پایان داد و اعلام کرد آمریکا تصمیم نهایی خود را برای این عملیات گرفته و به دلیل حضور ی.پ.گ، ترکیه در عملیات رقه شرکت نخواهد کرد.

 

رئیس جمهور ترکیه در توضیح این تصمیمش افزود: «ما به آنها گفتیم که همکاری شما با یک گروه تروریستی در عملیات رقه را صحیح نمی‌دانیم. البته معتقدم آنها (روزی) درباره سوریه به سراغ ما خواهند آمد.»

 

در حالی که ترکیه مخالف مسلح‌سازی کردها در شمال سوریه بوده و بارها به کاخ سفید در این باره هشدار داده اما واشنگتن همچنان به ارسال تسلیحات و مهمات به شبه‌نظامیان اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) ادامه می‌دهد.

 

سه‌شنبه 19 اردیبهشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تداوم ارسال تسلیحات به نیروهای کُرد مبارز با داعش در شمال سوریه را تصویب کرد