حسام‌الدین آشنا :محدودیت‌های شرعی فیلم‌های رئال نباید در انیمیشن باشد


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,حسام الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا (مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی) در مراسم افتتاح مجموعه تولید انیمیشن رایمون شرکت کرد که متن صحبت‌های خود را در این مراسم در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا ،بسیاری از محدودیت‌هایی که تصور می‌کنیم در زمینه سینما وجود دارد در حوزه انیمیشن وجود نخواهد داشت و نباید در تولیدات خود دچار بندهای خودساخته‌ شویم. مسئله حجاب در تولیدات انیمیشن قابل حل است؛ می‌توانیم در این بعد وارد فضای خانه شویم و شاید محدودیت‌های شرعی فیلم‌های رئال را در انیمیشن نداشته باشیم.

 

متن یادداشت آشنا به شرح زیر است:«در این مراسم که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، من هم با بیان اینکه سال آینده چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن خواهیم گرفت، گفتم: چهل سالگی همچنان که در ادبیات ما وجود دارد، سن کمال و پختگی است و آثار چهل سالگی فکری انقلاب اسلامی نیز در فعالیت‌هایی مانند آنچه امروز افتتاح کردیم بروز و ظهور یافته است.

 

سپس به نمونه‌هایی از خام اندیشی‌های گذشته اشاره کردم و گفتم:بلوغ فعالیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف منوط به همکاری و همدلی است واگر راه را طی این ۴۰ سال نمی‌کردیم، امروز به این نتیجه نمی‌رسیدیم؛ اگر همدلی‌ها وجود نداشت هیچگاه شاهد چنین افتتاحی نبودیم، گفت: اگر ۲۰ سال پیش چنین کاری می‌خواست شکل بگیرد، شاید صداوسیما حکمی می‌گرفت و می‌گفت هیچ کس جز من نباید به عرصه بازیسازی و انیمیشن ورود کند یا از سوی دیگر هیئت دولت طی مصوبه‌ای اعلام می‌کرد که به جای صرف هزینه‌های میلیاردی در بخش خصوصی این پول باید به بخش دولتی تزریق شود تا بازخوردی داشته باشد.

 

اینجا یک مجموعه‌ای فناورانه فرهنگی است؛ اما ما سال‌ها در دانشگاه به بحث تقابل تکنولوژی و فرهنگ پرداختیم و مدت‌ها طول کشید تا متوجه شویم هر توسعه فرهنگی نیاز به فناوری خاص خود دارد. اندیشه فناوری‌های نرم در کشور ما در ابتدا سرکوب شد؛ اگرچه عده‌ای به باور آن رسیدند و پای آن ایستادند در این سال‌ها طول کشید که متوجه شویم که توسعه، ترویج و اشاعه فرهنگی نیاز به فناوری خاص خود دارد و طول کشید که متوجه شویم فناوری منحصر به فناوری‌های سخت‌افزاری نیست و ما نیاز به توسعه فناوری‌های نرم نیز داریم.

 

بسیار طول کشید تا متوجه شویم ثروت، قدرت و منزلت در کار فرهنگی است همچنین بسیار طول کشید تا متوجه شویم مردم همانطور که آب، هوا و غذا را مصرف می‌کنند، مصرف‌کننده محصولات فرهنگی نیز هستند و بالاتر اینکه مردم هم مصرف‌کننده و هم تولید کننده محتوای فرهنگی  هستند.

 

حال باید بدانیم که کالای فرهنگی هم مانند هر محصول دیگر به زنجیره ارزش، بسته‌بندی مناسب و جذاب و بازاریابی فعال نیاز دارد. با شوخی ادامه دادم که اگر می‌خواهیم در این مسیر موفق شویم باید به رابطه صلوات فرستادن و کف زدن پی ببریم تا وقتی در مراسمی حضور داریم دچار تردید سرانجام این دو نشویم و یادآور شدم: بسیاری از محدودیت‌هایی که تصور می‌کنیم در زمینه سینما وجود دارد در حوزه انیمیشن وجود نخواهد داشت و نباید در تولیدات خود دچار بندهای خودساخته‌ شویم. مسئله حجاب در تولیدات انیمیشن قابل حل است؛ می‌توانیم در این بعد وارد فضای خانه شویم و شاید محدودیت‌های شرعی فیلم‌های رئال را در انیمیشن نداشته باشیم.

 

در پایان نیز دو توصیه داشتم: اول اینکه مناسب است نسبت به ایجاد  یک مدرسه آموزش اقدام شود تا براساس آن گام‌هایی برای توسعه توانمندی‌های نیروهای انسانی برداشته شود. و نیز مجموعه‌ای پژوهشی ایجاد شود تا نسبت به آسیب‌های موجود انیمشن ایرانی، روندهای محتوایی و فناورانه جهانی، بازارهای داخلی و خارجی و نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان تحقیقات لازم را انجام دهند و در این حوزه آینده‌نگاری کنند.