ترامپ : حمله شیمیایی نگاهم به حکومت سوریه را تغییر داد


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اندکی قبل از تغییر نگاه کاخ سفید به اسد خبر داده و اعلام کرده بود که حذف اسد دیگر اولویت آنها نیست اکنون مدعی است که حمله شیمیایی به ادلب نگاه او را تغییر داده است.با ادعای این که ده ها غیرنظامی در شمال سوریه در حمله ای شیمیایی توسط نیروی هوایی سوریه کشته شده اند این اقدام را محکوم کرد. 

به  گزارش ایران آنلاین,پیشتر در روز چهارشنبه جلسه اضطراری سازمان ملل متحد در مورد حمله شیمیایی اخیر در ادلب به صحنه مشاجره میان روسیه و قدرت‌های غربی بدل شد.

 

دونالد ترامپ در این روز در نشستی خبری با عبدالله، پادشاه اردن در کاخ سفید، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را مسئول این حمله دانست و گفت "اعمال وحشیانه اسد تحمل نخواهد شد."

 

این در حالی است که اندکی قبل از این ترامپ و دیگر مقام های ارشد امریکا از تغییر نگاه کاخ سفید به اسد خبر داده و اعلام کرده بودند که حذف اسد دیگر اولویت آنها نیست

 

او در تندترین تهدید خود علیه اسد گفت: "وقتی کودکان بی گناه را می کشید، کودکان بی گناه، بچه های خیلی کوچک... خیلی از خطوط قرمز را رد کرده اید."

 

او مستقیما از روسیه متحد دولت سوریه نام نبرد اما سفیر او در سازمان ملل روسیه را متهم کرد قصد دارد گناهان روسیه را بپوشاند.

 

 ترامپ گفت: "به شما بگویم که نگرش من نسبت به سوریه و اسد خیلی عوض شده... موضوع به سطح کاملا تازه ای رفته."

 

او در جریان دیدار با ملک عبدالله در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درحال تنظیم سیاست تازه ای برای سوریه است گفت: "خواهید دید."

 

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته پیش گفته بود که حذف آقای اسد از قدرت دیگر برای آمریکا در اولویت نیست. منتقدان ترامپ گفته اند که همین موضع گیری، دولت اسد را جسورتر کرده و زمینه حمله تازه را فراهم کرده است.

 

در حالی که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین (پنجم آوریل) سفیر آمریکا در سازمان ملل به شدت مسکو را به علت حمایت از دولت بشار اسد مورد انتقاد قرار داد، مقام‌های کرملین گفتند این مخالفان اسد بوده‌اند که از روی زمین و با استفاده از سلاح‌های شیمیایی این حمله را در خان شیخون ترتیب داده‌اند

 

وزارت خارجه بریتانیا به همراه یکی از ژنرال‌های نیروهای مخالف دولت و همچنین یک کارشناس تسلیحات نظامی تاکید کرده‌اند که حمله روز گذشته در ادلب توسط نیروهای دولت سوریه انجام گرفته است.

 

صبح امروز در ابتدای جلسه اضطراری شورای امنیت، کیم وون سو، مدیر دفتر خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت در صورتی که تایید شود تلفات این حمله ناشی از کاربرد اسلحه شیمیایی و مسئول آن نیز ارتش سوریه بوده، حمله شیمیایی خان شیخون پرتلفات‌ترین حمله شیمیایی در جنگ داخلی سوریه طی حدود چهار سال گذشته ثبت خواهد شد.

 

در ماه اوت سال ٢٠١٣ حمله شیمیایی به شهرک غوطه نزدیک دمشق بیش از یکصد کشته برجای گذاشت. برخی منابع تلفات نهایی را تا سیصد تن هم گزارش کرده‌اند.

 

سازمان بهداشت جهانی که بخشی از سازمان ملل متحد است هم گزارش کرده نشانه‌هایی که از مصدومان حمله دیروز مشاهده شده حکایت از مواجهه آنها با گازهای اعصاب دارد.

 

اعضای نهاد خیریه پزشکان بدون مرز در ادلب سوریه هم که مستقیما به مداوای مصدومان مشغولند تاکید کرده‌اند که نشانه‌های مشاهده شده در آسیب دیدگان از استشمام گازهای اعصابی چون سارین حکایت دارد.

 

نماینده نهاد خیریه نجات کودکان در سوریه هم گفته از آنجا که مصدومان برای نجات جان خود به مناطق اطراف خان شیخون گریخته‌اند، استخراج دقیق آمار مصدومان ممکن نیست.بنابر گزارش گروه نظارت بر مسایل حقوق بشری سوریه که دفترش در بریتانیا است، در جریان حمله دیروز (سه‌شنبه) ۵۲ نفر که در میان آنها ۲۰ کودک هم وجود داشته، کشته شده‌اند.

 

نیک هیلی، سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل متحد هم امروز پس از بالا بردن عکس‌هایی که گفته می‌شود به کودکان مصدوم حملات دیروز اختصاص دارد، با لحنی بسیار تند خطاب به نمایندگان روسیه گفت: "اگر ما اکنون کاری نکنیم، این وضع تکرار خواهد شد. بارها و بارها روسیه با منطق غلط خود تلاش کرده دولت متحدش بشار اسد را بی‌گناه جلوه دهد."

 

خانم هیلی همچنین تاکید کرده اگر سازمان ملل متحد و شورای امنیت اقدامی علیه دولت سوریه نکنند این وظیفه اعضا خواهد بود که مستقلا "عمل کنند."با وجود این، روسیه تاکید کرده صدور هرگونه قطعنامه و وضع تحریم علیه دولت سوریه را نخواهد پذیرفت. مسکو می‌تواند با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت مانع از شکل گیری هر اقدامی علیه دولت سوریه شود. اقدامی که احتمالا برای انجام ان از حمایت چین هم برخوردار خواهد بود.

 

در همین حال، وزارت دفاع روسیه در اطلاعیه‌ای گفته است که نیروی هوایی سوریه مسئول حمله روز گذشته به شهرک خان شیخون، از مناطق تحت تسلط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد در استان ادلب بوده است اما هدف این حمله هوایی یک انبار مهمات و کارگاهی بوده که شورشیان در آن به تولید مین دست‌ساز "پر شده با گاز شیمیایی" مشغول بودند.

 

اطلاعیه وزارت دفاع روسیه پس از آن صادر شده که سازمان‌های ناظر بر شرایط جنگ داخلی سوریه حمله روز گذشته در خان شیخون را یک حمله شیمیایی توصیف کردند و گفتند که به نظر می‌رسد هواپیماهای سوری یا روسی مسئول این حمله بوده‌اند.