هادی ساعی: گزارش غلط به وزیر می‌دهند/ پولادگر باید در اوج خداحافظی می‌کرد


اخبارورزشی,خبرهای   ورزشی,هادی ساعی

نشست خبری هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران برگزار شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ساعی در ابتدای این نشست درباره دلیل برگزاری چنین جلسه‌ای، اظهار کرد: در ابتدا از همه اصحاب رسانه به خاطر حضور در این نشست تشکر می‌کنم. به دلیل اتفاقات و حاشیه‌های اخیر که دامن رشته تکواندو را گرفته است و همچنین برای بررسی نتایج تیم‌ ‌ملی در مسابقات جهانی این نشست را ترتیب دادیم. من پس از مسابقات جهانی به هیچ عنوان قصد صحبت کردن و اظهار نظر درباره نتایج را نداشتم.

 

پس از  المپیک  2016 که نظرات فنی‌ام را درباره نتایج تکواندوکاران گفتم گویا این صحبت‌ها به مذاق مسئولان فدراسیون خوش نیامده و به من انگ دروغگویی زدند و گفتند که می‌خواهم فدراسیون را خراب کنم. من سه سال به خانه تکواندو نرفتم، چون نمی خواستم که اتفاق بدی رخ دهد. بعضی از اوقات نبودن در جایی بیشتر از بودن می‌تواند کمک کند. در واقع با نبودم می خواستم آرامش را به تکواندو تزریق کنم،  ولی این اتفاق نیفتاد. دلیل این که امروز خواستم با اصحاب رسانه صحبتی داشته باشم این است که تقریبا هر روز افراد مختلف با من تماس می گیرند تا نظرم را درباره فدراسیون تکواندو و نتایج اخیر ملی‌پوشان جویا شوند. از طرف دیگر از مسئولان فدراسیون دعوت کرده بودیم که در این نشست حاضر باشند تا جلسه یک طرفه پیش نرود و در پایان بازخورد خوبی برای تکواندو داشته باشد. فدراسیون بارها مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرده است، اما این جلسات بدون حضور کارشناسان و منتقدان بوده است. امروز در این نشست حاضر شده ام تا بیشتر به سوالات پاسخگو باشم.

 

هادی ساعی درباره دوری سه ساله از تکواندو و این که چگونه این مدت را سپری کرده است، اظهار کرد: من در تکواندو به هر چیزی که می‌خواستم، رسیده ام.

 

در تکواندو به دنبال آسیب رساندن به دیگران نیستم. ما باید هزینه کنیم. اگر مسئولیتی در این مدت نداشته‌ام به خاطر این بود که برای هر کاری باید از خود و آبرو هزینه کرد. هر مسئولیتی برای خود تبعات خاص خود را دارد. من سه سال شبانه‌روز در کمیته‌ فنی تیم‌های ملی بودم و حضورم در این مدت بسیار موثر بود. اولین بار که با تیم نوجوانان همراه بودم به قهرمانی جهان رسیدیم، اما زمانی که انتخابات فدراسیون تکواندو برگزار شد، صلاح ندانستم که حضور داشته باشم، زیرا نمی توانستم با چنین افرادی همکاری کنم. فدراسیون تکواندو نیز من را نمی خواست ، زیرا به دنبال منتقد نبودند.

 

من با توجه به مسئولیتی که داشتم باید بهترین ها را انتخاب می‌کردم، زیرا در نهایت باید پاسخگوی معرفی افراد می بودم.  در مسابقات  المپیک هم  که شرایط حضور را داشتم صلاح دانستم که در رقابت‌ها حاضر نباشم و هم اکنون از این تصمیمم بسیار خوشحال هستم ، زیرا فدراسیون همواره به دنبال مقصر می‌گردد. من با توجه به افتخاراتی که در تکواندو دارم به همه مسابقات دعوت می شوم و این دعوت از سوی فدراسیون جهانی است و ایران در این رابطه هیچ گونه نقشی ندارد. حتی در مدتی که از تکواندو به دور بودم، حرف‌های عجیبی پشت سر من زده می‌شد و خیلی‌ها گفتند که هادی ساعی سهم خودش را گرفته است و با فدراسیون تکواندو بسته است،  ولی من نه با کسی بسته‌ام و نه می بندم، چون همه چیز را در تکواندو دارم.

 

پر افتخارترین ورزشکار تکواندو ایران درباره نتایج اخیر تکواندوکاران در مسابقات جهانی کره جنوبی ، گفت‌: بچه‌ها همه زحمت کشیدند. من در کره جنوبی حضور داشتم و از نزدیک رقابت‌ها را می دیدم. هرگز ورزشکار و مربی برای باختن وارد زمین نمی‌شوند، اما تیم بزرگی همچون ایران آدم‌های بزرگی هم می‌خواهد. در کره جنوبی واقعا دلم برای مهدی بی باک سوخت،  ولی این نتایج نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگید.

 

در رشته‌ای مانند تکواندو همدلی و صمیمیت جزو مهم‌ترین معیارها برای رسیدن به موفقیت است که در حال‌ حاضر ما شاهد چنین چیزی در فضای تکواندوی ایران نیستیم. زمانی هیچ چیز در تکواندو از لحاظ زیر ساختی مانند سالن اختصاصی، استخر، سونا و ... در اختیار ما قرار نداشت،  ولی همگی همدل بودیم، اما در حال‌ حاضر همه چیز در اختیار داریم به جز همدلی. در نبود صمیمیت اتفاقات خوب رخ نمی‌دهد.

 

ساعی درباره حضور هشت ساله‌اش در کمیته‌ ورزشکاران و این که هم اکنون ایران نماینده‌ای در این کمیته‌ ندارد، خاطر نشان کرد: من هشت سال در این کمیته‌ عضویت داشتم،  ولی در گذشته توجه زیادی به تصمیمات این کمیته‌ نمی‌شد، اما در حال‌ حاضر کمیته‌ بین‌المللی المپیک  از هر کشوری خواسته است تا چنین کمیته‌ای را تشکیل بدهد و تصمیمات این کمیته‌ در هر رشته تاثیرگذار است. کمیسیون ورزشکاران در کمیته ملی المپیک از تعداد 60 رای در مجموع شش رای دارد که این خود نشان از تاثیرگذاری این کمیسیون دارد. فدراسیون جهانی تکواندو در سال‌های گذشته کمیته‌ ورزشکاران را تشکیل داد و از همه کشورهای عضو خواست تا شاخص‌ترین ورزشکارشان را به این کمیته‌ معرفی کنند که در این معرفی از سوی ایران اتفاقات بدی رخ داد. فدراسیون تکواندو ایران، یوسف کرمی را به جای من به فدراسیون جهانی معرفی کرد، در حالی که این حق من بود.

 

در ادامه‌ نیز با وجود تلاش‌ها و لابی‌هایی که من و دیگر اعضای ایرانی انجام دادیم، کرمی به دلیل یک رای کمتر از پاسکال ژانپی فرانسوی شکست خورد و نتوانست در هیات رییسه جهانی حضور داشته باشد. جالب این جاست که خود پاسکال ژانپی فکر می‌کرد که نماینده معرفی شده از سوی فدراسیون تکواندوی ایران من هستم و به همین دلیل به من گفت‌ که " اگر تو در انتخابات بودی من اصلا کاندید نمی شدم." در دوره قبل فردی از اردن توانست جای پولادگر را بگیرد و در این دوره هم یک زن از کشور اردن توانست به عنوان نماینده آسیا انتخاب شود. در حال‌ حاضر کشوری مانند اردن که هیچ مقام مهم  و بین‌المللی را در اختیار ندارد در هیات  اجرایی دو نماینده  دارد.

 

هادی ساعی در ادامه صحبت‌های خود درباره شرایط انتخاب مهدی بی باک به عنوان سرمربی برای مسابقات جهانی تکواندو، ادعا کرد: تا آن جا که من در جریان هستم، بی باک در جریان رای گیری‌ها نتوانست تعداد لازم را برای احراز پست سرمربیگری از آن خود کند، ولی چون مدیریت فدراسیون مشورتی نیست و خود رییس فدراسیون به دنبال فردی است که بتواند با او راحت کار کند، این انتخاب صورت گرفت. بی باک افتخارات زیادی در کارنامه خود دارد و در عرصه مربیگری نیز سال‌ها در کنار بزرگان مربیگری حضور داشته، اما صرف حضور به تنهایی نمی‌تواند تیم‌ ‌ملی را در مسیر موفقیت قرار دهد.

 

زمانی که من در کنار تیم‌ ‌ملی بودم همه موارد از جمله خوابیدن، غذا خوردن و دیگر موارد جزئی را تحت کنترل داشتیم و به نظرم چنین مواردی است که در روحیه بازیکن تاثیر مثبتی می‌گذارد، اما در کره شاهد بودم که خود بی باک و افشار و علیرضا نصر همه کارهایی که وظایفشان نبود را انجام می دادند. مدیر فنی تیم‌ ‌ملی که کوچکترین افتخاری در تکواندو ندارد، برای چنین  سمت مهمی انتخاب شده است و حتی درباره این شخص هم مهدی بی باک و هم بازیکنان اظهار نارضایتی داشتند. وی به جای ذوالقدر این سمت را در اختیار دارد و جالب این است که برای خود دفتر و دستک و دبیر نیز انتخاب کرده است. حتی دبیرش آقای مبارکی نیز معتقد است که می‌تواند از تجربیاتش برای کمک به تیم‌ ‌ملی استفاده کند(با خنده). افرادی همچون من و ذوالقدر به تکواندو کمک می کردیم،  ولی این افراد ضمن این که  نمی‌توانند موثر باشند بیشتر به تکواندو ضربه می زنند. درباره قرعه‌های سختی که به نظر مهدی بی باک در نتیجه‌ گیری تیم‌ ‌ملی تاثیر داشت نیز باید این را بگویم که اصلا چنین چیزی صحت ندارد. تکواندوکاران ایران با توجه به رنک بالایی که داشتند در طول رقابت‌ها با قرعه‌های آسانتری روبرو شدند و این حرف بی باک تنها در بازی‌های نیمه نهایی می‌تواند صحت داشته باشد.

 

ملی‌پوش با سابقه تیم‌ ‌ملی تکواندو ایران همچنین درباره کسب جایگاه سومی جهان بدون حتی کسب مدال طلا در مسابقات جهانی، بیان‌ کرد: فدراسیون پشت مدال کیمیا علیزاده مانور می‌دهد. کسب مدال نقره از سوی یک بانوی ایرانی افتخار خیلی بزرگی است، اما زمانی که در رده بندی می‌خواهیم رتبه‌ها را بررسی کنیم، می‌گویند رده بندی خانم‌ها را باید کنار بگذاریم. اگر مدالی که از سوی علیزاده کسب شده جزو ملاک‌ها است، پس  باید همه جنبه‌ها را در نظر بگیریم. متاسفانه مسئولان فدراسیون تکواندو گزارشات غلط به وزیر ورزش و جوانان می‌دهند و وزیر هم با استناد به این گزارشات به دفاع از فدراسیون می پردازد. من از آقای سلطانی فر به خاطر توجه و حمایت از ورزش بسیار تشکر می‌کنم ، اما خواهشمندم که مشاوران وی اطلاعات صحیح را به ایشان برسانند تا صحبت‌های منتقدان نیز شنیده شود.

 

هادی ساعی در ادامه صحبت‌های خود درباره سوال مطرح شده مبنی بر این که حمایت‌های شخص آقای داورزنی از پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو در کسب این نتایج و نیز ابقای ایشان در این سمت، تاثیرگذار است، این گونه پاسخ داد: به نظرم به جای این که از فردی دفاعی کورکورانه شود باید از منتقدان هر رشته دعوت به عمل آوریم تا بتوان بهترین تصمیمات را گرفت. نمی‌شود که یک نفر خوب باشد و همه بد باشند.

 

در این چند باری که فدراسیون نشست خبری برگزار کرده است، حداقل دو نفر منتقد را نیز دعوت می‌کردند. من از خود آقای داورزنی نیز که معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت  ورزش و جوانان است انتقاد دارم. وی تا به حال یک بار از من دعوت نکرده است که به نزد ایشان بروم و درباره مسائل کلان ورزش و نیز تکواندو  با وی صحبت کنم. درست است که ایشان تجربه مدیریت ورزشی زیادی دارند، اما این تجربه در همه رشته‌ها نیست. ورزش‌هایی مانند فوتبال و والیبال را خیلی‌ها تحلیل می‌کنند، اما تکواندو رشته‌ای بسیار تخصصی است و نیاز به مشورت و بحث و بررسی دارد. نماینده کمیته ملی المپیک که خود پولادگر وی را انتخاب می‌کند، خود در فدراسیون حضور دارد.

 

این شخص مربی خود بنده نیز بوده است، اما چگونه می‌شود فردی که در فدراسیون سمت دارد، در ارائه گزارشات به وزارت ورزش و جوانان نکات منفی را بیاورد. تا قبل از زمانی که برای انتخابات ریاست فدراسیون  کاندیدا شوم همه چیز خیلی خوب پیش می رفت، زیرا برای فدراسیون افتخار و نیز منابع مالی را می آوردم. در آن زمان با اجازه پولادگر و با مشورت ذوالقدر کاندیدا شدم، اما پس از انتخابات شرایط کاملا تغییر کرد. خیلی‌ها به من انگ پرخاشگری و عصبانیت زدند و اگر اینها درست بود و من این قدر بد بودم چرا قبلا با من کار می کردید. حتی عکس های من را از فدراسیون کندند و کارمندانی که درباره من مطالبی نوشتند را اخراج کردند. می‌خواهم این را بگویم که افتخارات من را می خواهید چه کار کنید؟

 

ملی‌پوش سابق تیم‌ ‌ملی تکواندو ایران درباره احتمال حضورش در انتخابات جدید فدراسیون تکواندو که دی ماه سال جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگر حس کنم که می‌توانم به تکواندو کمک کنم، حتما کاندیدا خواهم شد. در دوره پیش توان کمک کردن داشتم و به دنبال پیشرفت تکواندو بودم. اکثر امکانات خانه تکواندو از کارهای من بود. در حال‌ حاضر نیز اگر بتوانم  کمک کنم وارد صحنه می شوم.

 

ساعی درباره عدم حضور و پاسخگویی رییس فدراسیون در نشست‌های خبری، گفت‌: همان گونه که رییس فدراسیون در شادی‌ها سهم دارد، به همان میزان نیز در ناکامی‌ها سهیم است. آقای پولادگر افتخارات زیادی را با تکواندو در این سالیان کسب کرده است و چقدر خوب می‌شد که وی در اوج خداحافظی کند. حتی آب که خود تطهیر  کننده است اگر در یک جا راکد بماند می گندد، مطمئن باشید که اگر تیم‌ ‌ملی قهرمان یا نایب قهرمان جهان می‌شد، پولادگر اولین فردی بود که به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد.

 

 رییس فدراسیون یک بار گفت‌  که من به تکواندو دین دارم و پنج سال در این سمت باقی ماند. در حال‌ حاضر که او می‌گوید من به تکواندو بدهکار هستم باید منتظر حضور پنج ساله دوباره او نیز باشیم. اگر بدهکاری او به تکواندو مالی باشد، من همه آن را پرداخت می‌کنم،  ولی قضیه مادی نیست و او بدهکار جوانان تکواندو کار است. او مهدی خدابخشی را که نفر اول رنکینگ جهانی است خانه نشین کرد.  بهنام اسبقی نیز به ترتیبی دیگر از مسابقات رانده شد. خدابخشی به فدراسیون نامه زده است که من برای حضور در مسابقات آمادگی دارم، اما  فدراسیون در پاسخ به او گفته است که در دو گرند پری نمی‌تواند حضور داشته باشد و تنها می‌تواند به مسابقات کامبت گیمز اعزام شود. همچنین پولادگر، نایب قهرمان  المپیک را به صرف این که می خواست به من رای بدهد را خانه‌نشین کرد.

 

هادی ساعی درباره پرونده امید عمیدی و همچنین دوپینگ اخیر دو ملی‌پوش تکواندو اشاره کرد و گفت‌: محرومیت عمیدی دو سال بود، اما با دفاعی که فدراسیون تکواندو از وی کرد، این محرومیت به چهار سال افزایش یافت. من با دکتر چو و دبیر کل جهانی فدراسیون تکواندو قرار گذاشتیم تا با وی درباره کاهش محرومیت عمیدی صحبت کنیم، در مورد عمیدی نیز مقصر تیم پزشکی و خود فدراسیون هستند و داروها را هم خود تیم پزشکی به امیری داده است. حتی خود او نیز نامه‌ای با امضا نوشته بود که به دست آقای چو برسانیم، اما زمانی که خبر دو نفر دوپینگی دیگر مشخص شد، صلاح ندانستیم که راجع‌ به دوپینگ عمیدی صحبتی به میان بیاوریم ، زیرا به گوش من رساندند که آقای چو از اتفاقات اخیر در تکواندوی ایران بسیار ناراحت است.

 

پر افتخارترین تکواندو کار تاریخ ایران درباره بیانیه‌ای که اخیرا پیشکسوتان و منتقدان تکواندو تقدیم وزیر ورزش و جوانان  کرده بودند، گفت‌: به نظرم منتقدانی که این بیانیه را نوشته‌اند می خواستند از این طریق صدای خود را به گوش وزیر ورزش و جوانان برسانند اما به نظرم این بیانیه‌ها باعث جبهه بندی می‌شود. معتقدم فدراسیون تکواندو هم از این بیانیه به سود خود استفاده کرد و در همه جا جار زدند که عده‌ای در فکر آشوب هستند و می‌خواهند همه چیز را خراب کنند. این‌ در حالی است که منتقدان می خواستند حرف‌شان را بزنند.

 

هادی ساعی درباره خروج ملی‌پوشان از ایران و مبارزه کردن برای کشورهای دیگر با توجه به شرایط ایجاد شده از سوی فدراسیون تکواندو، اظهار کرد: درباره مربیان باید این را بگویم که کاملا این کار حرفه‌ای است و در همه جای دنیا چنین چیزی رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر مهماندوست با تیم‌ ‌ملی آذربایجان نتایج خوبی را کسب کرده است، اما درباره بازیکنانی  که برای کشورهای دیگر بازی می‌کنند شرایط متفاوت است. در ماه‌های اخیر خود من با تعدادی از بازیکنان صحبت کرده‌ام که برای کشورهای دیگر مبارزه نکنند. همه این کارها هیچ ربطی به رییس شدن و گرفتن پست در آینده ندارد.  من معتقدم که این جوانان سرمایه های ایران هستند و اگر اشتباهی هم از سوی آنها در مقطعی رخ داده است باید با تصمیمات درست به رشد تکواندو کمک شود.

 

هادی ساعی همچنین در ادامه صحبت‌های خود درباره شرایط انتخاب نفرات تیم‌ ‌ملی از سوی بی باک برای حضور در مسابقات جهانی و برگزار نکردن انتخابی در برخی از اوزان، گفت‌: من در همان ابتدا نیز گفتم که بی باک حق داشته خودش نفرات تیم‌ ‌ملی را انتخاب کند، اما همان گونه که این حق را دارد باید در پایان مسابقات پاسخگو نیز باشد. من به مربی حق می‌دهم که با دیدگاه‌هایش تیمش را ببندد. یک زمانی است که مربی با برگزاری دیدارهای انتخابی  هر کسی را که بهترین است را انتخاب می‌کند و اگر در پایان مسابقات نیز بازنده شوند، چیزی را بر گردن نمی‌گیرد، اما هنگامی که بی باک تیمش را خودش بسته است، بایستی در حال‌ حاضر پاسخگو باشد.

 

هادی ساعی در مورد عدم حضور ملی‌پوشان در مسابقات لیگ و تاثیرات آن، اظهار کرد: حضور در مسابقات لیگ در توانایی و آمادگی ورزشکاران بسیار تاثیرگذار است. در گذشته ما همواره به دلیل حضور در لیگ از 70 درصد آمادگی برخوردار بودیم و اگر در طول مسابقات کم کاری می کردیم می دانستیم که فرد دیگری می‌تواند جای ما را پر کند و این خود باعث می‌شد که لیگ بسیار پرشور تر و حساس‌تر برگزار شود، اما در حال‌ حاضر ملی‌پوشان همانند یک بسته در اختیار فدراسیون تکواندو قرار دارند و در لیگ به مبارزه نمی پردازند که این از یک سو باعث کاهش انگیزه تکواندوکاران حاضر در لیگ می‌شود و از سوی دیگر  به رشد فنی ملی‌پوشان کمک نمی‌کند.