حفظ آبروی احمدی‌نژاد بر دوش دولت روحانی افتاد/ تحویل بیش از نیمی از واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در حالی که قرار بود پروژه مسکن مهر که لقب آبروی دولت دهم را داشت در سال 92 به پایان برسد حفظ آبروی دولت قبل بر دوش دولت روحانی افتاد و بیش از نیمی از این پروژه در طول کمتر از چهار سال گذشته به متقاضیان تحویل داده شد.

به گزارش ایلنا، دولت قبل کلنگ پروژه پوپولیستی مسکن مهر را بر تن زمین بایر دور از شهرها  و در اراضی بدون زیرساخت های زندگی شهری زد. مسکن مهر مهم ترین و می توان گفت تنها برنامه تبلیغاتی دولت نهم و دهم برای جلب نظر اقشار کم درآمد بود و به آن لقب «آبروی دولت دهم» را دادند.

 

مسئولان وقت در آن زمان برای سرپا نگه داشتن آبروی دولت دهم و به سرانجام رسیدن آن در موعد مقرر (طبق گفته علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی تا پایان دولت در سال 1392) از پول پر قدرت و بدون پشتوانه بانک مرکزی استفاده کردند. هر چند که چاپ اسکناس برای تامین مالی بزرگترین پروژه اجرایی دولتی در بخش مسکن، به بهای ایجاد تورم بالای 40 درصدی تمام شد اما دولت دهم نتوانست به وعده پوپولیستی و عوام فریبانه خود جامه عمل بپوشاند و حفظ آبروی دولت دهم بر دوش دولت روحانی افتاد.

 

جانمایی های اشتباه و انتخاب زمین های بایر بدون داشتن هیچ نشانه ای از زندگی شهری و زیرساخت ها باعث افزایش هزینه های ساخت مسکن مهر در سایت هایی مانند پردیس و سایر شهرها شد. به طوری که طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم جانمایی اجرای مسکن مهر در پردیس را یک روزه با انجام یک پرواز هلی کوپتری بر فراز این منطقه انجام دادند.  امروز شاهد آن هستیم که طبق گفته مسئولان وزارت نیروی امکان آبرسانی و گازرسانی به برخی از فازهای مسکن مهر پردیس وجود ندارد و اگر هم اجرایی شود هزینه بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت.

 

نیکزاد وزیر دولت نهم و دهم امروز در حالی نسبت به تاخیر در اتمام پروژه مسکن مهر انتقاد دارد که باید از وی پرسید این پروژه چرا طبق وعده شما در موعد مقرر در سال 92 به پایان نرسید؟ چرا دولت دهم نتوانست به انجام مهم ترین وعده خود متعهد باشد؟

 

 آمار و ارقام رسمی که از سوی «اصغر مهرآبادی» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که در دولت قبل هم همین سمت را داشت می گوید که 55 درصد واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم به متقاضیان تحویل داده شده است.

 

یادمان باشد که در دولت قبل تنها واحدهای مسکونی بدون هیچ زیرساخت شهری به مردم کم درآمد تحویل داده می شد که به مراتب تامین این زیرساخت ها برای این افراد گران تر از هزینه ساخت مسکن تمام می شود. اما طبق دستور اخوندی در دولت یازدهم هیچ واحد مسکونی بدون زیرساخت های شهری حتی مدرسه، مسجد، کلانتری و ... به متقاضیان واگذار نشد.

 

اتمام یک میلیون و 936 هزار مسکن مهر   

طبق آخرین گزارش‌های رسمی وزارت راه و شهرسازی که در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار گرفته است؛ از تعداد کل قراردادهای دارای تسهیلات مسکن مهر به میزان دو میلیون و 210 هزار واحد کار ساخت تعداد یک میلیون و 936 هزار واحد به اتمام رسیده است. همچنین از این رقم ، یک میلیون و 831 هزار واحد افتتاح شده و  تعداد یک میلیون و 539 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است. برای ششصد هزار و 141 هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده است. همچنین  یک میلیون و 314 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده است.

 

حال اینکه ساخت 32 درصد این واحدها به تعداد 613000 واحد در دولت یازدهم انجام شده است. 45 درصد از واحدهای پروژه مسکن مهر به تعداد 821000واحد در دوره مدیریت عباس آخوندی افتتاح شده و 55 درصد این پروژه یعنی849000 واحد در دولت یازدهم تحویل داده شده است.  64 درصد این واحدها به تعداد به تعداد835000 واحد در دولت روحانی فروش اقساطی شده اند و برای 617000 واحد یعنی 54 درصد آن در کمتر از چهار سال گذشته سند صادر شده است.

 

واحد‌های باقیمانده  مسکن مهر به علت نداشتن خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز، فاضلاب و آماده سازی و نبود خدمات روبنایی شامل کلانتری، مدرسه، مسجد و...، عدم فروش سهم بانک، فروش اقساطی، صدور دفترچه اقساط به دلایل مشکلات ضمانت بانکی، مشکل عدم پرداخت و تسویه آورده نقدی از طرف متقاضیان و موارد مشابه تحویل داده نشده اند.

 

تمام اقدامات دولت یازدهم در پروژه مسکن مهر در حالی انجام شده است که دولت برای اتمام این میراث به جامانده از دولت قبل از پول بی پشتوانه بانک مرکزی استفاده نکرده است و تمام اعتبارات از محل بودجه ها و اعتبارات تعیین شده بدون داشتن پیامد منفی برای اقتصاد کشور تامین شده است.   

 

در حالی که دولت یازدهم اخرین گام ها را برای اجرای این میراث شوم برمی دارد این روزها برخی از نامزدهای انتخاباتی از جمله «ابراهیم رییسی» وعده اتمام پروژه در طول یک سال را می دهند. خوب است که آقای رییسی آمار و ارقام مربوط این پروژه را مطالعه کنند تا از آخرین وضعیت پروژه اطلاع داشته باشند که پرونده مسکن مهر به زودی توسط دولت یازدهم بسته خواهد شد.