طراحان مسکن مهر باید دادگاهی می‌شدند


اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی , مسکن مهر

 

روز گذشته یک اقتصاد‌دان شهری به شدت از طرح مسکن مهر که بزرگترین طرح دولت قبل در حوزه مسکن بود انتقاد و دولت‌‌های نهم و دهم را به ایجاد فضای خفقان برای منتقدان مسکن مهر متهم کرد. در حالی که دولت یازدهم خود را میراث‌دار «شلختگی در زمینه مسکن مهر» می‌داند و اعلام کرده است این طرح غیر کارشناسی ادامه نمی‌یابد، مجلس نیز با تصویب مصوبه‌ای به طرحی خاتمه داده است که عنوان می‌شود سودی جز راندن شهرنشینان به حاشیه نداشته است.

 

در این طرح غیر کارشناسی علاوه بر اینکه جانمایی مناسبی انجام نشده مشکلات عدیده‌ دیگری هم وجود داشته است؛ از استفاده از مصالخ غیر استاندارد گرفته تا نیندیشیدن تمهیداتی برای فضای سبز، مکان‌های تفریحی، آموزشی و ... همه مشکلات طرحی بوده است که بازار مسکن ایران را به شدت دچار نوسان و رکود کرد. مسکن مهر علاوه بر این به رانت‌ها و مافیایی دامن زد که تبعات آن هنوز هم که هنوز است مشاهده می‌شود. مسئولان دولتی در دولت یازدهم می‌گویند این طرح را ادامه نخواهند داد.

 

  میراث‌دار شلختگی

از همان زمان که دولت قبل اجرای طرح مسکن مهر را کلید زد نقد‌های زیادی به آن مطرح شد. چند سال بعد و زمانی که محمود احمدی‌نژاد دیگر رئیس جمهور نبود، این نقد‌ها شدت گرفت، چرا که تبعات منفی این طرح بیش از پیش خود را نشان می‌داد. آبان سال گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «دولت قبل تصمیم اشتباهی برای ساخت این حجم واحد مسکن مهر در پردیس گرفت و ما میراث دار شلختگی دولت گذشته هستیم.» در حالی که مسکن مهر دیگر به تاریخ پیوسته است، اما همچنان نقد‌ها به این طرح اشتباه ادامه دارد.

 

 افزایش جمعیت تهران

روز گذشته یک اقتصاددان شهری با اشاره به وضعیت بخش مسکن در دولت گذشته اظهار داشت: در دولت قبل برنامه‌ای که بتواند متضمن رشد پایدار اقتصادی شود و همزمان عدالت اجتماعی را به دنبال داشته باشد به اجرا نرسید. به گزارش ایلنا، کمال اطهاری افزود: مبنا و برنامه‌هایی که در گذشته در برنامه چهارم توسعه طراحی شده بود با این بهانه که برنامه چهارم توسعه، کاپیتالیستی است کنار گذاشته شد و میثاق ملی و کارشناسی برای جلب توجه مردم قربانی شد؛ مردمی که تشنه عدالت بودند. او با تاکید بر اینکه بخش مسکن در برنامه چهارم برنامه جامعی بود که در آن اصل هم افزایی رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی رعایت شده بود، ادامه داد: به طور مثال در طرح جامع مسکن چهار برنامه توامان برای مسکن کم‌درآمدها تعریف شده بود که در آن نهادسازی مقدم بر اجرای پروژه‌ها قرار داشت. اطهاری گفت: در برنامه چهارم بخش مسکن به صورت توامان با کل سیستم اقتصادی کشورمان پیوند می‌خورد که به هیچ وجه رویکرد کاپیتالیستی نداشت و نمی‌توانستند ایراد اجرایی بر آن بگیرند.

 

به طور مثال تشکیل صندوق اعتبار ملی برای اینکه کم‌درآمدها بانک‌پذیر شوند یکی از برنامه‌های مسکن در برنامه چهارم توسعه بود و برآورد ما این بود که این طرح ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌خواهد که محل تامین آن هم از بودجه عمرانی و صندوق ارزی پیش‌بینی شده بود. او با تاکید بر اینکه از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های ما در دوران قبل از ورود به دولت‌های نهم و دهم این بود که کم‌درآمدها از سایر قشرهای کشور جداسازی نشوند ادامه داد: در تمام دنیا ۲۰ درصد محله‌ها از افراد کم درآمد تشکیل شده است و این باعث می‌شود که شکافی بین مردم ایجاد نشود و سیاست ما هم همین برنامه بود. اما امروز شاهد آن هستیم که به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط شکاف عظیمی بین مردم ایجاد شده است.

 

اطهاری افزود: در حالی که در آن دوران آقای سعیدی‌کیا که امروز رئیس بنیاد مستضعفان هستند تمام این موافقت‌نامه‌ها و برنامه‌ها را به امضا رسانده بودند و ابلاغ شده بود اما متاسفانه هیچ کدام از این برنامه‌ها در دولت‌های نهم و دهم به اجرا نرسید. او گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های مسکن در سال اول برنامه چهارم این بود که برنامه مسکن عدالت‌محور باشد، اما دولت نهم و دهم به بهانه‌های کاپیتالیستی این برنامه‌ها را کنار گذاشت . این اقتصاددان شهری با تاکید بر اینکه قبل از اجرای طرح مسکن مهر درباره پیامدهای آن در حوزه اقتصاد هشدار دادیم، اما توجهی به هشدارهای کارشناسان نشد ادامه داد: گفته بودیم که مسکن مهر نمی‌تواند قشر کم‌درآمد را پوشش دهد و برای اقتصاد کشور هم پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت اما اجازه صحبت به منتقدان مسکن مهر را نمی‌دانند و هشدارهای کارشناسان را جدی نمی گرفتند و برخوردهای حذفی با منتقدان داشتند و به تدریج فضای خفقان ایجاد شد.

 

او ادامه داد: در دولت دهم سازمان برنامه منحل شد یعنی جایی که محل پیوند رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی بود را حذف کردند و کاملا مشخص بود که از موضوع عدالت به عنوان سکوی قدرت خود استفاده می‌کردند. اطهاری  با اشاره به سوداگری‌های بازار مسکن در دولت قبل گفت: در حالی که احمدی‌نژاد همواره بر کاهش جمعیت تهران تاکید داشت اما برخلاف مصوبات طرح جامع با یک مصوبه، جمعیت تهران را از ۶/۸میلیون به ۱/۹ میلیون نفر افزایش داد.

 

در آن زمان موضوع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مطرح بود که آقای قالیباف می‌گفت به من فرصت دهید تا محل درآمد پایدار را تعریف کنم. اطهاری تاکید کرد: احمدی‌نژاد برای رونق اقتصاد مسکن طرح افزایش جمعیت شهر تهران را که خلاف مصوبات بود به اجرا رساند که این موضوع اگر در کشور دیگری رخ می‌داد به طور قطع مراجع قضائی عامل آن را دادگاهی می‌کردند. این اقتصاددان شهری با بیان اینکه امروز جمعیت تهران ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط در دولت قبل به ۵/۱۰ میلیون نفر رسیده است گفت: کسی که ادعا می‌کرد به دنبال کاهش جمعیت پایتخت است با مصوبه‌های خود ۲۰ درصد به جمعیت تهران افزود و مردم تهران را برای رونق مسکن قربانی کرد. 

 

  اخبار اقتصادی  -  آرمان