جلوگیری از تولید مثل موش‌ها با یک ماده جدید


اخبار علمی,خبرهای علمی ,موش‌

محققان موفق به تولید یک ماده جدید برای جلوگیری از تولید مثل موشها شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، این ماده که ContraPest نام دارد با همکاری شرکت فناوری‌های زیستی SenesTech توسعه یافته که سبب ناباروری موش‌های نر و ماده می شود.

 

یکی از مزایای این ماده جدید این است که سازگار با محیط زیست بوده و هیچ ضرری برای انسان‌، حیوانات خانگی و سایر حیوانات ندارد.

 

در حال حاضر یکی از معضلات شهر نیویورک این است که در حدود 2 میلیون موش در آنجا زندگی و زاد و ولد می‌کنند که بیرون کردن آنها از اطراف محل سکونت انسانها کاری بسیار وقت‌گیر بوده و همچنین استفاده از سموم مختلف برای از بین بردن آنها می‌تواند سبب بروز مسمومیت در کودکان، حیوانات و آلوده شدن محیط زیست شود.

 

همچنین استفاده از این روش‌ها برای از بین بردن موش‌ها، فضا را برای موش‌های دیگری که در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند باز می‌کند.

 

اما محققان در این پژوهش جدید از روشی استفاده کردند که این مشکل را از ریشه حل می‌کند: یعنی از بین بردن تمایل موش‌ها برای تولید مثل.

 

به گفته کمپانی SenesTech، تنها چهار جفت موش صحرایی بارور می‌توانند تا 15 میلیون موش در یک سال تولید کنند که این رقم بسیار قابل توجهی است.

 

ContraPest یک ماده خوشمزه و غیر کشنده است که بدون آسیب رساندن به موجودات، سبب ناباروری آنها شده و اجازه می‌دهد که طول عمر طبیعی خود را بدون باروری داشته باشند.

 

این ماده با تحریک یائسگی زودرس در موش‌های ماده و ایجاد خلل در تولید اسپرم در موشهای نر، در عرض چند هفته سبب ناباروری آنها می‌شود.

 

به گفته محققان این پژوهش، از این ماده می‌توان در سراسر جهان استفاده کرد چرا که موش‌ها در سراسر جهان آفت محسوب شده و مشکلات متعددی را بوجود می‌آورند.