می‌توان به پزشکی قانونی هم از پزشکان شکایت کرد


اخبار,اخبارا جتماعی , پزشکی قانونی

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات برخی پزشکان، گفت: اراده بسیار محکمی در کمیسیون و وزارت بهداشت برای مقابله با تخلف پزشکان وجود دارد.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: هفته گذشته وزیر بهداشت در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون حضور داشتند. آقای هاشمی گفتند و ما هم در کمیسیون بهداشت می‌گوییم فردی که خیانت کند، کاری کند که برای بیمار لازم نبوده حاضریم ده برابر این پزشک را به جزا برسانیم، او را مجازات کنیم، تعلیق کنیم و در محل مطب‌اش پارچه‌ای بزنیم که او کار خلاف درمانی کرده است؛ یعنی کاری کنیم که زندگی این پزشک در جامعه مختل شود.

او ادامه داد: چندی پیش هم سازمان نظام پزشکی چند تن از اطباء مشهور را فرا خواند و به آنها تذکر داد که زیرمیزی نگیرند. این مسأله کم شده اما نمی‌گویم که از بین رفته چون فساد در همه جا و در همه جوامع وجود دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت تأکید کرد: ما پنج، شش جلسه در بدنه کمیسیون داشته‌ایم و گفته‌ایم آنها که زیرمیزی می‌گیرند شأن و جایگاه پزشکی را رعایت نمی‌کنند و به مردم خیانت می‌کنند؛ از شش ماه گرفته تا دو سال و اگر لازم باشد به صورت مادام‌العمر از خدمت محروم می‌شوند. ما بالاترین مجازات‌ها را تعیین کرده‌ایم. اما کسانی که به سازمان نظام پزشکی شکایت می‌کنند می‌گویند این سازمان متعلق به جامعه پزشکی است و حق ما را ضایع می‌کنند و طرف همکار خود را که یک پزشک است می‌گیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر سازمان نظام پزشکی نمی‌تواند مجازات‌های بیش از این تعیین کند بیمارانی که در حقشان ظلم شده به پزشکی قانونی شکایت کنند. پزشکی قانونی متعلق به دادگستری کشور است و هر جریمه‌ای که لازم باشد از زندان گرفته تا جبران خسارات لازم را اعمال می‌کند. افرادی که خسارت دیده‌اند حتی می‌توانند به صورت مستقیم به دادگاه شکایت کنند.

فتاحی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان این‌که حدوداً 10 درصد از پزشکان هیچ گونه اخلاقی را رعایت نمی‌کنند و فقط به دنبال کسب مادیات هستند، گفت: باید در نظر بگیریم که بقیه پزشکان انسان‌های پاک‌دست و فداکاری هستند. یک پزشک هفت سال درس می‌خواند، دو سال دوره می‌بیند که تازه یک پزشک عمومی است و مردم جواب سلامش را هم نمی‌دهند. چهار سال دیگر باید تخصص بخواند و سه سال هم فوق تخصص بخواند و بعد از گذراندن دو سال خدمت اجباری چیزی حدود بیست سال از عمرش را صرف درس خواندن می‌کند. بنابراین ما نباید همه پزشکان را به یک چشم ببینیم.

او تأکید کرد: فرق است بین پزشکی که خلاف می‌کند، زیرمیزی می‌گیرد، به بیمار احترام نمی‌گذارد، با پزشکی که فداکاری می‌کند، پاک دست است و رضای خدا برایش مهم است. به علاوه در مشاغل دیگر هم کسانی هستند که اخلاق را رعایت نمی‌کنند و کار خلاف می‌کنند. بعضی‌ها کم مانده درآمدشان به فوتبالیست‌ها برسد و یا دبیرهایی در آموزش و پرورش داریم که برای یک ساعت تدریس 150 تا 200 هزار تومان می‌گیرند.


 اخبار  اجتماعی  - ایسنا