روحانی: تروریسم در منطقه نشأت گرفته از وهابیت است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و آذربایجان نقطه نظرات مشترک درباره مسئله سوریه دارند، تاکید کرد که راه نهائی در سوریه و قره باغ گفتگو است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک با الهام علی اوف همتای آذربایجانی خود با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است، گفت: این پیشرفت ها هم از لحاظ سیاسی، مسائل منطقه ای و بین المللی بوده و هم در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی.

 

وی افزود: حجم تجارت ۱۰ ماهه امسال بین ایران و آذربایجان نشانگر آن است که دو کشور به سمت تلاش بیشتر و توسعه روابط در حرکتند.

 

اهم اظهارات ریاست جمهوری را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

 

*ترانزیت مسئله مهمی میان دو کشور است، در زمینه ترانزیت دو کشور نقش مهمی در ترانزیت جنوب و شمال دارند و با احتساب راه آهن آستارا- آستارا قدم های مهمی در این زمینه برداشته شده است و آذربایجان نیز در زمینه راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد.

 

*ایران آماده همکاری بیشتر با آذربایجان در زمینه انرژی است، ایران آمادگی سوپاپ نفت از آذربایجان به آب های جنوب را دارد و در این زمینه امیدواریم شاهد فعالیت های بیشتر بین دو کشور باشیم.

 

*{درباره سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور به خصوص در زمینه خودرو} امیدوارم به زودی طرح های مشترک اقتصادی میان ایران و آذربایجان به نتیجه برسد.

 

*هر دو کشور در ساحل دریای خزر قرار دارند، مسئله عدم آلودگی این دریاچه و مسائل محیط زیستی برای هر دو کشور مهم است و یکی از مسائل مورد بحث میان دو هیات نیز توافق در زمینه مسائل حقوقی دریای خزر است که امیدواریم با اجماع هر ۵ کشور ساحلی خزر این موضوع به نتیجه برسد.

 

*{درباره مذاکرات دو کشور در زمینه بهره وری از منابع طبیعی در دریای خزر}در زمینه مشارکت در بهره وری از منابع دریای خزر مذاکراتی داشته ایم.

 

*مذاکرات سه جانبه میان ایران و آذربایجان و روسیه مذاکرات سه جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکیه و همچنین مذاکرات سه جانبه میان ایران، آذربایجان و گرجستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

*در مذاکرات ایران، آذربایجان و روسیه قدم های خوبی برداشته شده و اجلاس سه جانبه نیز در سطح سران برگزار شده است. ما در دیدار امروز در مورد اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان با هم صحبت کردیم و قرار شد این مسئله ادامه یابد.

 

*موضوعات منطقه‌ای و بین المللی از دیگر محورهای مذاکره میان دو کشور است؛ میان ایران و آذربایجان دیدگاه های نزدیکی نسبت به مسائل منطقه وجود دارد.

 

*تروریسم در منطقه نشأت گرفته از وهابیت و سلفی گری است، فکر و ایده تروریستی باید برای همیشه از منطقه خشکانده شود.

 

*دو کشور در مسائل سوریه و عراق نیز با هم نقطه نظرات مشترک دارند، در این مذاکرات بر تلاش های ایران، روسیه و ترکیه در زمینه حل بحران سوریه تاکید شد که این تلاش ها تا رسیدن به نتایج نهایی ادامه داشته باشد.

 

*راه حل نهایی در سوریه راه حل سیاسی است، ایران معتقد است تمامیت ارزی کشورها باید مغتنم شمرده شود.

 

*مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو حل شود، در زمینه مسئله قره باغ نیز همین عقیده را داریم و این مشکل باید از طریق گفتگو به راه حل برسد.

 

*روابط ایران و آذربایجان، روابطی برادرانه، دوستانه و راهبردی است.

 

همچنین الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در نشست مشترک با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری کشورمان ضمن تشکر از میهمان نوازی ایران گفت: خوشحالم بار دیگر در کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران هستم.

 

*در سال گذشته بیش از سه بار از ایران بازدید کرده ام و در طول سه سال من هشت بار با جناب آقای روحانی دیدار داشته ام و این نمونه ای از گسترش روابط دو کشور است.

 

*این نشان می دهد روابط دو کشور دوست ایران و آذربایجان با غرور دارد پیشرفت می کند.

 

*روابط دو کشور متکی بر تاریخ، فرهنگ و دیانت مشترک ماست، ما بر اساس این اشتراکات عمیق است که توانستیم ارتباطات بسیار خوبی داشته باشیم.

 

* روابط سیاسی بسیار عمیقی میان ایران و آذربایجان حاکم است و در تمامی سازمان های بین المللی از همدیگر حمایت می کنیم و از ایران تشکر می کنم به خاطر تلاش هایی که برای حل مناقشه قره باغ تاکنون انجام داده است.

 

* در سال گذشته حجم تجاری ما بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است و این نتیجه اجرای توافقات میان دو کشور است.

 

*تمام اسنادی که امضا کرده ایم به اجرا رسیده و یا خواهد رسید فقط در دو دیدار گذشته ۱۸ سند همکاری امضا شده و امروز هم دو سند در این سفر امضا کردیم و این زمینه خوبی برای تکمیل روابط دو کشور فراهم می آورد.

 

* همانطور که آقای روحانی فرمودند جمهوری آذربایجان در تاسیس راه آهن آستارا به رشت تا آنجا که سهم خودش باشد سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

*سال قبل در همین سالن گفتم آذربایجان راه آهن را در سرزمین های خودش انجام خواهد داد و امروز این واقعیت پیدا کرده و حتی خط راه آهن آستارا به آستارا نیز شروع شده است و امروز دیدید که راه آهن راه افتاد و قطار از مسیر مرز دو کشور عبور کرد.

 

*کریدور شمال به جنوب برای دو کشور اهمیت زیادی دارد. این طرح تاثیر بسیار خوبی برای کشورهای منطقه خواهد داشت.

 

*در رابطه با برق و انرژی راه های بسیار خوبی پیش رفتیم و خط های برق یکدیگر را به هم متصل کردیم و تبادل انجام می دهیم. در رابطه با نفت هم ایران یکی از سرمایه گذاران ذخیره شاه دنیز است و امروز هم در رابطه با حفاری و استخراج نفت با یکدیگر تبادل نظر کردیم.

 

*کمیسیون مشترک بسیار فعال است و دستورات ریاست جمهوری های دو کشور را به درستی انجام می دهد.

 

* روابط ایران و آذربایجان برای تمام کشورهای منطقه مفید است،رابطه نزدیک دو کشور هدیه ای است برای کشورهای منطقه.

 

* امسال در آذربایجان سال همبستگی اسلامی اعلام شده و ما تلاش می کنیم همبستگی جهان اسلام را تحکیم کنیم.

 

*دو ماه بعد این مسابقات برگزار خواهد شد و این وسیله ای خواهد بود برای همبستگی جهان اسلام و ان‌شاءالله ورزشکاران ایرانی در این مسابقات همبستگی اسلامی شرکت می کنند و پیروزی هایی به دست می آورند.

 

* ما برای گسترش روابط دو کشور اهمیت زیادی قائل هستیم و سفر امروز من برای توسعه روابط دوجانبه بسیار موثر خواهد بود و یک بار دیگر از میهمان نوازی ایران تشکر و همین جا از جناب آقای رئیس جمهور برای بازدید از آذربایجان دعوت می کنم.