داماد ترامپ با "پارتی‌بازی" به کاخ سفید راه یافت


اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل, داماد ترامپ

با بازنگری وزارت دادگستری آمریکا در قانون ممنوعیت پارتی‌بازی، داماد ترامپ می‌تواند در سمت "مشاور ارشد" او در کاخ سفید خدمت کند.

 به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، وزارت دادگستری آمریکا راه "جارد کوشنر" داماد دونالد ترامپ را برای حضور در کاخ سفید هموار کرد. این در حالی است که انتقادهایی به نقض قانون "ممنوعیت استخدام خویشان"  یا همان پارتی‌بازی توسط ترامپ وارد شده است. بیش از چهار دهه است که قانونی برای مبارزه با پارتی‌بازی در آمریکا وضع شده است.

 

توصیه دفتر شورای حقوقی وزارت دادگستری آمریکا جمعه گذشته و در روز برگزاری مراسم تحلیف ترامپ صادر شد و به امضای دانیل کوفسکی، معاون دادستان کل این نهاد رسیده است. در این یادداشت حقوقی آمده است: رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخاب کارکنان خود از آزادی معمول برخوردار است؛ آزادی‌ که کنگره در برابر درخواست‌های دفتر او مناسب دیده است. کنگره با این امر مخالفت نکرد و نمی‌تواند با این امر مخالفت کند که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از ظرفیت مشاوره‌ای یکی از اعضای خانواده‌اش استفاده نکند.  

 

کوشنر ۳۶ ساله، همسر ایوانکا دختر ترامپ است. او در طول کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پدر زن خود مشاوره می‌داد. ترامپ او را به عنوان مشاور ارشد تعیین کرده تا در کنار کسانی مثل استیو بانون، استراتژیست ارشد و رینس پرایباس، رئیس دفتر کاخ سفید کار کند. کوشنر گفته است که برای این سمت حقوقی دریافت نخواهد کرد.

 

قانون مقابله با پارتی‌بازی تاکید دارد که یک مقام دولتی "نمی‌تواند یکی از بستگانش را انتصاب یا استخدام کند، ارتقا دهد و یا از انتصاب آنها در یک آژانس و یا دفتر دولتی حمایت کند."

 

در همین رابطه، وکلای مدافع دولت‌های اوباما و جورج بوش گفته‌اند که این قانون ابهام دارد و کنگره باید قوانین شفافی در این رابطه تدوین کند. با این حال وزارت دادگستری آمریکا تاکید دارد که کوشنر می‌تواند در دولت آتی باشد چرا که رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار دارد تا پست‌های کاخ سفید را به دور از قانون پارتی‌بازی پر کند.