دودی که بیشتربه چشم زنان می رود


اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی ,مصرف سیگار

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: عوارض ناشی ازمصرف سیگار در زنان بیشتر از مردان است و آنان استعداد بیشتری برای ابتلا به عوارض منفی ناشی از مصرف سیگار دارند.

 به گزارش ایرنا،‌ بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، بیماریهای قفسه سینه و ریه، سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، لوزالمعده، مثانه، کلیه، خون، سینه و دهانه رحم از جمله عوارض مصرف دخانیات از جمله سیگار به شمار می روند اما شواهد نشان می دهند که ابتلا به این بیماری ها، رابطه معناداری با جنسیت دارند.

 

به گفته کارشناسان، حتی اگر زنان کمتر از مردان در معرض دود سیگار باشند، اما بیشتر از آنها بیمار می شوند؛ بطور مثال زنان در سطوح تماس پایین تری با دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می شوند و این سرطان در زنان سیگاری شایع تر از مردان سیگاری است، وضعیتی که می تواند ناشی از رفتارهای جنسیتی باشد.

 

سرطان گردن رحم، پوکی استخوان، افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه از دیگر عوارض کشیدن سیگار در زنان به شمار می رود.

 

زنان سیگاری باردار نیز به عوارض متعددی از جمله مرگ ناگهانی نوزاد و مشکلات حین زایمان دچار می شوند.

 

همچنین گفته می شود نسبت زنان سیگاری به مردان در حال افزایش است به طوری که از نسبت یک به 9 به حدود یک به شش رسیده است، یعنی در حال حاضر به ازای هر شش مرد سیگاری یک زن سیگاری وجود دارد.

 

براساس اعلام مسوولان، حدود 3 درصد زنان ایرانی سیگار مصرف می کنند که در سال های اخیر این روند افزایش یافته است.

 

سیدعلی جواد موسوی روزچهارشنبه درگفت وگو با  ایرنا با اشاره به این که مصرف این ماده دخانی آسیب جدی تری به ارگان های بدن زنان می رساند، افزود: زنان دارای هورمون های جنسی هستند که این هورمون ها گیرندگی بیشتری دارند و به همین دلیل سلول ها ذرات مخرب سیگار را بیشتر به خود جذب می کنند.

 

وی با اشاره به تعدد مضرات مصرف سیگار از جمله بروز سرطان ها، اظهار کرد: بیماری هایی که براثر سیگار ایجاد می شوند، در زنان می تواند بیشتر از مردان باشد.

 

موسوی از رسانه ها خواست که نسبت به این موضوع اطلاع رسانی بیشتری کنند تا زنان با آگاهی کامل از آسیب های ناشی از مصرف سیگار، از مصرف احتمالی دخانیات دست بردارند و زندگی را با سلامتی و تندرستی سپری کنند.

 

این فوق تخصص ریه یادآور شد: متاسفانه تعداد زنان سیگاری در جامعه ما در حال افزایش است و مصرف سیگار در سال های اخیر در بین این قشر بیشتر مشاهده می شود.

 

وی بیان کرد: هرچند این موضوع منحصر به ایران نیست و در تمام کشورها این روند وجود دارد اما زنان ایرانی در سال های اخیر به دلایل متعدد بیشتر به مصرف سیگار روی آورده اند.

 

** کودکان والدین سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند

موسوی با اشاره به اینکه گودکان دارای والدین سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری ها قرار دارند، افزود: این افراد بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند انواع آلرژی، آسم و سرطان ریه هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: احتمال ابتلا به بیماری برونشیت نیز در این افراد بیشتر از سایر کودکان است و لازم است که والدین سیگاری دستکم در خانه و فضاهای بسته از مصرف سیگار خودداری کنند.

 

وی همچنین طول مدت قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار اطرافیان را در میزان خطر ابتلای انها به بیماری ها بسیار مهم دانست و گفت: هر چه کودکان مدت طولانی تری در معرض دود سیگار قرار بگیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ها خواهند بود.

 

در مطالعه ای که محققان دانشگاه روچستر نیویورک انجام داده اند مشخص شده که این ماده دخانی برای اطرافیان فرد سیگاری هم به همان اندازه می ‌تواند زیان‌ آور است.