مشاور ارشد باراک اوباما: تغییر در توافق هسته‌ای خیال پردازی است


اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,فیلیپ گوردون

یک مشاور ارشد رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که دونالد ترامپ درباره‌ی توانایی‌اش برای تغییر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 توهمی می‌اندیشد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه اورشلیم پست، فیلیپ گوردون مشاور ارشد باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا روز سه شنبه در یک میزگرد در موسسه کنفرانس مطالعات امنیتی ملی در تل آویو گفت که متحدان آمریکا از بازبینی و تغییر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت نخواهند کرد.

 

وی گفت: اینکه فکر کنیم می‌توان تغییرات بنیادین ( در توافق هسته‌ای) ایجاد کرد خیال پردازی است هر کس که قصور می‌کند میتوان تهران را پای میز مذاکره برگرداند تا این کشور مدت زمان 30 ساله را برای ادامه محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای را که درحال حاضر شش سال و نیم، هشت سال و نیم و 12 سال و نیم هستند، بپذیرد در حال وقت تلف کردن و گول زدن خودش است و باعث منزوی‌تر شدن آمریکا می‌شود.

 

فیلیپ گوردون همچنین گفت:‌نمی‌توانم پیش بینی کنم که 15 سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد اما بگذارید ببینیم که آیا این توافق می‌تواند برای 10 تا 15 سال زمان بخرد، آن زمان ، آمریکا و اروپا تصمیم می‌گیرند که چه کاری انجام دهند، اما چه چیزی این را توجیه می‌کند که امروز چنین تصمیم وحشتناکی بگیریم.

 

این مقام پیشین آمریکایی ادامه داد:‌حتی اگر دولت ترامپ رویکردی متفاوت در قبال توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ کند،در نهایت تفاوت‌های ژئوپولتیکی  اساس میان منافع آمریکا و اسراییل وجود دارد، این اختلاف به این معنی است که نقطه‌ای که در آن اسراییل احساس می‌کند از سوی ایران تهدید می‌شود، در جایی متفاوت قرار دارد.

 

دیوید پترائوس رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز که در این میزگرد حضور داشت، با طرح ادعاهایی درباره‌ برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان گفت: من به ترامپ گفتم که لازم است ما آنچه می‌خواهیم را تکرار کنیم. این که ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد و قصدش برای رسیدن به قدرت مسلط در منطقه را متوقف کند.

 

وی در ادامه از کنگره خواست تا بیانیه‌ای علیه ایران منتشر و در آن تاکید کند که فرماندهی مرکزی آمریکا اختیار استفاده از گزینه نظامی در مقابل ایران  در صورت نیاز را دارد و  می‌تواند برای مواجهه با ایران با متحدان منطقه‌ای همکاری کند.

 

پترائوس که همواره مواضعی ضد ایرانی داشته است، گفت که آمریکا با حمایت و تقویت عربستان در یمن با ایران مقابله کند.