پاسخ تند ترامپ به نخست وزیر استرالیا


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , ترامپ

'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا در مورد تماس تلفنی اش با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا که وی آن را 'بدترین' تماس با رهبران جهان دانست، خودداری کرد.

 به گزارش ایرنا، تارنمای 'ای.بی.سی' استرالیا روز پنجشنبه به موضوع تماس تلفنی نخست وزیر این کشور با رئیس جمهوری آمریکا در مورد توافق کانبرا و واشینگتن در دوران باراک اوباما برای انتقال گروهی از پناهجویان پرداخت و نوشت که ترامپ این توافق را 'بدترین معامله تاکنون' دانسته و به طور ناگهانی به تماس تلفنی 25 دقیقه ای اش با ترنبول پایان داد.

 

'ای.بی.سی' و 'اس.بی.اس' استرالیا به نقل از 'واشینگتن پست' نوشتند که ترامپ، نخست وزیر استرالیا را متهم به تلاش برای صادر کردن 'بمبگذاران بعدی بوستون' به آمریکا کرد و شکایت کرده است که با اجرای این قرارداد قصد دارند وی را به طور سیاسی بکشند.

 

انفجارهای بوستون به مجموعه سه انفجاری که 15 آوریل سال 2013 در شهر بوستون توسط دو برادر چچنی تبار روی داد، اطلاق می‌ شود. این انفجارها هنگام مسابقه دو ماراتن شهر بوستون در خیابان 'بویلستون' نزدیک میدان کاپلی رخ داد.

 

ترامپ در مورد انتقال گروهی از پناهجویان در بازداشتگاه های نائورو و مانوس به آمریکا براساس توافق صورت گرفته با دولت اوباما، به ترنبول، گفت: من این افراد را نمی خواهم.

 

ترامپ براساس این گزارش، این گفت وگوی تلفنی را که در آن روز با پنج رهبر جهان از جمله 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه گفت وگو کرده بود، بدترین روز دانست.

 

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: این بدترین معامله تاکنون است.

 

مقامات استرالیایی می گویند که گفت وگوی ترامپ و ترنبول 'قوی' و 'کوتاه تر از انتظار' بوده است، در حالی که یک وزیر به 'ای.بی.سی' گفت که رئیس جمهوری آمریکا از معامله اسکان مجدد پناهجویان اظهار تنفر کرده است.

 

نخست وزیر استرالیا نیز گفت: من قصد ندارم به اظهارنظر در مورد این مکالمه تلفنی بپردازم.

 

وی اظهارداشت، گفت وگو با رهبران جهان 'با صراحت، رک و خصوصی' انجام می شود، اما تاکید کرد که رابطه محکم استرالیا با آمریکا هنوز هم باقی است.

 

مالکوم ترنبول گفت: من می توانم به شما اطمینان دهم که رابطه بسیار قوی است.

 

این شرایط در حالی در گفت وگوی دو رهبر استرالیا و آمریکا اتفاق افتاده است که 'مالکوم ترنبول' درپی فرمان 'دونالد ترامپ' در مورد مهاجرت به آمریکا و موضوع پناهندگان و احتمال به خطر افتادن توافق کانبرا - واشینگتن، با اعتماد به نفس گفته بود که این توافق اجرایی خواهد شد.

 

استرالیا آبان ماه اعلام کرد که یک معامله با آمریکا انجام داده که براساس آن تعداد قابل توجهی از یکهزار و 200 پناهجوی استقرار یافته در بازداشتگاه های دریایی استرالیا در نائورو و مانوس پس از ارزیابی به آمریکا منتقل می شوند.

 

مقامات آمریکایی آبان ماه امسال برای شروع ارزیابی پناهجویان در بازداشتگاه های جزیره 'مانوس' پاپوآ گینه نو و 'نائورو' برای اسکان مجدد آنها در آمریکا فعالیت خود را آغاز کردند.

 

ترنبول در همین ماه پس از تقریبا یک سال مذاکره تایید کرده بود که دولتش توانسته به توافقی با آمریکا برای اسکان مجدد پناهندگانی که در حال حاضر در داخل بازداشتگاه های ویژه نگهداری پناهندگان در جزیره مانوس و نائورو به سر می برند، دست پیدا کند.