فكر پس از ١٤٠٠باشيد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عبدالله نوري

 

عبدالله نوري در پيام تبريكش به حسن روحاني نكاتي را به رييس‌جمهور منتخب متذكر شده است. او در ابتدا تاكيد كرده است: پيروزي غرورآفرين و پرافتخار ملت ايران و انتخاب شايسته جنابعالي به مسووليت خطير و سنگين رياست‌جمهوري كه بي‌مبالغه، خلعت آن، برازنده وجود شماست را تبريك و شادباش عرض مي‌كنم و دوام توفيق و بقاي خدمت ارجمندتان را، در استيفاي حقوق آحاد مردم از خداوند منان مسالت دارم. حماسه پرشكوه ۲۹ ارديبهشت برگي زرين و ماندگار در تاريخ سياسي ايران رقم زد و افتخاري بزرگ براي ايرانيان برجاي نهاد و فرصتي تازه براي برون‌رفت از دشواري‌ها وبحران‌هاي مخاطره‌آميز فراهم آورد.

 

مردم آگاه ايران بادركي درست از شرايط زمانه، خردمندي و آزادي را پاس داشتند و با مشاركت بي‌نظير در انتخابات، از آزموني بزرگ، سربلند بيرون آمدند و بلوغ سياسي خود را براي جهانيان به نمايش گذارده، صداقت، صميميت و خدمات بزرگ شما را ارج نهادند و با تقديم خالصانه راي خويش، صلاحيت و كفايت شما را تاييد كردند. بي‌ترديد راي قاطع اكثريت مردم به جنابعالي، كه برخاسته از آگاهي سياسي و درك دشواري‌هاي فرا روي دولت بود، اعتماد آنان به خدمتگزاران خويش را نشان داد و مسووليتي سنگين بر دوش ايشان نهاد. انجام درست اين مسووليت، به كوشش پيگير و بي‌دريغ دولت محترم نياز دارد و البته بدون ياري همگان، حتي مخالفان، امكان‌پذير نيست. اينك رقابت، با فرازها و فرودهايش پايان يافته و زمان برنامه‌ريزي بهتر و دقيق‌تر و كار و تلاش بيشتر در جهت پيشرفت و توسعه روزافزون كشور و جامعه است.

 

اميدوارم جنابعالي با ياري خداوند و در پرتو درايت و تدبير سياسي و بهره مندي از پشتيباني صادقانه و صميمانه مردم، بتوانيد به پيمان خويش وفادار بمانيد و توفيق انجام اين مسووليت سنگين و دشوار را بيابيد.

 

برادر ارجمندم جناب آقاي دكتر روحاني؛

فرصت را مغتنم دانسته و با اذعان به وقوف و آگاهي بهتر و بيشتر جنابعالي نسبت به آنچه در ادامه بيان مي‌شود، از باب «و ذكِّرْ فإِنّ الذِّكْرى‏ تنْفعُ الْمُومِنين»، نكاتي را عرض مي‌كنم:

 

١-‌ دولت دوازدهم، همچنان كه در شعارهاي انتخاباتي طرح شد، دولتي قانونمدار و پاسدار حقوق شهروندان و پشتيبان محرومان است. در اين راستا چه نيكوست كه توصيه‌هاي امام علي(ع)، به ويژه آنچه در نامه‌هاي آن حضرت، به عثمان ابن حنيف و مالك اشتر بيان شده است، مورد توجه و مبناي سنجش عملكرد دولت قرار گيرند و همكاران دولت در مديريت‌هاي مياني و استاني هم به مطالعه آنها توصيه شوند و عملكرد خود را در دوره مسووليت با آن بسنجند.

 

٢-‌ امروز مردم ايران، دفاع از انديشه اصلاحات و حقوق شهروندي، به ويژه شهروندان در حصر و زنداني را، در سيماي مصمم و اراده مستحكم شما مي‌جويند. اعتنا به اصل آزادي مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات و رسانه‌ها و مطبوعات آزاد، مي‌تواند مانع بروز بسياري از مفاسد و ناهنجاري‌ها گردد. اختلاس‌هاي نجومي، رواج رشوه خواري و رانت‌خواري بر اثر عدم وجود رسانه‌هاي آزاد به وجود مي‌آيد. از اين رو انتظار مي‌رود دولت دوازدهم حق آزادي اطلاع‌رساني و نظارت دقيق و كامل رسانه‌ها بر عملكرد هر سه قوه و ساير نهادها و دستگاه‌ها را با جديتي بيشتر پيگيري كند.

 

٣-‌ هنر مردان بزرگ و دوران‌ساز اين است كه افق‌هاي دوردست را در چشم‌انداز ديد و تصميمات و تدابير خويش قرار مي‌دهند و از سكوي واقعيت‌هاي امروز به فردا و آينده‌هاي دور مي‌انديشند. شايسته است جنابعالي به تداوم سيره و سنت حكمراني خويش در سال «١٤٠٠» و پس از آن بينديشيد و با دور‌انديشي و تدبير و مجاهدت شبانه‌روزي، شرايطي را فراهم ‌سازيد تا زمينه استمرار انديشه اصلاحي و مشي اعتدالي فراهم گردد و راه صلاح و اعتدال و خدمت به محرومان و اعتلاي كشور ادامه يابد.

 

٤-‌ زنان و جوانان كه از توانمندي‌هاي زيادي در زمينه‌هاي گوناگون برخوردارند، براي تحقق آرمان‌هاي بلند خود، چشم اميد به شما دوخته‌اند، از اين رو تقويت اميد به آينده‌اي روشن و اطمينان بخش براي زنان و نسل جوان مسووليتي است كه بر دوش دولت سنگيني مي‌كند.

 

٥-‌ امروز جامعه ما با افول ارزش‌هاي اخلاقي و رواج بداخلاقي‌ها روبه‌روست و قدرت طلبي در شكلي مبتذل، پايبندي به اصول اخلاقي را در تنگنا قرار داده است. كينه ورزي و نفرت، راه را بر گفت‌وگو بسته و خشونت و تندي به جاي «ادْعُ إِلى‏ سبيلِ ربِّك بِالْحِكْمةِ و الْموْعِظةِ الْحسنةِ و جادِلْهُمْ بِالّتي‏ هِي أحْسنُ» نشسته است.

 

ايران اسلامي، شايسته آن بود كه به جاي رياكاري، دورويي و دروغ گويي، عوام‌فريبي، نفرت‌پراكني، خشونت طلبي، اتهام زني و رفتارهاي غير‌اخلاقي، راستي، محبت، رحمت و صداقت در آن موج بزند و با رشد و تعالي در جهات معنوي و اخلاقي براي ديگران اسوه باشد. از جنابعالي به عنوان شخصيتي روحاني انتظار مي‌رود كه در راستاي بهبود وضعيت اخلاقي جامعه گامي‌برداريد و از كارشناسان مجرب و فرهيختگان جامعه‌شناس و نخبگان اخلاق‌مدار و متخصصان شايسته در امور تربيتي و رواني براي بهبود وضعيت اخلاقي جامعه كمك بگيريد.

 

٦-‌ شرايط امروز كشور و حل دشواري‌ها و بحران‌هاي فرارو، نيازمند اجماع نخبگان و تعامل ميان نيروهاي سياسي است. دستيابي به اين هدف از راه گفت‌وگو و تفاهمي ملي ميان دولتمردان و مسوولان عاليرتبه نظام و ديگر جريان‌ها و شخصيت‌هاي مهم و موثر و مورد احترام ملت كه مرجعيت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و سنتي دارند، امكان پذير است. اين شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي پل ارتباطي نيرومندي هستند كه پيوند هميشگي دولتمردان با قاعده هرم قدرت يعني توده‌هاي مردم را برقرار مي‌سازند. كوشش و اقدام جنابعالي در اين راستا، مي‌تواند با اعتماد آفريني، به تقويت سرمايه اجتماعي بينجامد و به تعبير قرآني از فتنه و فساد جلوگيري كند. ما همچنان كه مي‌توانيم و بايد براي منافع ايران با دنيا تعامل كنيم، در درون كشور نيز به گفت‌وگو و تعامل سازنده نيازمنديم.

 

چگونه است كه مي‌توانيم با كساني كه فرسنگ‌ها اختلاف در جهات گوناگون داريم، تعامل كنيم ولي نمي‌توانيم با كساني كه در داخل يك كشور زندگي مي‌كنيم و در جهات گوناگون، منافع مشتركي داريم، تعامل و گفت‌وگو كنيم و خصومت‌ها را در حد توان برطرف كنيم؟ آيا احتمال نمي‌دهيم دست‌هايي پنهان در جهت گسترش جدايي‌ها و شكاف نيروها كوشش مي‌كنند؟ حركت‌هاي افراطي و رفتار‌هاي غيراخلاقي مي‌تواند روزي خطر آفرين باشد و همه درگيري‌ها و كشتارها از اختلافات كوچك شروع مي‌شود و به مرور زاويه‌ها بازتر شده، به كدورت و خصومت و كشتار مي‌انجامد.

 

با همه احزاب و گروه‌ها، با گرايش‌هاي گوناگون و متفاوت و اقوام و مذاهب و اقليت‌هاي ديني، دوستانه‌تر رفتار كنيم و به خواست‌هاي آنها، در چارچوب استيفاي حقوق شهروندي توجه كنيم. همه ايرانيان را خودي بدانيم و براي انسجام بيشتر ملت، گام‌هاي دوستانه، همراه با گذشت و مدارا و محبت‌برداريم. به فرموده قرآن «و منْ أحْسنُ قوْلًا مِّمّن دعا إِلى‌الله و عمِل صلِحًا و قال إِنّنىِ مِن الْمُسْلِمِين - و لا تسْتوِى الحْسنةُ و لا السّيِّئةُ ادْفعْ بِالّتىِ هِى أحْسنُ فإِذا الّذِى بيْنك و بيْنهُ عداوةٌ كأنّهُ ولىِ‏ٌّ حمِيمٌ».

 

رفع محدوديت و حصر از حضرات آقايان خاتمي، موسوي، كروبي و سركار خانم رهنورد كه از جايگاه ويژه، استثنايي و بسيار تاثيرگذار نزد ملت ايران برخوردارند و به پاكي و نجابت و صداقت و دلسوزي شهره‌اند، مي‌تواند گام نخست اين حركت خيرخواهانه و خداپسندانه باشد. با اطمينان مي‌گويم و خدا را برگفته خود گواه مي‌گيرم كه اين عزيزان، هرگز كمترين تحريكي عليه نظام جمهوري اسلامي نخواهند داشت و از اينكه با محدوديت يا حصر آنها، چنين تصوري به وجود‌ آيد خرسند نيستند، گرچه انتقاد‌هاي قابل توجه و تاملي نسبت به نوع سلوك و عملكرد حكومت دارند.

 

٧-‌ براساس جمع‌بندي كارشناسان، كشور در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي با خواست‌ها، نيازها و چالش‌هاي متعدد و گوناگوني روبه‌رو است.

 

شايسته است افرادي توانمند، پرتلاش و اخلاق‌مدار براي تامين اين نيازها و مقابله با اين چالش‌ها، اداره امور ستادي، بخشي و منطقه‌اي شما را به عهده گيرند. به تعبير قرآن كريم انسان‌هاي توانمند و امانت‌دار و نگاهبانان متخصص و آگاه را به كار گماريد كه آن كس كه از علم و آگاهي كافي برخوردار نباشد، نگاهبان خوبي نيز نخواهد بود. از درگاه ايزد منان، براي شما و كابينه همراه‌تان، توفيق روزافزون در خدمت به مردم و كسب رضايت آنان و رضايت خداوند متعال را مسالت دارم.

 

 اخبار  سیاسی  -  اعتماد