موضع رئیس‌جمهور جدید فرانسه نسبت به سوریه، عربستان و 5 مسئله دیگر


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, رئیس‌جمهور جدید فرانسه

وی تا کنون موضع صریحی نسبت به ایران اعلام نکرده است اما دیدگاه وی درباره سوریه با دیدگاه ایران تفاوت بسیاری دارد.

 "ایمانوئل مَاکرون" رئیس جمهور جدید فرانسه طی تبلیغات انتخاباتی خود مواضعی را اعلام کرده بود که با انتخاب شدن تا حدودی نشان دهنده رویکرد دولت آینده فرانسه در حوزه سیاست خارجه است.

 

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت شبکه آر. تی. روسیه، اگر مواضع ایمانوئل مَاکرون همانگونه باشد که وی در سخنرانی‌های انتخاباتی اش گفته بود می‌توان افق به نسبت روشنی از سیاست خارجه دولت آینده فرانسه به دست آورد.

 

مواضع ایمانوئل مَاکرون که وی پیش‌تر درباره موضوعات مختلف اعلام کرده بود به شرح زیر است:

 

1- روسیه 

ماکرون در سخنرانی‌های خود درباره روسیه گفته بود: روسیه در برخی مسائل منطقه شریک ما خواهد بود اما ما می‌دانیم که ما و روسیه اولویت‌ها و ارزش‌های متفاوتی در تعامل با برخی مسائل داریم.

 

وی از مخالفان پایان دادن به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است که در پی اشغال بخشی از خاک اوکراین علیه روسیه وضع شد.

 

2- آمریکا

مَاکرون درباره آمریکا گفته بود که وی خواهان همکاری نزدیک با آمریکا به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی است. وی خواستار همکاری با آمریکا برای شکست دادن تروریسم در جهان شده بود.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ضمن تبریک به ماکرون گفته بود آماده همکاری با اوست.

 

با این حال میان نظرات ماکرون و ترامپ بر سر موضوعات مختلف، اختلاف زیادی وجود دارد. 

ماکرون حامی استقبال از پناهجویان، مهاجران، حمایت از اتحادیه اروپا، ناتو، پول مشترک یورو و حفظ محیط زیست است اما در ترامپ در این حوزه ها در جبهه مقابل است. 

 

3- مهاجران:

 مَاکرون نگاه مثبتی نسبت به مهاجران دارد. وی آنها را مانعی در مسیر رشد فرانسه نمی‌داند بلکه آنها را فرصتی برای توسعه فرانسه توصیف کرده است.

 

وی همچنین خواستار ایجاد وحدت عملکرد با اتحادیه اروپا برای حل مسئله مهاجران شده و گفته بود که باید در تعامل با این مسائل منافع و ارزش‌ها را با هم مد نظر قرار دهیم.

 

4- حل مسائل اقتصادی فرانسه: 

مَکرون اقتصاد نئولیبرال را روش برتر برای اصلاح اقتصاد فرانسه قلمداد کرده است.

 

وی خود یک اقتصاددان و بانکدار فرانسوی است و در این زمینه به عنوان یک کارشناس سخن می‌گوید.

 

5- اتحادیه اروپا:

 وی برخلاف رقیبش "مارین لو پن" حامی اتحادیه اروپاست و سخنی درباره خروج از این اتحادیه نگفته است. وی تنها خواستار اصلاح ساختار اتحادیه اروپا شده بود.

 

مَاکرون در یکی از سخنرانی‌های پیش از انتخابات خود گفته بود که اگر من با اتحادیه اروپا به همان ساختاری که اکنون این اتحادیه دارد ادامه دهم به ملت خود خیانت کرده‌ام و من نمی‌خواهم چنین کنم.

 

وی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز انتقاد کرده و آن را تصمیمی نادرست توصیف کرده بود.

 

6- سوریه:

 مَاکرون درباره ادعای حمله شیمیایی دولت بشار اسد به مخالفان طی روزهای گذشته و پاسخ موشکی آمریکا به این حمله گفته بود "من استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کنم... من آماده هستم تا از طریق تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی مخازن مواد شیمیایی بشار اسد را از بین ببریم".

 

7- عربستان سعودی و قطر:

وی از نوع تعامل دولت‌های سابق فرانسه با عربستان سعودی و قطر انتقاد کرده و آنها را به بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری متهم کرده بود.

 

وی در این باره گفته بود: خواسته‌های زیادی از دوحه و ریاض در زمینه سیاست خارجه دارم. باید در زمینه کمک مالی [به گروه‌های تروریستی] و اعمالی که در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی آنها باید انجام دهند شفافیت بیشتری وجود داشته باشد.

 

وی تا کنون موضع صریحی نسبت به ایران اعلام نکرده است اما دیدگاه وی درباره سوریه با دیدگاه ایران تفاوت بسیاری دارد.

 

ایمانوئل مکرون در انتخابات روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه، در رقابت با مارین لو پن، کاندیدای جریان راست افراطی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.