خیز ناگهانی بازار نفت


بهای نفت آمریکا روز گذشته در آخرین روز معاملاتی هفته جاری میلادی به 56 دلار رسید که در مقایسه با روز چهارشنبه بیش از 3 دلار افزایش قیمتی را تجربه کرده است.

این در حالی است که بهای نفت برنت نیز با افزایشی مشابه کار خود را در هفته قبل به پایان رساند. افزایش کمتر از انتظار حجم ذخایر نفتی ایالات‌متحده در کنار انتظار کاهش تعداد دکل‌های نفتی در این کشور و کاهش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر سه دلیل عمده افزایش بهای نفت در روز گذشته محسوب می‌شوند.

خیز نفت برای کانال 60 دلاری
برخلاف روند چند ماه اخیر این‌بار انتشار آمار هفتگی حجم ذخایر نفتی آمریکا موجب افزایش قیمت این کالای اساسی شد، به‌طوری‌که بهای نفت خام آمریکا به بیشترین مقدار خود از شروع سال 2015 تا کنون یعنی ظرف 4 ماه اخیر رسید.

 نفت WTI به کانال 56 دلار رسیده است و برخی پیش‌بینی‌های تکنیکال حتی رسیدن آن به بالای 60 دلار را پیش‌بینی کرده‌اند. نفت برنت نیز رشد قیمت داشته و هر بشکه از آن بیش از 63 دلار معامله شد و بر این اساس، اختلاف قیمت این دو شاخص نفتی به حداقل خود بعداز ماه مارس رسید. در حالی که در ماه مارس این اختلاف تا ١٣ دلار نیز افزایش یافته بود. در عین حال بر اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، بهای سبد نفتی اوپک به 88/ 58 دلار رسیده که بالاترین رقم در 4ماه گذشته است. این در حالی است که تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک از رکورد‌زنی تولید نفت این سازمان در ماه مارس خبر می‌دهد.

 رشد حجم ذخایر؛ رشد قیمت نفت
بر خلاف روند چند ماه اخیر که انتشار آمار هفتگی حجم ذخایر نفتی آمریکا در روزهای چهارشنبه هر هفته موجب کاهش قیمت نفت می‌شد، این بار انتشار این آمار رشد قیمت نفت را به دنبال داشت؛ زیرا رشد حجم ذخایر نفتی این کشور کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی بود.


به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به دهم آوریل حجم ذخایر نفتی این کشور تنها 3/ 1 میلیون بشکه افزایش یافت و به 483,687 میلیون بشکه رسید. این در حالی است که برآوردهای قبلی بیش از 4 میلیون بشکه افزایش حجم ذخایر نفتی این کشور را پیش‌بینی کرده بودند. در عین حال این مقدار کمترین رشد از شروع سال 2015 تا کنون به شمار می‌آید، یعنی کمترین سطح افزایش ذخیره‌سازی‌ها طی ١٤ هفته اخیر.


برخی کارشناسان تکنیکال کار پیش‌بینی کرده‌اند که رشد قیمت نفت تا وارد شدن WTI به کانال 60 دلار و حتی رسیدن برنت به مرز 70 دلار ادامه خواهد داشت. با این وجود، حتی همین پیش‌بینی‌ها با توجه به عوامل کاهشی بنیادی در بازار برآورد کرده‌اند که بعد از رسیدن قیمت‌ها به این رکوردها، نفت مسیر کاهشی در پیش گرفته و همچنان کاهش یابد. عوامل بنیادی که کاهش قیمت نفت یا حداقل رشد اندک آن را تضمین می‌کنند به ادامه روند رشد تولید نفت آمریکا و افزایش حجم ذخیره‌سازی‌ها اشاره دارد.


 ذخیره‌سازی‌های نفت طی چند ماه اخیر به شکل قابل توجهی رشد داشته و احتمال می‌رود با ادامه این روند ذخایر نفتی پر شده و بر قیمت نفت فشار آورد؛ به‌طور مثال حجم ذخایر نفتی آمریکا برای 14 هفته متوالی است که در حال رشد است و در این بازه زمانی 98,232 میلیون بشکه افزایش داشته است. در عین حال واردات نفت چین در ماه مارس کاهشی بود که به گفته کارشناسان به دلیل پر شدن ذخایر نفتی این کشور رخ داده است.


از سوی دیگر با وجود افت قیمت‌ نفت و در پی آن کاهش سرمایه‌گذاری در میادین نفتی آمریکا هنوز رشد تولید نفت این کشور متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. در واقع هر‌چند برخی منابع توقف رشد تولید این کشور یا نرخ منفی آن را تا پایان سال پیش‌بینی کرده‌اند اما در حال حاضر رشد تولید نفت آمریکا در سطح بالایی قرار دارد. افزایش تولید نفت آمریکا در کنار افزایش حجم موجودی این کشور عواملی هستند که می‌توانند حداقل در کوتاه مدت موجب توقف افزایش قیمت نفت شود.


اما در میان‌مدت یعنی برای 3 ماه آینده برآوردها همه بر افزایش قیمت نفت توافق دارند. چراکه در حال حاضر در فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها هستیم و با بازگشایی پالایشگاه‌ها و از طرفی شروع فصل گرما و شروع مسافرت‌های تابستانی شاهد موجی از افزایش تقاضای نفت خام خواهیم بود که به رشد قیمت نفت منجر خواهد شد. از سویی درگیری‌های منطقه همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین گزارشات از تصرف یکی از پایانه‌های نفتی یمن توسط القاعده خبر می‌رسد. از این پایانه روزانه حدود 130 هزار بشکه نفت این کشور صادر می‌شود. تداوم درگیری‌ها در منطقه می‌تواند رشد قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.

 کاهش تولید نفت ایران، افزایش تولید اوپک
در این بین اوپک در گزارش خود از وضعیت بازارهای جهانی نفت در ماه مارس اعلام کرد که تولید نفت این سازمان 810 هزار بشکه در روز رشد داشته و به بیشترین میزان ظرف 4 سال اخیر رسیده است. در حالی که ایران در همین ماه افت تولید روزانه 10 هزار بشکه‌ای را به ثبت رسانده است.


بر اساس گزارش منابع ثانویه، عربستان با 345 هزار بشکه‌ و عراق با 319 هزار بشکه بیشترین رشد تولید بین اعضای این سازمان در ماه مارس را به خود اختصاص دادند. اما نیجریه با 38 هزار و ایران با بیش از 10 هزار بشکه بیشترین افت تولید در این ماه را داشتند و در مجموع تولید روزانه نفت خام اوپک در ماه مارس 8/ 811 هزار بشکه رشد داشته و از تولید کمتر از 30 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه به 786/ 30 میلیون بشکه در ماه مارس رسیده است. ایران در ماه مارس به‌طور میانگین روزانه 2,773 میلیون بشکه نفت خام تولید کرده و بعد از عربستان، عراق و امارات در مقام چهارمین کشور تولید‌کننده اوپک قرار گرفت.

 

تولید نفت عربستان به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسیده است و همان‌طور که علی النعیمی، وزیر نفت این کشور پیش از این اعلام کرده بود این میزان رکورد تازه‌ای در تولید این کشور است. سعودی‌ها در سال 2013 به‌طور میانگین 586/ 9 و در سال 2014 حدود 683/ 9 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند و بزرگ‌ترین‌ صادر‌کننده نفت جهان به شمار می‌آیند. اوپک در این گزارش می‌افزاید اگر تولید نفت این سازمان با همین سرعت رشد داشته باشد مازاد عرضه در نیمه نخست سال جاری میلادی به 54/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


در عین حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا با توجه به رکورد‌زنی تولید نفت اوپک با سردمداری عربستان در ماه مارس اعلام کرد که احتمالا با افزایش تولید عراق و لیبی در ماه آوریل(ماه جاری میلادی) همچنان شاهد افزایش تولید نفت اوپک باشیم. از سویی بر‌اساس این گزارش، بهای سبد نفتی اوپک در این ماه 6/ 1 دلار نسبت به فوریه افت داشته و از 54,06 دلار در هر بشکه به 52,46 دلار رسیده است. در عین حال نفت سنگین ایران افت قیمت بیشتری را به ثبت رساند و در این ماه 99/ 1 دلار افت داشته و از 53,26 دلار در ماه فوریه، ماه پیش به میانگین قیمتی 51,27 دلار رسید.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار نفت

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد