نخستین شکایت از فرمان جدید ترامپ؛ ایالت زادگاه اوباما پیشتاز شد


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,ترامپ

وکلای ایالت هاوایی امروز (چهارشنبه) به عنوان نخستین ایالت علیه فرمان ضد مهاجرتی جدید ترامپ به دادگاه فدرال شکایت می برند.

 ایالت هاوایی آمریکا از یک قاضی دادگاه فدرال این ایالت خواهد خواست تا فرمان مهاجرتی جدید ترامپ را لغو کند.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت واشنگتن پست در ادامه تلاش های مخالفان سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ وکلای ایالتی در هاوایی که میزبان بیشترین میزان مهاجران از آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان است امروز (چهارشنبه) به یک دادگاه فدرال در این ایالت شکایت خواهند کرد.

 

هاوایی نخستین ایالتی است که علیه فرمان جدید ممنوعیت های مهاجرتی ترامپ اقدام قانونی می کند و انتظار می رود در برخی دیگر از ایالت ها نیز شکایتی مشابه به دادگاه ها برده شود.

 

فرمان مهاجرتی پیشین ترامپ که با مخالفت های گسترده ای در سراسر آمریکا مواجه شد با حکم یک قاضی فدرال در ایالت اورگان ملغی شد و شکایت وکلای دولت ترامپ به دادگاه تجدید نظر نیز راه به جایی نبرد و دادگاه رای به نفع شاکیان داد.

 

ترامپ پس از لغو فرمان مهاجرتی نخست خود وعده صدور یک فرمان جدید را داد و در نهایت در دوشنبه هفته جاری فرمان ضد مهاجرتی جدیدی را امضا کرد که از نظر مخالفان سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ  فرق چندانی با فرمان پیشین او نداشته و تنها نام عراق را از لیست ممنوعیت بیرون آورده و همچنان شهروندان 6 کشور با جمعیت مسلمان از جمله ایران را در لیست ممنوعیت صدور ویزا قرار داده است.

 

فرمان جدید ترامپ با وجودی که به لحاظ اجرایی مشخص تر و با جزییات بیشتری است اما از نظر منتقدان فرق چندانی با فرمان پیشین او در این باره ندارد.

 

بر اساس این فرمان اجرایی جدید شهروندان 6 کشور لیبی، سومالی ،یمن، سوریه، سودان و ایران به مدت 3 ماه از ورود به خاک آمریکا منع شده اند و در طی این دوره در صورت همکاری دولت های متبوع این شهروندان برای ارایه ریز اطلاعات مورد درخواست آمریکا برای صدور ویزا برای اتباعشان، ممنوعیت صادره لغو خواهد شد.

 

باب فرگوسن دادستان کل واشنگتن که تلاش های او در لغو نخستین فرمان مهاجرتی ترامپ قابل توجه بود پس از امضای فرمان جدید ترامپ اعلام کرده باید مفاد فرمان اجرایی جدید را به دقت مطالعه کند و سپس درباره گام بعدی تصمیم بگیرد.

 

فرمان جدید ترامپ از 8 روز دیگر (16 مارس 2017) به اجرا درخواهد آمد.

 

وکلای ایالت هاوایی برای لغو فرمان اجرایی ترامپ باید در گام نخست اثبات کنند که به دلیل آسیب های حتمی ناشی از فرمان ترامپ علیه شهروندان آمریکا اجرای این قانون باید فورا متوقف شود. در صورت عدم اثبات این مساله وکلا باید روی موضوع دوم یعنی تبعیض آمیز بودن فرمان اجرایی نسبت به مسلمانان تمرکز کنند.

 

گفتنی است ایالت هاوایی زادگاه باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکاست. پدر اوباما کنیایی و مادر او آمریکایی بوده است.