هفت تناقض دونالد ترامپ/ ایران دشمن یا دوست؟ - ترامپ دوست ایران

ترامپ دوست ایران

ترامپ دوست ایران

برگزیده ها: هفت تناقض دونالد ترامپ/ ایران دشمن یا دوست؟

برگزیده ها هفت تناقض دونالد ترامپ/ ایران دشمن یا دوست؟

گاردین در گزارشی به تناقض گویی های نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی سیاست خارجی وی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، گاردین در گزارشی نوشت: نخستین سخنرانی سیاست خارجی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به موضوع سیاسی داغی تبدیل شده است. بسیاری معتقدند این سخنرانی از بسیاری جهات به  اظهارات گذشته ترامپ شباهت داشت؛ اما قاطعیت همیشه در بیان وی دیده نمی‌شد.

 

به گزارش برگزیده ها «مادلین آلبرایت،» وزیر خارجه اسبق آمریکا،  به نمایندگی از جانب کمپین هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، گفت: تاکنون هرگز چنین شعارهای ساده و گفته‌های متناقض و تحریف‌شده را در یک سخنرانی نشنیده بودم.

 

در طرف مقابل، هواداران ترامپ معتقدند وی در این سخنرانی از همیشه پرقدرت‌تر به نظر می‌رسید و تناقضات موجود در رویکرد دموکرات‌ها تحت هدایت اوباما و کلینتون را به خوبی مورد انتقاد قرار داد.

 

در ادامه این گزارش، به مهمترین موارد تناقضاتی که در سخنرانی سیاست خارجی ترامپ وجود داشت اشاره شده است.

 

1.    ترامپ پس از حمله لفظی به اوباما به دلیل امضای توافق هسته‌ای با ایران گفت: «گروه‌هایی هستند که همواره دشمن ما خواهند بود.» او کمی پس از گفتن این سخنان مدعی شد: «جهان باید بداند ما به دنبال یافتن دشمن به خارج از مرزهای خود نمی‌رویم. همیشه از این مسئله که دشمنان سابق دوست ما  شوند و دوستان سابق به متحدان ما تبدیل شوند، خوشحال خواهیم شد.»

 

2.    ترامپ همچنین اوباما را به دلیل رها کردن متحدان قدیمی مورد انتقاد قرار داد و گفت آمریکا به زودی بار دیگر متحد و دوستی مورد اعتماد برای آن‌ها خواهد شد. از طرف دیگر و در تناقض با این گفته‌ها، او همواره به اعضای ناتو هشدار می‌دهد که باید حق عضویت خود را بپردازند. او گفت: در صورتی که کشورهایی که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، هزینه آن را نپردازند، آمریکا آن‌ها را رها خواهد کرد تا از خودشان دفاع کنند.

 

3.    او همچنین درباره نقش آمریکا در اشاعه دموکراسی در جهان اظهارات مبهمی را بیان کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «ما دیگر در جهت ترویج دموکراسی در کشورهای دیگر اقدام نخواهیم کرد.» اما کمی بعد گفت: در جهت تقویت ارزش‌های غربی با متحدان خود همکاری خواهیم کرد.

 

4.    ترامپ در خصوص مبارزه کشورهای خاورمیانه با معضل تروریسم گفت: «این مسئله باید یک خیابان دو طرفه باشد. آن‌ها (کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه) باید با ما خوب باشند و اقداماتی را که برای آن‌ها انجام می‌دهیم فراموش نکنند.» این سخنان از زبان فردی خارج شده است که به تازگی به مسلمانان توهین کرد و گفت مانع ورود آن‌ها به آمریکا خواهد شد.

 

5.    بحث تحقیر اوباما در سفرهای خود به کشورهای دیگر بوسیله مقامات آن‌ها نیز موضوع بررسی‌های زیادی در آمریکا بوده است. ترامپ در این خصوص گفت اوباما در سفر به کوبا و عربستان به دلیل مورد استقبال قرار نگرفتن از سوی یک مقام ارشد، مورد تحقیر قرار گرفت. اما او اشاره‌ای به تصمیم عجیب ملکه انگلیس برای فرستادن لرد «اِسِکس» به منظور استقبال از اوباما در فرودگاه «استانستد لندن» نکرد.  

 

6.    ترامپ در آغاز سخنرانی خود درباره سیاست خارجی آمریکا گفت: «ما باید غیرقابل پیش‌بینی باشیم.» اما در پایان و در نقض سخنان ابتدایی خود گفت: یک سیاست خارجی واضح و هماهنگ بهترین راه رسیدن به اهداف است.

 

7.    گاهی بهترین کار این است که از آمار و ارقام در سخنان خود استفاده نکنیم. ترامپ در بخشی از اظهارات خود در خصوص تعداد مهاجرانی که در آمریکا به  انجام فعالیت‌های تروریستی متهم می‌شوند، آمار و ارقام نادرستی را بیان کرد.

 

8.    شاید بزرگترین نکته متناقض اظهارات ترامپ سردرگمی میان آمریکای منزوی و مداخله‌گر بود. او از یک طرف اوباما را به دلیل کنار کشیدن از برخی مسائل مورد انتقاد قرار داد و از طرف دیگر، گفت آمریکا باید رویکردی عملی‌تر و واقع‌بینانه‌تر را برای اعمال قدرت به کار بگیرد.

 

شاید چندان منصفانه نباشد که بر اساس تحلیل نوشته شده بوسیله عده‌ای اظهارات ترامپ را زیر سؤال ببریم. اما از یاد نبریم که این تناقضات در سخنرانی فردی وجود داشته که روز دوشنبه در یک تجمع در پنسیلوانیا از مردم پرسید: آیا شبیه یک رئیس‌جمهور هستم؟ چقدر خوش‌تیپ به نظر می‌رسم؟


,