حسن خمینی: در فضای عدم گفت‌وگو یک طرف شیطان رجیم و آن یکی ابلیس خائن است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حسن خمینی

یادگار گرامی امام با تأکید بر نیاز جامعه ایران به مراودات بیشتر، گفت: بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در عرصه سیاسی جامعه ما ناشی از عدم گفت‌وگو و سخن گفتن با یکدیگر است.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار مدیرعامل و جمعی از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی در حسینیه جماران برگزار شد، با تأکید بر وظیفه جامعه در قبال تک تک افراد و حوادث، بی تفاوت نبودن در قبال این امور را نیازمند وجود یک مکانیزم واحد دانست و اظهار کرد: همه ما نسبت به کلیت جامعه مسئولیت داریم و تحقق این امر در گرو تأسیس نهادی است که افراد بدون دراز کردن دست تکدی گری به سوی دیگران، مشکل شان حل شود.

 

وی با اشاره به اینکه تا پیش از پدیدآمدن تامین اجتماعی در جوامع لحظاتی در زندگی افراد پیش می آمد که دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند، تصریح کرد: ایجاد سیستمی که افراد با وجود آن دغدغه آینده نداشته باشند وظیفه جامعه در قبال تک تک افراد بوده است و اساسا داشتن کمترین دغدغه در این زمینه شرط اساسی یک جامعه سالم است.

 

یادگار امام ادامه داد: بر این اساس، بزرگترین کارکرد دستگاههای تأمین اجتماعی ایجاد آرامش در میان مردم است و آرامش و اطمینان شرط حیات طیبه است.

 

وی با بیان اینکه «اطمینان» از هر آنچه در زندگی داریم مهم تر است، گفت: بزرگترین نقش پیدایش تأمین اجتماعی و زیر مجموعه های آن ایجاد آرامش در زندگی انسان ها و ایفای وظیفه جامعه در قبال مسئولیت ایجاد آرامش برای تک تک افراد جامعه است.

 

یادگار امام با اشاره به این روایت از پیامبرگرامی اسلام(ص) که می فرمایند «اختلاف امتی رحمه»، اظهار کرد: احتمالا معنای «اختلاف» در این روایت، «رفت و آمد کردن» است؛ چرا که نفس معاشرت کردن یکی از عوامل عبور دادن جوامع از بحران هاست.

 

وی با بیان اینکه ما خیلی اوقات دشمنان نا دانسته های خویش هستیم، افزود: خیلی وقت ها تصور می کنیم دیگران ذهنیات و نیات منفی نسبت به ما دارند اما وقتی با هم رفت و آمد می کنیم متوجه می شویم اینگونه نبوده یا اگر هم اختلافی وجود دارد تا این مقدار نبوده است.

 

سید حسن خمینی تأکید کرد: امروز جامعه ما نیازمند مراودات بیشتر است، زیرا بداخلاقی ها و بی اخلاقی ها در عرصه سیاسی جامعه ناشی از عدم گفت وگو و سخن گفتن با یکدیگر است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «مودت با مردم رأس عقل است»، تأکید کرد: با مردم رفیق و مهربان باشید و با آنها رفت و آمد کنید؛ صد هزار گره سیاسی و اجتماعی ما با یک «لبخند» حل می شود.

 

یادگار امام با تأکید بر اینکه مراودات در جامعه ما باید زیادتر شود، گفت: بخش عمده بحث هایی که امروز در فضای جامعه ما شکل می گیرد ناشی از عدم گفت وگو و آشنایی با یکدیگر است؛ در نتیجه، فضایی ساخته شده است که گویی یک طرف شیطان رجیم و آن یکی ابلیس خائن است! و با هم دعوا می کنند. اما اگر بنشینند و صحبت کنند می فهمند که علی رغم همه ایرادات، این تصورات نادرست بوده است.

 

سید حسن خمینی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه : رأس عقل بعد از «ایمان»، «محبت کردن به مردم» است، ادامه داد: امیرالمومنین(ع) نیز می فرمایند «اگر برادری داری هم خونت را به او بده و هم مالت را و اگر دشمنی داری، عدل و انصافت را به او عطا کن».

 

وی در همین زمینه با اشاره به قاعده طلایی اخلاق که «آنچه برای خود می خواهی برای دیگران بخواه»، یادآور شد: این قاعده یعنی خودمان را به جای دیگران بگذاریم و فکر نکنیم تافته جدا بافته هستیم؛ لذا با دشمنانمان هم انصاف بورزیم.

 

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) در بخش سوم روایت مذکور می فرمایند «برای عموم مردم خوشرویی و احسان را عطا کن»، تأکید کرد: عبوس نباشیم و بدانیم رمز حل بسیاری از مشکلات امروز ما مراوده و گفت و گو نشست و برخاست صحبت کردن و انصاف است؛ اما متأسفانه انصاف نمی ورزیم.

 

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی انجام یک وظیفه عام اجتماع برای ایجاد آرامشی است که می تواند از مراودات، دلجویی ها و محبت ها ریشه بگیرد، گفت: اگر نسبت به دیگران دلسوز نباشیم، «جامعه» شکل نمی گیرد.

 

یادگار امام سخنان خود را با روایتی دیگر از پیامبر گرامی اسلام(ص) پایان داد و گفت: ایشان فرموده اند که «در مصاحبت با کسی که با تو مصاحبت می کند خوب باش. اگر اینگونه بودی مسلمانی».