دیدار رئیسان جمهوری چین و کره‌جنوبی با محوریت «تاد» و کره‌شمالی


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,رئیسان جمهوری چین و کره جنوبی

رئیسان جمهوری چین و کره جنوبی امروز (شنبه) و در حاشیه اجلاس سران «گروه 20» در حالیکه روابط دو کشور در خصوص مساله هسته ای کره شمالی و موضوع استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در شبه جزیره کره به شدت گره خورده، با یکدیگر دیدار کردند.

 به گزارش ایرنا؛ در جریان این ملاقات که در هامبورگ آلمان صورت گرفت، همان طور که تصور می شد «شی جین پینگ» و «مون جائه این» رئیسان جمهوری چین و کره جنوبی محور گفت وگوهای خود را به این مسایل اختصاص دادند و چین یک بار دیگر ناخرسندی خود را از بابت استقرار این سامانه در شبه جزیره کره اعلام کرد.

 

«شی» گفت که یکی از بزرگترین موضوعاتی که باعث شده است روابط دو کشور دستخوش ناهنجاری هایی شود، مساله استقرار «تاد» در کره جنوبی است.

 

با این وصف، طرف کره ای نیز تاکید کرده است که این سامانه فقط برای رهیابی و هدف قرار دادن موشک های بالستیک کره شمالی است.

 

در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره هم طرفین گفت و گو کردند و مقام کره ای خواستار آن شد تا چین کره شمالی را وادار کند برنامه هسته ای و تسلیحاتی اش را کنار بگذارد.

 

کره جنوبی، ژاپن و آمریکا هر سه با انتشار یک بیانیه مشترک نیز از چین به طور تلویحی به دلیل کم کاری در حل مساله کره شمالی انتقاد کرده اند.

 

روزنامه گلوبال تایمز چین نوشته است که مساله هسته ای شبه جزیره کره موضوعی است که به دلیل روابط تیره آمریکا و کره شمالی بوجود آمده است و پکن به تنهایی قادر به حل آن نیست.

 

از سوی دیگر خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی آورده است که چین به دلیل استقرار سامانه تاد تلافی جویی های اقتصادی کرده و فشارهای اقتصادی بر شرکت های کره ای وارد کرده است.

 

این گزارش از قول برخی مسوولان این شرکت ها آورده است: سیاست چین دوگانه است. در شرایطی که در «گروه 20» بر جهانی شدن تاکید می شود، پکن به دلیل استقرار سامانه تاد، کره جنوبی را در عرصه اقتصادی تحت فشار قرار می دهد.

 

گزارش تارنمای «یی سی» چین نیز حاکی است که «شی جین پینگ» همچنین در حاشیه اجلاس دیداری کم سابقه با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن داشته و با وی در باره روابط دوجانبه گفت و گو کرده است.

 

این در شر ایطی است که دو کشور از سال 2013 میلادی به این طرف نتوانسته اند میزبان اجلاس سران باشند و در باره مسایل دریای جنوبی و دریای شرقی اختلافات عمده ای دارند.

 

رسانه چینی در باره این دیدار جزییات زیادی منتشر نکرده اما خبر آن در راس اخبار رسانه های گروهی چین قرار گرفته است.

 

رییس جمهور چین در اجلاس «جی 20» پیشنهادهایی را نیز مطرح کرد از جمله تاکید بر جهانی شدن اقتصاد، ابداع و نوآوری در عرصه تجارت و همکاری اقتصادی، استفاده از منابع نوین برای رشد اقتصادی و همکاری در اجرای طرح راه ابریشم نوین که در باره آن رایزنی هایی نیز در اجلاس شده است.

 

اجلاس دو روزه گروه 20 روز جمعه در حالی در شهر هامبورگ آغاز شد که سران کشورهای عضو درباره مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی، تجارت جهانی و بحران مهاجرت دچار اختلاف‌های شدیدی هستند.

 

نشست سال جاری «گروه 20» که شامل 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپاست، با توجه به سیاست های انزواگرایانه دولت دونالد ترامپ ، صحنه اختلافات بی سابقه و همچنین رقابت ها و ائتلاف های جدید برای تعیین سیاست های جهانی است.

 

نشست هامبورگ احتمالا یکی از پر اختلاف ترین اجلاس های این گروه خواهد بود که شاهد اختلافاتی در باره مسائلی از جمله جنگ ها، تغییرات آب و هوایی، تجارت جهانی و آزمایش های موشکی کره شمالی است.

 

همچنین در پایان دور نخست این نشست، شرکت کنندگان بیانیه مشترکی را منتشر کردند که محورهای اصلی آن مبارزه با تروریسم، جلوگیری از تامین مالی و گسترش آن از طریق فضای مجازی بود.

 

شرکت کنندگان در این نشست با محکوم کردن همه حملات تروریستی در سراسر جهان، بر اتحاد در مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن تاکید کرده و یادآور شدند که هیچ فضای امنی در جهان برای تامین مالی تروریسم نباید وجود داشته باشد.